به گزارش خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری که در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره انتشار برخی اخبار درباره وجود پرداختهای غیر متعارف و چند صد میلیونی در بیمارستانهای وزارت بهداشت گفت: بنا نیست که هر کسی هر حرفی را زد ما به آن پاسخ دهیم درباره این موضوع نیز عدهای با این صحبتها میخواهند خود را مطرح کنند؛ به طوری که از ادعای پرداختهای چند ده میلیونی آغاز کردند و بعد به چند صدمیلیونی و حتی پرداختهای میلیاردی ارتقا یافتند.
وی با بیان اینکه در این زمینه از برخورد مناسب سازمان بازرسی و دیوان محاسبات تشکر میکنیم، گفت: دادستانی و دیوان محاسبات تاکید کردند که پرداختها کاملا قانونی بوده است، اما ممکن است سقف آنها غیر متعارف باشد که راه حل آن نیز قانون است.
حریرچی ادامه داد: ما یک نظام پرداخت کارانه یا دستمزد در مقابل ارائه خدمت داریم تا سال ۷۴ بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی فقط به پزشکان حقوق میدادند، اما از آن سال به بعد قانون بیمه همگانی، خودگردانی بیمارستانها، آییننامههای استخدامی و غیره تصویب شد و نظام جمهوری اسلامی اعم از وزارت بهداشت، سازمانهای بیمهگر و دستگاههای نظارتی این نظام را اجرا کرده و آن را ادامه دادند و این در حالی است که باید توجه کرد در گذشته سطوح پرداختی و ارزش ریالی که با توجه به تورم به گروه پزشکی و تخصصی داده میشده از ارزش ریالی اکنون بیشتر بوده است.
حریرچی با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر 1000 نفر جمعیت در کشور ۱.۵ تخت بیمارستانی وجود دارد، گفت: از نظر تعداد پزشک نیز با کمبود مواجهیم، به طوریکه در حال حاضر ۱.۵پزشک به ازای هر 1000 نفر جمعیت در کشور ما موجود است. این در حالی است که شاخص تعداد پزشک در منطقه ۲.۵ و مطلوب جهانی آن ۳.۵ پزشک به ازای هر هزار نفر است. در حال حاضر پزشکان متخصصی که در سیستم دولتی ما کار میکنند ۷۷ درصد خدمات درمانی مردم را ارئه میدهم و تنها ۱۲.۵ درصد از این خدمات از سوی تامین اجتماعی، بیمههای مسلح و سایر بیمهها ارائه شده و کمتر از ۱۰ درصد آن از سوی بخش خصوصی ارائه میشود.
قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه درحال حاضر پزشکان ما 1.7 FTE کار می کنند که به طور متوسط معادل ۷۵ ساعت در هفته است، افزود: حتی افرادی داریم که 2.5 و سه FTE کار تمام وقت میکنند که من دست این افراد را می بوسم چرا که نمی گذارند شرایط کشور ما مانند برخی کشورهای منطقه شود که در برخی از آنها ۴۰ درصد بیماران سرطانی بدون درمان میمیرند.
روایتی از یک متخصص زنان و زایمان در منطقه صفر مرزی
حریرچی در عین حال ادامه داد: در حال حاضر در یکی از مناطق محروم کشور ما که ۲۰۰۰ کیلومتر از تهران فاصله دارد و در جنوب شرقی کشور است و از نظر امنیت نیز مشکل دارد، چندین ماه است که یک متخصص زنان و زایمان داشتیم که کل زایمانهای یک شهر را همین یک نفر انجام داده است. یعنی این فرد در شبانه روز ۱۵ زایمان طبیعی و سزارین انجام داده و همواره نیز درخواست افزایش متخصص زنان در این حوزه را داشته اند که وزارت بهداشت دو ماه پیش توانست یک نفر دیگر را به آنجا اعزام کند. حال اگر چنین فردی دریافت بالای ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشد از شیر مادر نیز به او حلالتر است؛ چرا که اگر این فرد در آن منطقه نباشند مادران و فرزندانمان میمیرند. باید پرسید که اکنون چند نفر حاضرند که با چهار یا پنج برابر حقوق پزشک متخصص که بین دو میلیون و ۱۵۰ هزار تا دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در یک نقطه صفر مرزی و با این شرایط ارائه خدمت کنند.
