مدتهاست شهروندان رشتی و مسافرانی که سری به پارک محتشم(پارک شهر) قدیمی رشت میزنند اطراف عمارت کلاه فرنگی یکی از برندهای گردشگری رشت را بدون چادر و داربستهای فلزی نمیبینند.
در ظاهر این موضوع میتواند جای خشنودی داشته باشد که در پارک شهر نمایشگاه برگزار شده است. نمایشگاههایی که انتظار میرود بازتابدهنده فرهنگ و ارایهکننده انواع صنایعدستی گیلان باشند اما تاکنون در کمتر چادری شاهد این موضوع بودهایم و اجناس عرضه شده در چادرها عموماً بدلیجات و ادویهجات است که صد متر آن سوتر در مغازههای کوچک و بزرگ رشت بهراحتی در دسترس است.
این در حالی است که میتوان از این فضاها برای عرضه محصولات متنوع صنایعدستی استان که جاذبه بیشتری برای گردشگران دارد و در واقع نوعی انتقال فرهنگ است بهره گرفت.
«یعقوب امیری» شهردار منطقه 2 رشت در خصوص صدور مجوز برگزاری این قبیل نمایشگاهها این زمینه در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد:ما در منطقه دو شهرداری رشت منتقد این رویه هستیم، برنامهریزی جهت برگزاری این نمایشگاهها و استفاده از فضای پارک به این منظور از سوی سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت انجام میشود و صرفاً درباره برگزاری این نمایشگاهها با شهرداری مناطق هماهنگ میشود.
وی با ذکر این نکته که برنامهریزیهای اشتباه سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت باعث میشود که به عمارت کلاه فرنگی یکی از برندهای گردشگری شهری رشت آسیب وارد شود، گفت: به بهانه برگزاری نمایشگاه، سازههای اسپیس و چادر پیرامون این عمارت تاریخی برپا میشود که محیط و جلوههای بصری منطقه را تحتتاثیر قرار میدهد که این عدم درک صحیح از ظرفیت گردشگری و نداشتن نگاه جامع را نشان میدهد.
امیری درباره نمایشگاههای اخیری هم که در پارک محتشم و در جوار کلاه فرنگی برپا شده توضیح داد: درخواست برگزاری و زمان نمایشگاه سه ماهه بوده اما شهرداری منطقه دو با این موضوع مخالفت کرد که حداکثر مدت زمان برپایی نمایشگاه باید یکماهه باشد.
شهردار منطقه دو اما از چالشی تازه در این ارتباط خبر داد و گفت: مجری این نمایشگاه برای جذب درخواستهای غرفه نمایشگاهی تبلیغات سه ماهه انجام داده بود که شهرداری منطقه دو نسبت به جمعآوری اقلام تبلیغاتی اقدام کرد اما مطلع شدیم که سازمان فرهنگی طی نامهای به شهردار رشت و اعلام بدهکاری به این شرکت، درخواست کرده تا مدت زمان نمایشگاه به سه ماه افزایش یابد و ایشان هم موافقت کردند.
امیری توضیح داد:اما به نظر من اینکه بگوییم سازمان فرهنگی به شرکت برگزار کننده بدهکار است، نمیتواند موجب شود که ما نسبت به داشتههای فرهنگی و ظرفیتهای شهرمان بیتوجه شویم و پیرامون آن با هر فعل و انفعالی موافقت کنیم.
شهردار منطقه دو اضافه کرد: برگزاری غرفههای فروش کالاهای دو هزارتومانی و ادویه جات و موارد از این دست گواه نگاه صرف اقتصادی برگزار کنندگان آن است و ای کاش حداقل مشاهده میکردیم که در این فضا نمایشگاههای فرهنگی یا صنایع دستی برگزار میشد.
شهردار منطقه دو رشت به تعطیلات تابستان اشاره کرد و گفت: مطمئناً در تابستان گردشگران زیادی به رشت سفر میکنند و چنانچه بخواهند توقفی در رشت داشته باشند حتماً از باغ محتشم هم دیدن میکنند که این آشفتگی و نازیبایی بصری در اطراف عمارت معروف کلاه فرنگی به هیچ وجه قابل قبول نیست.
امیری یادآور شد: دلیل انتقاد و مخالفت ما در منطقه دو نه مخالفت با برگزاری نمایشگاه که انجام اصولی کارهاست. یعنی اگر قرار است نمایشگاهی هم در جوار یک اثر تاریخی برگزار شود با برنامه ریزی اصولی و پیوست فرهنگی و اقتصادی همراه باشد.
لیلا غلامی-خبرنگار ایسنا گیلان