منشأ 70 درصد ریزگردهای البرز کانون‌های داخلی

مدیرکل محیط زیست استان البرز گفت: هشت درصد صنایع کشور در البرز مستقر است.

«حسین محمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، اظهار کرد: آلودگی هوا درطول سال‌های اخیربه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم و مسئولان تبدیل شده است.

وی ادامه داد: افزایش غلظت آلاینده‌های هوا تهدیدی برای سلامت محسوب شده و باعث افزایش ابتلای مردم به برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و تنفسی می‌شود.


محمدی توضیح داد: افزایش غلظت آلاینده‌های هوا در البرز ناشی از عوامل مختلفی چون فعالیت صنایع، افزایش روزبه روز شمار خودروها،کاهش فضای سبز و  افزایش ریزگردهاست.


این مسئول درباره علت افزایش ریزگردها در هوای استان گفت: افزایش میزان ریزگردها در هوای استان ناشی از کاهش پوشش گیاهی در دشت‌ها و بیابان‌های اطراف استان است .

وی درخصوص کانون اصلی این ریزگردها گفت: 70 درصد ریزگردها کانون داخلی دارند و از دشت‌ها و بیابان‌های اطراف استان‌های تهران، البرز و قزوین نشأت می‌گیرند.


مدیرکل محیط زیست البرز در ادامه به فعالیت صنایع به‌عنوان یکی دیگر از علل افزایش آلودگی هوا در طول سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: البرز هشت درصد صنایع کل کشور را در خود جای داده که فعالیت آنها باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: سوخت سنگین برخی از این واحدهای صنعتی روزانه حجم زیادی از آلاینده‌ها را وارد هوای استان می‌کند.


این مسئول توضیح داد:‌ هر چند پارسال با توقف سوخت مازوت در نیروگاه منتظر قائم و کاهش سوخت مازوت در نیروگاه شهید رجایی بخشی از این آلودگی‌ها کاهش یافت اما هنوز صنایع آلاینده دیگری در استان فعال هستند.

وی  اظهار کرد: مردم نباید صرفاً مسئولان را مقصر آلودگی هوا بدانند، چون تک تک شهروندان دراین حوزه مسئول هستند.


محمدی افزود: استفاده از خودروهای شخصی به جای وسایل حمل و نقل عمومی و تبدیل باغ‌ها به ویلا و واحدهای مسکونی به افزایش آلودگی هوا در طول چند سال اخیر کمک کرده است.


وی یادآور شد: برای برطرف کردن این معضل مردم و  مسئولان باید دست در دست هم دهند و بدون این‌که توپ را در زمین دیگری بیندازند راه کار عملی پیاده کنند.

 

  • سه‌شنبه/ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 95031710813
  • خبرنگار :