وی تاکید کرد: بنابراین استدلال این موضوع جبران کمبود نیروی انسانی در پزشکان متخصص، فوق تخصص و پرستار بوده است.
کاهش انتقال بیماران ایرانی به خارج از کشور
حریرچی با بیان اینکه در نیمه اول دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میزان اشغال تخت بیمارستانهای دولتی ۵۱ درصد بوده و نیمی از تختهای ما خالی بودهاند و لیست انتظار بیماران نیز شش ماهه و یکساله بوده است افزود: این در حالی است که اکنون اشغال تخت تمام بیمارستانهای بزرگ ما بالای ۸۵ درصد است و در ایام خاص نیز مانند عید و رمضان و غیره این اشغال تخت به ۱۰۰ و بالاتر از آن نیز میرسد. بنابراین باید توجه کنیم که این افزایش کارایی کاهش انتقال بیمارانمان به خارج از کشور را در پی داشته است.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه صحبتهایش درباره تفاوت میان حقوق و کارانه گفت: حقوق ما در وزارت بهداشت مانند حقوق اعضای هیات علمی در وزارت علوم است. درباره کارانه باید بگویم که ما یک تعرفه دولتی داریم. حال قبل از اجرای کتاب ارزشهای نسبی خدمات تعرفه یک عمل لوزه ۸۵۰۰ تومان بود اکنون با تعرفههای جدید بدون مالیات عمل لوزه ۷۳ هزار تومان است. یک عمل آپاندیس بدون مالیات ۱۰۹ هزار تومان و جراحی قلب با شرط اینکه سه رگ را در جراحی باز کنند ۵۲۸ هزار تومان است. حال کسی که بالای ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان کارانه میگیرد مطمئن باشید که بالای دو یا سه برابر فول تایم کار میکند.
ماجرای فیش حقوقی ۷۰۰ میلیونی چه بود؟
حریرچی در ادامه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر پرداخت فیش ۷۰۰ میلیونی برای یک پزشک، گفت: این درآمد براساس جزء فنی و حرفهای از محل پرتو درمانی و از درآمد بیمارستان است؛ ما یک جزء فنی داریم و یک جزء حرفهای که از بیمار و بیمهها بابت این جزء فنی و حرفهای این پول را دریافت میکنند. درباره این پزشک باید بگویم که این فرد از محل پرتودرمانی ۷۰۰ میلیون درآمد برای بیمارستان ایجاد کرده است.
وی درباره جزئیات این فیش افزود: ما درآمدهای چهار ماهه این پزشک را در آوردیم که در ماه اول درآمدش ۵۰ میلیون و ۹۰۰ بوده در ماه دوم ۶۵ میلیون و ۲۰۰ در ماه سوم ۴۱ میلیون و در ماه چهارم ۳۱ میلیون درآمد داشته است. باید توجه کرد که این فرد در تخصصیترین بیمارستان کشور، بیماران سرطانی را درمان میکنند و دستگاههای این بیمارستان به صورت هفت در ۲۴ کار میکنند. بنابراین این درآمد هزینه این مسائل است.
نحوه پرداخت کارانه به پزشکان
وی درباره چگونگی پرداخت کارانه به پزشکان گفت: طبق قوانین مصوبه دولت باید کل تعرفه و حقالعلاج به پزشک پرداخت شود؛ این در حالیست که ما از محل حقالعلاج پزشک ۲۷.۵ درصد را برای کارکنان بر می داریم و ۴۷ درصدش را به پزشک پرداخت میکنیم که از همین میزان هم ۲۰ درصد مالیات کسر میشود، گلایهای که دارم این است که ۲۱ سال در این کشور نظام کارانه وجود داشته و هیچ کس به آن اعتراض نمیکرده، اما در این چند ماه اخیر هر هفته شامل انتشار خبری از این موضوع هستیم من ثابت می کنم که در حال حاضر کارانهای که پرداخت میشود به قیمت ثابت نسبت به گذشته کمتر است.
