«فرهنگ‌سازی فقط جایش در مطبوعات نیست»

دفاع از عملکرد روزنامه‌های ورزشی

سردبیر روزنامه ورزشی «گل» در مورد این تلقی که تیتر اغلب روزنامه‌های ورزشی «زرد» است. قائل به حکم کلی نیست و آن را متوجه تمام روزنامه‌ها نمی‌داند.

وی معتقد است: نگرشی که مبنی بر زرد بودن تیتر روزنامه‌های ورزشی وجود دارد، متوجه همه روزنامه‌ها نیست. برخی روزنامه‌ها به فراخور شکل هواداری که دارند با چاشنی تندتری تیتر می‌زنند؛ فضایی که آمیخته با کُری‌خوانی است و این تیترها هم از دل آن بیرون می‌آیند.

رضا خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا درباره تأثیر تیترهای روزنامه‌های ورزشی در فرهنگ‌سازی بین تماشاگران و اینکه بخشی از تحریک تماشاگران در ورزشگاه‌ها بر عهده‌ی رسانه‌هاست، گفت: اصلاح فرهنگی و برطرف کردن ناهنجاری‌ها در فضای استادیوم‌ها فقط برعهده مطبوعات نیست. بحث مربوط به فرهنگ‌سازی فقط جایش در مطبوعات نیست و اصولا کارکرد مطبوعات را فقط نمی‌توان نسخه پیچیدن برای پدیده‌هایی از این دست دانست.

وی در همین زمینه مطرح کرد: تیترها بی‌تأثیر نیستند، اما بحث مربوط به فرهنگ‌سازی فقط جایش در مطبوعات نیست، چرا که اگر قرار بود این اتفاق بیفتد، مطالب زیادی درباره فرهنگ‌سازی نوشته شده است، این بحث باید در خود باشگاه‌ها مورد کارشناسی قرار بگیرد که چه نوع برخوردی باید شکل بگیرد تا تأثیر آن هم در میان هواداران فوتبال دیده شود.

فقط با نوشتن مطبوعات و محروم کردن تماشاگران نمی‌توان فرهنگسازی کرد

او تأکید کرد: فرهنگ‌سازی در استادیوم ورزشی که همه از آن سخن می‌گویند، جایش فقط در روزنامه‌ ورزشی نیست، چرا که روزنامه ورزشی کارکردش این نیست. آن یک رسانه است که با توجه به نیاز مخاطبِ خود، خبر و گزارش تولید می‌کند؛ بنابراین قطعا در این حوزه باید صداوسیما، خود باشگاه‌ها و نهادها تصمیم‌ساز در حوزه فرهنگ‌ تلاش کنند. شما نمی‌توانید وقتی مدیر باشگاه، بازیکن و مربی رفتاری از خود بروز می‌دهد که موجب تنش و حاشیه است از رسانه بخواهید تماشاگر را کنترل کند. مطبوعات فقط بازتاب‌دهنده فضای حاکم بر ورزش ما هستند و اگر تصویر آن مخدوش و پر از پلشتی است، به فضای حاکم برمی‌گردد. اگر قرار به تغییر بود سال‌هاست در این خصوص قلمفرسایی می‌شود، اما چه اتفاقی افتاده؟ وقتی باشگاه‌هایی که پسوند فرهنگی را یدک می‌کشند کوچکترین توجهی در این زمینه ندارند، چطور باید رسانه یک تنه جور آنها را بکشد؟ تا کی موعظه و پند و اندرز؟ رفتارها و نگرش‌ها باید تغییر کند. فقط با نوشتن مطبوعات ومحروم کردن تماشاگران نمی‌توان فرهنگسازی کرد.

باید پذیرفت که جنس مخاطب ورزشی هم متفاوت است

خدادادی همچنین به این نکته اشاره کرد که باید پذیرفت که جنس مخاطب ورزشی با مخاطب حوزه‌های دیگر همچون حوزه اقتصادی و اجتماعی متفاوت است و گفت: جنس لغات این حوزه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند، بنابراین فضای ورزشی را نمی‌توان با فضای خشک مثل اقتصادی مقایسه کرد و برای روزنامه ورزشی با مخاطب جوان همان‌گونه تیتر زد که برای روزنامه اقتصادی با مخاطبی از جنس خودش. از طرفی خود افرادی که مخاطبان حوزه‌هایی همچون اقتصاد و سیاست هستند ممکن است وقتی به حوزه ورزشی بیایند ادبیاتشان تغییر کند. تفاوت است میان رفتار فردی که روی صندلی ریاست نشسته با همان فرد وقتی روی صندلی استادیوم نشسته و فوتبال تماشا می‌کند.

دفاع از عملکرد روزنامه‌های ورزشی

وی سپس با دفاع از عملکرد روزنامه‌های ورزشی از سختی و فشردگی رقابت در این حوزه گفت و گفت: قطعا یکی از فعال‌ترین حوزه‌های کار روزنامه‌نگاری، کار در حوزه‌های ورزشی است؛ چرا که در آن رقابت بسیار زیاد است. از سویی ما با رقبایی همچون تلویزیون و برنامه «90» یا تمام وب‌سایت‌هایی که می‌بینید قدرتمند کار می‌کنند و به راحتی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و آنها را با تمام زوایا و حاشیه‌های فوتبال تغذیه می‌کنند مواجه هستیم که تمرکز زیادی بر روی حوزه فوتبال دارند و اخبار را با فراگیری بسیار و خط قرمزهایی بسیار دورتر از حوزه سیاست و فرهنگ پوشش می‌دهند. گروه‌های تلگرامی هم که به تازگی به این جمع محلق شده‌اند. حال از میان این همه رسانه که رایگان در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، کار سختی است که مخاطب را مجاب کرد مبلغ هزار تومان برای روزنامه ورزشی بدهد. در نتیجه تولید و زحمتی که در برخی روزنامه‌ها برای ارائه محصولی متفاوت کشیده می‌شود، چشمگیر و پررنگ است.

خدادادی با رد اینکه تیتر اغلب روزنامه‌های ورزشی زرد هستند، تأکید کرد:‌ ممکن است برخی‌ ضعف‌ها وجود داشته باشد که این مشکلات به دشواری‌های روزنامه درآوردن و امکانات مالی برمی‌گردد و همه این‌ کمبودهای مالی باعث می‌شود این روزنامه‌ها تحریریه‌های مهجور و نحیفی داشته باشند، اما با وجود این وقتی شما همه روزنامه‌ها را کنار هم قرار بدهید متوجه می‌شوید که ابتکار و نوآوری که در برخی روزنامه‌های ورزشی دیده می‌شود و تلاش آنها برای داشتن جلدهایی متفاوت با عکس‌ها و بعضا گفتگوهای اختصاصی کمتر در سایر رسانه‌های مکتوب که بسیار متکی به خبرگزاری‌ها هستند دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، تیتر روزنامه‌های ورزشی بعد از پایان مسابقات مهم و خصوصا فوتبال‌ها، با انتقادهایی از سوی کارشناسان مواجه بوده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95031207477
  • خبرنگار : 71442