احسان قبول در گفتوگو با ایسنا، به مناسبت سالروز حماسه باستانی تعیین مرز ایران توسط آرش کمانگیر ضمن اشاره به اینکه نام آرش برای اولین بار در اوستا و به معنای تابان و درخشان و کسی که بازوان قوی دارد ذکر شده است، اظهار کرد: از داستان آرش کمانگیر در کتاب"آثار الباقیه" ابوریحان بیرونی با نام جشن تیرگان یاد شده است که در طی حمله افراسیاب پادشاه توران به ایران آرش بر فراز کوه دماوند رفته و با تیری که اسفندیار مزد در اختیار او قرار میدهد تا رود جیحون تیر را پرتاب میکند و مرز ایران و توران را مشخص میکند.
او درباره اینکه چگونه میتوانیم از داستان آرش بهره ببریم بیان کرد: یکی از بحثهای ادبیات کاربردی این است که چگونه میتوانیم اسطورهها و مفاهیم باستانی را برای زندگی امروز کارآمد کنیم و به همین دلیل داستان آرش که یکی از حماسههای بزرگ است باید در ابعاد فردی، اجتماعی و الهی بررسی شود.
دکتر قبول ادامه داد: در ابعاد فردی آرش شخصیتی بااخلاص، صلحجو و وطنپرست است، در بعد اجتماعی از لحاظ داستانهای حماسی نشان میدهد که تمدن و آیین ایران هیچگاه نابود نخواهد شد و همیشه یک نیروی متافیزیکی ایران را نجات خواهد داد، که میتوان به حمله اسکندر، حمله مغول، ظهور اسلام و استعمار انگلیس اشاره کرد و در بعد آیینی آرش یک شخصیت معتقد به آیین است و از این طریق از طرف اسفندیار مزد مورد لطف قرار میگیرد.
این استاد ادبیات درباره استفاده سیاستمداران از داستان آرش گفت: همیشه لازم نیست با جنگ به سوی دشمن پیش برویم و آرش که نماد جنگجوی صلحطلب است با روش خاص خود دشمن را شکست میدهد و نکته دیگر فدا کردن منافع جزء برای کل است که آرش حیات فردی خود را فدای منافع جمعی میکند و اگر در تقابل منافع فردی و جمعی منافع جمعی را در نظر بگیریم کشور وضعیت بهتری خواهد داشت.
او درباره نماد تیر آرش تصریح کرد: تقابل فرهنگ، تقابل نرم است و تیر آرش امروز به عنوان تیر فرهنگ و اندیشه است و توسعه ایران به واسطه فرهنگ و اندیشه آن است؛ به همین دلیل تا جایی که ادب و زبان فارسی بتواند توسعه پیدا کند مرزهای فرهنگی، علمی و دینی ایران توسعه پیدا میکند و ما نیز باید مراقب تیرهایی که امروزه از سمت افراسیابها میآیند و باعث محدود شدن مرزهای ایران میشوند، باشیم.
انتهای پیام