حریرچی تاکید کرد: باید توجه کرد که ما به طور متوسط ۵۰ درصد از حق العلاج را به دلیل هزینههای بیمارستان به پزشک پرداخت نمیکنیم و بقیه آن را نیز اگر بالاتر از سقف مورد نظرمان باشد از طریق مالیات پلکانی کاهش داده و سپس هم یک مالیات ۲۰ درصدی به آن میخورد. اگرباز هم مجموع دریافتی پزشک بالای ۸۰ میلیون باشد آن را پرداخت نمیکنیم. اکنون اکثر دانشگاههای ما سقف ۸۰ میلیونی را تعیین کردهاند اما برخی دانشگاهها که در آنها پزشکان چندین برابر FTE کار میکنند و فقط یک متخصص در یک منطقه محروم قرار دارد، سقف را برداشتهاند.
خرج حق درمان برای مسائل سیاسی
حریرچی ادامه داد: در گذشته بحث دریافتهای چندصد میلیونی برای مهندسان و بیمهها و بانکها مطرح بود و اکنون این موضوع را به سمت پزشکان چرخاندند آن هم در سازمانی که حق درمان را نمیدادند و حق درمان تحت پوششان برای مسائل سیاسی خرج میشد و با تقاضای ما و درایت مدیران این حق درمان بازگشت. طوریکه اکنون که حق بیمه را میدهند گروههای ذی نفع سالم و ناسالم صدایش درمیآید.
قائم مقام وزارت بهداشت اضافه کرد که از برخی سیاسیون و افراد دست به قلم گلایه دارم. چرا زمانی که وزارت بهداشت بازار دریافت غیرقانونی که هفت الی ۱۰ هزار میلیارد تومان بود، را از بین برد هیچ کس در رسانهها نگفت که این بازار غیرقانونی از بین رفته است، اما اگر یک بیمارستان خصوصی برای یک بخیه پول زیادی میگیرد تیتر می زنیم که طرح تحول سلامت پولهای غیرقانونی میگیرد؟ غافل از اینکه که طرح تحول تنها برای بیمارستانهای دولتی است.
وی همچنین گفت: ما در زمینه پرداختها اقداماتی را انجام دادیم و سقف هم گذاشتهایم و در عین حال اختلاف درآمد میان گروههای پزشک و غیرپزشک را کاهش دادهایم. به طوری که اکنون نسبت درآمد پزشک عمومی به پرستار در بخش دولتی 1.75 است و نسبت درآمد پزشک متخصص به پرستار نیز 4.53 است.
حریرچی با اشاره به فیش حقوقی که روز گذشته از سوی خبرنگاری در یکی از شبکههای اجتماعی منتشر شده بود و ادعا داشت که این حقوق چندصدمیلیونی منتسب به یک پزشک مسئول است گفت: باید توجه کرد که این پزشک فوق تخصص پیوند کلیه است و این پرداختها نیز برای شش ماه بوده است که او در این شش ماه ۱۰۴۷ عمل انجام داده است. همچنین این پزشک تمام وقت بوده است. حال فردی پرداختهایی را که در شش ماه برای این فرد انجام شده از طریق سیستم آذرخش - سیستم نرم افزار نیروی انسانی- پیرینت گرفته و شش ماه را یک ماه جلوه داده است. اما باید توجه کرد که اینها ارقامی است که در چندین ماه پرداخت شده که آن را در یک ماه اعلام و طوری وانمود کردند که این پرداختها در یک ماه بوده است و همچنین به دروغ نوشتهاند که این فرد مسئول است اما حتی مدیر گروه هم نیست و باید توجه کرد که در دو بیمارستان دولتی ارائه خدمت میکند و در بخش خصوصی هم فعالیتی ندارد.
