به همت پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک انجام می‌شود

برگزاری شانزدهمین دوره تکنیک‌های کاربردی در مهندسی ژنتیک

شانزدهمین دوره تکنیکهای کاربردی در مهندسی ژنتیک (طراحی پرایمر و پروب)، 26 تیرماه امسال به همت پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهندسی ژنتیک، به مجموعه روش‌هایی گفته می‌شود که به منظور جداسازی، خالص سازی، وارد کردن و بیان یک ژن خاص در یک میزبان بکار می‌روند و در نهایت منجر به بروز یک صفت خاص و یا تولید محصول مورد نظر در جاندار میزبان می‌شود.

کاربردهای مهندسی ژنتیک تقریباً نامحدود به نظر می‌رسد. این علم کاربردهای زیادی در علوم پایه، تولیدات صنعتی، کشاورزی و علوم پزشکی دارد. در زمینه علوم پایه، بررسی‌هایی مانند مکانیزم‌های همانند سازی DNA و بیان ژنها در پروکاریوتها، یوکاریوتها و ویروس‌ها و همچنین چگونگی ساخته شدن و تغییرات پروتئین‌های داخلی سلول و همچنین مکانیزم ایجاد سرطان از جمله کاربردهای مهندسی ژنتیک است.

در زمینه کشاورزی که بستر بسیاری از کاربردهای مهندسی ژنتیک است، تولید گیاهان مقاوم به آفات گیاهی و خشکی، تولید گیاهان پرمحصول و تولید گاوهای دارای شیر و گوشت بیشتر را می‌توان نام برد و در زمینه کاربردهای پزشکی، تشخیص بیماری‌های ارثی، تولید انسولین انسانی، تولید هورمون رشد انسان و... را می‌توان نام برد.

در سال‌های اخیر گسترش و توسعه تکنیک‌های سنتز دی‌.ان‌.ای نوترکیب انقلابی را در درمان بسیاری از بیماری‌های انسانی از جمله انواع سرطان‌ها، اغلب بیماری‌های خود ایمنی نظیر دیابت و همچنین تشخیص، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌های مادرزادی فراهم آورده‌است.

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با توجه به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته و برگزاری موفقیت آمیز دوره‌های قبلی اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه طراحی پرایمر و پروب کرده است، این تکنیک کاربرد پایه ای در PCR و Real-time PCR دارد.

«نحوه یافتن توالی ژن و RNA در پایگاه داده»، «طراحی پرایمر»، «نرم افزارOligo 7»، «طراحی پرایمر در   Real-time PCR» و «طراحی پروب1» از جمله سرفصل‌های شانزدهمین دوره تکنیکهای کاربردی در مهندسی ژنتیک محسوب می‌شوند.

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت http://www.nigeb.ac.ir/web/guest/home مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ تیر ۱۳۹۵ / ۰۸:۳۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95040103004
  • خبرنگار : 71271