به گزارش خبرنگار ایسنا، ایران اعلام کرده در حدود 10 سال آینده به 500 فروند هواپیما مسافرتی جدید احتیاج خواهد داشت. هواپیماهایی که باید بخش قابل توجهی از آنها نوساز باشند و از طریق شرکتهای بزرگ تولیدکننده هواپیماهای مسافرتی خریداری شود.
گام نخست در این حوزه به قرارداد ایران با ایرباس باز میگردد جایی که هواپیمایی جمهوری اسلامی توانست پس از سالها نسبت به خرید هواپیماهای دست اول اقدام کند. هرچند دو طرف در طول این ماهها بر لزوم اجرایی شدن این قرارداد تاکید داشته و جلساتی مکرر برگزار کردند، اما هنوز تکلیف نهایی ورود ایرباسها به ایران نامشخص است.
در این شرایط رقیب اصلی ایرباس در بازارهای جهانی نیز از پای ننشسته، شرکت آمریکایی بوئینگ که به عنوان یکی از اصلیترین سازندگان هواپیماهای مسافرتی غولپیکر در جهان بهشمار میرود، برای ورود به ایران با موانع خاصی که دولت ایالات متحده وضع کرده روبهرو بود و از اینرو برای آغاز مذاکراتاش به چند ماه زمان نیاز داشت.
پس از نهایی شدن برخی از این سدها و موانع حالا نوبت آن رسیده که وزیر راه و شهرسازی ایران رسما اعلام کند که مذاکرات با بوئینگ به نقاط مثبتی رسیده که میتواند خبر دقیق قراردادهای احتمالی در روزهای آینده مشخص شود.
این در حالی است که هنوز دولت ایالات متحده آمریکا نه تنها تکلیف بوئینگ را به شکل کامل مشخص نکرده که حتی هنوز مجوز فروش ایرباس به ایران را نیز صادر نکرده است. توجیه این دولت تلاش برای حفظ تحریمهایی است که هنوز آمریکا آنها را علیه ایران حفظ کرده و از اینرو هر قراردادی باید با تایید نهایی آنها انجام بگیرد.
این موضوع را میتوان در واکنش کاخ سفید به مذاکرات ایران و بوئینگ نیز رصد کرد. کاخ سفید رسما اعلام کرده که برجام اجازه فروش مورد به مورد هواپیما به ایران را میدهد و در این حوزه مانعی وجود نخواهد داشت.
با توجه به صحبتهای وزیر راه و شهرسازی ایران و چراغ سبز مبهم آمریکا در این باره باید دید که آیا شرایط سرانجام برای ورود بوئینگ فراهم میشود یا آنکه هنوز خزانهداری آمریکا به عنوان آخرین مرجع تایید کننده فروش هواپیما به ایران قصد مانعتراشی بر سر نهایی شدن این قراردادها را دارد.
انتهای پیام