وی درباره جزئیات پرداختهایی که به این پزشک شده است، گفت: رقم اول آن مربوط به سال ۹۲ بوده که در اسفندماه ۹۳ پرداخت شده است رقم دومی که در این فیش اعلام شده هم برای آذرماه ۹۳ بوده و رقم سوم در دی ماه ۹۳ پرداخت شده. یک رقم هم برای ارتقای ویزیت در آذر و دی بوده است و یک رقم هم برای ارتقای ویزیت در بهمن و اسفند ماه بوده است.
حریرچی همچنین گفت: البته باید به این موضوع هم توجه کرد که در نیمه دوم سال ۹۳ از آنجایی که نرم افزارهای ما آماده نبودند اعلام کردیم که 1.4 برابر شش ماه اول را به صورت علی الحساب برای افراد واریز کنند. اما بعدا در اکثر دانشگاهها ما به التفاوت این ارقام را به صورت شش ماهه پرداخت کردند. حال فرد مورد نظر در این شش ماه ۱۶۱ میلیون دریافت کرده است. بنابراین این فیش متعلق به یک ماه نیست بلکه ۹ ردیف کارانه در یک فیش آمده و برای شش ماه بوده است. در عین حال سندی هم که منتشر شده فیش پرداختی نیست که تنها یک پرینت است که از سیستم آذرخش وزارت بهداشت گرفته شده و این ۹ ردیف را یکجا ارائه کرده است.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برخی پرداختها به پزشکان با عنوان حقالجلسه یا حقالتحقیق گفت: فیش حقوقی هر سازمان اجزای متفاوتی دارد. بارها تاکید کردهایم که متوسط و میانگین کل دریافتی پزشکان متخصص و فوق تخصص ۱۳ میلیون و ۹۰۰ تومان است در زمینه حقالجلسه نیز اگر آن را پرداخت کنند که در ۹۹ درصد موارد پرداخت نمیشود به ازای هر یک ساعت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.
حریرچی در عین حال تاکید کرد: کسانی که دریافتهای بالای ۱۰۰ میلیون دارند، بسیار اندک هستند و مدیر هم نیستند و علت این دریافتی نیز همان است که پیش از این ذکر کردم. در عین حال علت اینکه وزارت بهداشت با این سرعت به این موضوع واکنش نشان داد این است که حسابمان پاک است.
حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا در مناطق محروم پزشکان متخصص بیشتری را قرار نمیدهید، گفت: ما با کمبود پزشک متخصص مواجهیم و حداقل تا سال ۱۴۰۴ باید تعداد متخصصان فعلی خود را دو برابر کنیم. پزشکانی را هم که اکنون به مناطق محروم میفرستیم در سالهای دو ساله یا چهار ساله طرحشان است و از این مسیر ماندگاری پزشکان را افزایش دادیم، اما به معنی این نیست که یک متخصص ۳۰ سال در یک منطقه محروم میماند.
حریرچی ادامه داد: ما در بیمارستان اصلی خرمشهر تا دو سال قبل پزشک عمومی نداشتیم اما اکنون پزشک عمومی و متخصص را در آنجا تامین کردیم. هرچند شرمندهایم چرا که این میزان نیز کافی نیست.
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه حقوق مسئولان وزارت بهداشت اعم از معاون وزیر، قائم مقام و غیره چقدر است؟ گفت: میزان دریافتی ما را باید از کسانی بپرسید که آن را به ما پرداخت میکنند. اما صراحتا میگویم که وزیر بهداشت، معاونین او و اکثر روسای دانشگاهها یک پنجم یا یک دهم معادل کار دولتیشان دریافت میکنند.
