همایش ملی «سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی» از تاریخ 10 الی 12 آبان ماه همزمان با روز فرهنگ عمومی برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، انتشار مقالات برتر در نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی، ارائهی مقالات منتخب در پانلهای تخصصی، ارسال گزارش ایدهها، دستاوردها و تجارب برتر به نهادها و سازمانهای سیاستگذار و حامی، معرفی آثار مذکور در نشریات علمی تخصصی، اهدای لوح تقدیر و جوایز ارزشمند نقدی به برگزیدگان و اهدای نشان سرآمد سواد رسانهای به فردی که بالاترین امتیاز را کسب کند، از جمله امتیازات در نظر گرفته شده برای شرکت کنندگان در همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی است.
براساس اعلام روابط عمومی همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی، علاقهمندان از امروز میتوانند به پورتال اینترنتی www.saramad.ir مراجعه یا از طریق ارسال آثار به نشانی Mas.Info@Saramad.ir در همایش ملی «سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی» شرکت کنند.
متن فراخوان همایش ملی «سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی بدین شرح است:
فراخوان «همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی»
زمان: 10 لغایت 12 آبان ماه 1395 مصادف با روز فرهنگ عمومی
همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی با رسالت افزایش مسئولیت پذیری عمومی در حوزهی سواد رسانهای و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمانهای مسئول و افراد آگاه» در امر توسعهی سواد رسانهای و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی- پژوهشی و ترویجی – کاربردی برگزار میشود.
برگزار کنندگان: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت ورزش و جوانان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی، رادیو سراسری ایران، شبکهی آموزش سیما، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه سوره، موسسهی آموزشی هدایت میزان، دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی، دانشکده خبر و دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها
ساختار نگارش مقالات و بیان ایدهها و گزارشها
الف: بخش علمی - پژوهشی (ارائه نتایج مطالعات، تحقیقات و بررسیها):
در مرحله اول چکیده مقالات متناسب با محورهای معرفی شده در 250 تا 350 کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، مقاله اصلی در قالب علمی پژوهشی در 6000 تا 8000 کلمه نگاشته میشود.
ب: ترویجی - کاربردی (گزارش ایدهها، دستاوردها و تجارب):
در مرحله اول چکیدهی گزارش ایدهها، دستاوردها و تجارب مشارکت کنندگان در 150 تا 250 کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، گزارش ایدهها، دستاوردها و تجارب در قالب مقالهی علمی تخصصی در 3000 تا 6000 کلمه نگاشته میشود.
معرفی و انتشار آثار برتر و برگزیده
- مقالات برتر ضمن ارائه در پانلهای تخصصی، متناسب با کیفیت و امتیاز ارزیابی و نوع آن در نشریات علمی - پژوهشی و علمی - ترویجی منتشر خواهند شد.
- گزارش ایدهها، دستاوردها و تجارب برتر علاوه بر پوستر در کارگاههای تخصصی همایش ارائه شده و به فراخور موضوع به نهادها و سازمانهای سیاستگذار و حامی معرفی شده و در نشریات علمی تخصصی معرفی خواهد شد.
- تمامی مقالات و گزارشهای علمی برگزیده در دو بخش مجزا در کتاب مقالات و گزارشهای علمی همایش درج میشود.
جایزهی مقالات، ایدهها و گزارشهای برتر
• متناسب با جایگاه احراز شده در همایش به برگزیدگان لوح تقدیر و جوایز ارزشمند نقدی اهداء خواهد شد.
• مقالهی برتر که بیشترین امتیاز را در مراحل داوری کسب نماید نشان سرآمد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از آن خود خواهد کرد.
مهلت ارسال آثار
ارسال چکیده مقالات تا 15 تیرماه 1395
ارسال متن کامل مقالات تا 15 شهریورماه 1395
اهداف:
• ارتقای حس مسئولیت پذیری نخبگان، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان، طلاب و فعالان اجتماعی در حوزه تولید دانش سواد رسانهای به شکل بومی و تبدیل آن به یک مهارت عمومی؛
• معرفی فرصتها و تهدیدهای رسانههای جمعی، رسانههای دیجیتال و بازیهای رایانهای از طریق آگاهی بخشی و توانمندسازی برای پیشگیری و مقابله با آسیبها و مخاطرات؛
• ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی بومی برای افزایش مهارتهای عمومی در زمینه استفاده از رسانههای جمعی، رسانههای دیجیتال و بازیهای رایانهای
موضوعات و محورها
الف: سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی
• سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی، چیستی، چرایی، علل و زمینههای طرح و گسترش؛
شاخصهای ارزیابی و اصول روش شناختی سواد رسانهای؛
• تجربههای سیاستگذاری سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی؛
• سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی، ظرفیتها و سرمایههای اجتماعی
ب: سیاستها، راهبردها و برنامههای سواد رسانهای با تأکید بر مسئولیت اجتماعی
• نقد و ارزیابی سیاستها، راهبردها و برنامههای گسترش سواد رسانهای؛
• الگوها و بایستههای سیاستی و کاربردی در ترویج سواد رسانهای؛
• آینده پژوهی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی در ایران و ترسیم چشم انداز مطلوب؛
• سهم سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی در پیوستهای فرهنگی و اجتماعی
پ: سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی، اقدامات کاربردی و توسعه محور
• نقش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی در توسعهی پایدار؛
• جایگاه و کارکرد سواد رسانهای در توسعه؛
• سواد رسانهای، تنوع فرهنگی و زبانی؛
• تامین منافع همگان از طریق مشارکت اجتماعی و سازمانی در نهضت سواد رسانهای
ت: سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی؛ توانمند سازی جامعه
• نقد و بررسی جایگاه سواد رسانهای در نظام آموزشی پایه و پیشرفته؛
• سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی، الگوهای یادگیری و الزامات؛
• نقش رسانهها در گفتمانسازی سواد رسانهای؛
• جایگاه سواد رسانهای در ارتقاء محتوای رسانهها
ث: آثار و نتایج سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی
• جایگاه سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی در تحقق گفتمان اقتصاد مقاومتی؛
• سواد رسانهای، منافع عمومی و مسئولیتهای اخلاقی و انسان دوستانه؛
• سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی، امنیت و صیانت از حقوق شهروندی؛
• نقش سواد رسانهای در تحقق سبک زندگی اسلامی ایرانی
اولویتهای مورد تاکید برای ارائهی مقاله و گزارشهای کاربردی
• رسانههای دیجیتال: رسانههای بر خط، شبکههای اجتماعی، شبکههای پیام رسان، تلفن و رسانههای همراه و هوشمند، چند رسانهای ها و نرم افزارهای دیجیتال، انیمیشن و محتوای چند رسانهای؛
• بازیهای رایانهای: بازیهای کم حجم، بازیهای ویدئویی، بازیهای آنلاین و بازیهای لمسی؛
• رسانههای جمعی: مطبوعات، خبرگزاریها، نشریات الکترونیک، سینما، رادیو و شبکههای ملی و ماهوارهی تلویزیونی
نحوهی ارسال آثار
علاقهمندان جهت ارسال آثار میتوانند مقالات و گزارشهای خود را از طریق نشانی الکترونیک Mas.Info@Saramad.ir همراه با ذکر مشخصات کامل شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس و سطح تحصیلات علمی به دبیرخانهی دائمی همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی ارسال کرده و جهت کسب اطلاعات بیشتر به پورتال اینترنتی www.saramad.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام