حجتالاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در زیر نظام «فضا، تجهیزات و فناوری» مباحثی چون ایجاد شبکههای ارتباطی و زیرساختهای فناوری پیشبینی شده است، اظهار کرد: مدارس آینده ما باید بتوانند با فراهم کردن این زیرساختها برای آموزش بهتر اقدام کنند.
وی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید شده است که این امر باید با همکاری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اتفاق بیافتد. همچنین در بحث تجهیزات آموزشی نیز مقرر شده است بر حسب قانون استانداردهای وسایل آموزشی و کمک آموزشی از سوی سازمان پژوهش ارائه شود. به عنوان مثال تجهیزات آزمایشگاهی و وسایلی که هر درسی چون علوم، زبان، فنی به آن نیاز داشته باشند باید دارای استاندارد باشند. حتی خط کشی که برای مدرسه تهیه میشود باید براساس استانداردها باشد. البته این استانداردها قبلا هم وجود داشتهاند اما این موضوع مورد تاکید مجدد سند تحول در این زیرنظام قرار گرفته است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به توجه به احداث مدارس، مراکز فرهنگی آموزشی، کانونهای فرهنگی و دارالقرآنهای جدید با رعایت ضوابط و استانداردها اظهار کرد: بر این اساس وزارت آموزش و پرورش موظف است ضوابط، معیارها و استانداردهای طراحی کلیه فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی اعم از مدارس، هنرستانها، مجتمعهای آموزشی و تربیتی و ... را متناسب با رعایت اصول و ضوابط ذیربط تهیه کند.
محمدیان در ادامه به مدارس هوشمند نیز اشاره کرد و گفت: مدرسه هوشمند تولید اندیشه کرده و یک شبکه یادگیری و دانش افزوده ایجاد میکند. مدارس هوشمند و همچنین شبکه ملی مدارس (رشد)، اقدام به آموزش بر خط و آنلاین میکنند و ما تا کنون 40 هزار مدرسه را به شبکه ملی رشد متصل کردهایم.
وی افزود: قصد داریم شبکه ملی رشد را تا پایان برنامه ششم توسعه دهیم . این شبکه مورد استقبال عمومی قرار دارد و بیشترین آمار بازدیدکننده را در میان شبکههای فارسی زبان آموزشی دارد و از اهداف ما تبدیل شبکه ملی به بنیاد ملی رشد است که در آن امکانات مختلفی تعبیه شده باشد و بسیاری از نیازهای نوجوانان را پوشش دهد.
انتهای پیام