به گزارش خبرنگار «سلامت» ایسنا، در ادامه این نشست دکتر محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت نیز درباره موضوع دریافتی پزشکان گفت: بحثهایی که در رسانهها درباره وزارت بهداشت میشود به شکلی نمایش داده شده که گویی موضوع مختص ستاد وزارت بهداشت است، اما باید بین پزشک و پرستارهایی که در بیمارستانهای وزارت بهداشت کار میکنند با ستاد وزارت بهداشت تفاوت قائل شد.
وی با بیان اینکه در ستاد وزارت بهداشت در زمینه پرداختها مانند سایر دستگاههای دولتی عمل میشود گفت: آنچه که تفاوت دارد درباره پزشکانی است که در مراکز وزارت بهداشت ارائه خدمت میکنند که علاوه بر حقوق ، کارانه یا پرداخت به ازای کار نیز به آنها پرداخت میشود. در عین حال باید معیار ما قانون باشد و بسیار مهم است که پرداختها براساس قانون انجام شود.
آقاجانی درباره میزان پرداختها به نکاتی اشاره کرد و افزود: اولا باید توجه کرد که در هر شغل و حرفهای موارد استثنایی وجود دارد، اما این موارد استثنایی با رویه موجود و قاطبه گروههایی مانند پزشکان متفاوت است که دلایل آن نیز مشخص است.
معاون درمان وزیر بهداشت درباره این دلایل اظهار کرد: اگر پزشکی از استادان مشهور و برجسته بوده و مورد اعتماد جامعه باشد از سراسر کشور به او مراجعه میکنند و البته این حق بیمار است که پزشک خود را انتخاب کند. بنابراین ممکن است این پزشکان مراجعه بیشتری داشته باشند و طبیعتا درآمد آنها نیز بیشتر میشود در عین حال ما در کشور، مناطق و استانهای محرومی را داریم که در یک رشته تنها یک متخصص و فوق تخصص در آنجا ارائه خدمت میکنند و تمام جمعیت آن منطقه را تحت پوشش میدهند و تعداد مراجعاتشان نیز بالاست. حال ما آنها را به اجبار به این مناطق میفرستیم و از آنها میخواهیم که به صورت شبانه روزی کار کنند. به طوری که برخیشان تا سه برابر کار یک پزشک نیز خدمت میکنند. همچنین برخی پزشکان در بیمارستان مقیم نیستند اما در ساعات عصر و شب نیز در بیمارستان مقیم میمانند و ارائه خدمت میکنند یعنی با توجه به اینکه جزء تکالیف قانونیشان نیست اما این کار را انجام میدهند و به این دلیل دریافتیهای بالاتری دارند.
آقاجانی ادامه داد: البته گاهی برخی از فیشهایی که منتشر میشود مربوط به صندوق مشترک بیمارستان است. چرا که در برخی بخشهای تخصصی متخصصین تصمیم میگیرند که صندوق داشته باشند و کارکرد همه پزشکان را به حساب رئیس بخش واریز کنند و سپس این رئیس بخش است که این پول را میان سایرین تقسیم میکند. البته علت انجام این کار این است که پزشکان تشویق میشوند تا برای استفاده از فرصتهای مطالباتی اقدام کنند.
معاون درمان وزیر بهداشت در عین حال ادامه داد: در حوزه پیوند اعضا نیز یک کار استراتژیک و فوق العاده دشوار است و یک متخصص ما باید شبهای متوالی منتظر باشد تا یک دهنده مناسب پیدا شود و سپس خود متخصص عضو پیوندی را برداشته و برای جراحی نیز آماده کند. باید بگویم که از افتخارات ماست که پیوند ایران در خاورمیانه حرف اول را میزند.
وی همچنین گفت: بنابراین در زمنیه پیوند ممکن است مبلغ پرداختی به حساب رئیس تیم پیوند واریز شود و او این مبلغ را میان اعضای تیم توزیع کند. در عین حال مکررا در این گزارشات نام حقوق برده میشد اما باید توجه کرد که حقوق یک پرداختی ثابت و مستمر است و این ارقام کارانهای است که به پزشکان براساس میزان کارشان پرداخت میشود. حقوق از محل منابع عمومی است اما کارانه از محل حق العلاج پزشکان است و البته کمتر از ۵۰ درصد آن را به پزشکان پرداخت میکنیم چرا که تعرفههای ما غیرواقعی است.
آقاچانی تاکید کرد: البته سه تا شش درصد حقالعلاج پزشکان را مردم پرداخت میکنند و قسمت عمده آن را سازمانهای بیمهگر میدهند در عین حال کارانه بالای ۸۰ میلیون تومان نیز ۲۰ درصد مالیات میخورد.
علت پرداخت کارانه متفاوت به پزشکان چیست
معاون درمان وزیر بهداشت درباره متفاوت بودن کارانههای پزشکان گفت: در حال حاضر ۷۵ درصد پزشکان متخصص و فوقتخصص شاغل در بیمارستانها کمتر از ۲۰ میلیون کارانه دریافت میکنند و ۳۵ درصدشان کمتر از پنج میلیون درآمد دارند حال علت این تفاوت نوع رشته و تغییر چهره بیماریهاست. چرا که اکنون رشتهای مانند ارتوپدی به دلیل افزایش حوادث ترافیکی یا رشتهای مانند قلب و عروق با افزایش مراجعه رو به رو شده و به همین دیل تفاوت درآمد نیز اتفاق میافتد.
آقاجانی افزود: براین اساس وزارت بهداشت برای ایجاد عدالت در پرداخت اقداماتی مانند اصلاح کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت، ایجاد پرداختهای پلکانی و اجرای مالیاتهای پلکانی وزارت اقتصاد و دارایی انجام داد. اما در عین حال هیچ گاه نباید انتظار درآمدهای یکسان را داشته باشیم البته به طور متوسط میزان تفاوت میان پرداختها از حدود ۲۰ برابر به ۵ تا ۶ برابر کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: در عین حال ما باید اقداماتی برای برقراری عدالت در مناطق محروم و برخوردار انجام میدادیم که در این زمینه برای ۳۰۱ منطقه محروم که دارای ۳۳۸ بیمارستان بودند ۵۷۲۴ پزشک متخصص و فوق تخصص در نظر گرفتیم تا در این مناطق ماندگار شوند، همچنین برای ایجاد عدالت میان پرداخت پرستاران و سایر گروههای غیر پزشک پرداخت عملکردی را اجرا کردیم به طوری که قبل از پرداخت عملکردی گروههایی را مانند پرستاران شرکتی و ساعتی داشتیم که سهمی از درآمد بیمارستان نداشتند اما اکنون در قالب پرداخت عملکردی این عدالت اتفاق افتاد و همه کارکنان غیرپزشک از درآمد بیمارستان سهم میبرند.
معاون درمان وزیر بهداشت گفت: نسبت کل دریافتی پزشکان متخصص به کل دریافتی پزشکان عمومی ۲.۵ به یک است، نسبت کل پرداختی پرستاران به پزشکان متخصص و فوق تخصص ۴.۴۵ به یک است و نسبت پرداختی پزشکان عمومی به پرستاران ۱.۷۵ به یک است. در عین حال اگر موارد استثنایی را به کل پزشکان تامین دهیم کاری غیرمنطقی است.
آقاجانی درباره کمبود پزشک نیز گفت: ما ۲۲۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص در مناطق محروم داشتیم که در طرح تحول سلامت به ۵۷۴۰ پزشک رسیدند و همچنین ۱۰۰ درصد آنها تمام وقت شدند و باتعرفه دولتی به صورت شبانه روزی فعالیت میکنند.
وی همچنین تاکید کرد: در رشتههایی مانند جراحی مغز و اعصاب، چشم، ارتوپدی، گوش حلق و بینی ، حراجی عمومی، زنان و پاتولوژی تعداد نیروی ما یک دهم تا یک هشتم نیازمان است و کف نیاز ما حداقل سه برابر تعدد موجود است.
انتهای پیام