حاج علی‌اکبری ارایه داد

گزارشی از فعالیت‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نشستی خبری گزارشی از فعالیت‌های این مرکز ارایه داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری در نشست خبری، با بیان اینکه دهه آخر ماه شعبان فرصت خوبی برای آمادگی ورود به ماه مبارک رمضان است، اظهار کرد: دهه آخر ماه شعبان از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد به عنوان « دهه تکریم و غبارروبی مساجد » نام گرفته است و این ایام فرصت خوبی است که خانه خدا را برای استقبال از ماه خدا فراهم کنیم و در این ایام جایگاه مسجد بیشتر مطرح می‌شود و ما همواره در سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم که فضایی مهیا شود که صرفا به غبارروبی ظاهری مساجد نپردازیم بلکه به نوعی از ظرفیت‌ها و سایر کارکردهای مساجد نیز بهره ببریم.

وی عنوان کرد: ما در این ایام درصدد هستیم که به ویژگی‌های مسجد طراز اسلامی برسیم چرا که در جامعه ما همواره مساجد در ایام مختلف تاثیرات ویژه‌ای در جامعه ما داشته است نمونه آن انقلاب اسلامی، ایام دفاع مقدس و هم‌چنین سایر زمان‌هاست. ما از مساجد می‌توانیم بهترین دستاوردها را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، بین‌المللی، خانوادگی، امور داخلی و ... داشته باشیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان کرد: کارکرد در مساجد به نوعی با سایر سازمان‌ها و نهادها متفاوت است. به نوعی در دستورات اسلامی هم تاکید شده است وظیفه عمران و آبادگری خانه خدا به عهده خود مردم باشد. هر فرد مومن یک وظیفه‌ای در قبال آباد سازی مساجد بر عهده دارد و جامعه رسانه‌ای ما هم پیشانی این امر محسوب می‌شوند و باید همواره جزء آبادگران امور مساجد باشند.

حاج علی‌اکبری یادآور شد:‌ به قول سهراب سپهری شاید الان بتوان گفت که باید چشم‌ها را بشوییم و نسبت به مساجد نگاه دیگری داشته باشیم. برای اینکه دیدها نسبت به مساجد تغییر کند باید همه آحاد مردم به صورت عمومی و جمعی وارد عمل شوند. دهه تکریم دهه ذکر و یادآوری برای این است که ما بتوانیم از ظرفیت‌ها و کارکردهای مساجد بهره ببریم. اگر این امر در جامعه ما محقق شود، بسیاری از مشکلات در ساختار جامعه حل می‌شود.

وی ادامه داد: در این چند سالی که دهه تکریم و غبارروبی مساجد را داشته‌ایم هر سال سعی کرده‌ایم موضوعات مهم و مرتبط با مسجد را در دستور کار خود قرار بدهیم و هر سال یک شعار و محور را مدنظر داشته‌ایم. سال‌های گذشته موضوع خانواده، کودک ، نوجوان و ... را مورد توجه داشته‌ایم و امسال به لطف خداوند موضوع « مسجد و بانوان» را در دستور کار خود داریم چرا که این مسأله بسیار مهم و حساس است و حضور بانوان در مسجد به منزله حضور خانواده در بهسازی محیط مساجد است. ما امسال می خواهیم این موضوع را به هم اندیشی بگذاریم و خروجی آن را همچون سال‌های گذشته در پایان کار ارائه می‌دهیم. فراموش نکنیم که با نامگذاری این سال‌ها ما همواره می‌خواهیم یک نقشه راهی ترسیم کنیم تا به اهداف اصلی برسیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: سبک کار ما در مساجد با سبک کار سایر مراکز فرق می‌کند. مسجد یک کارکرد مردمی و روحانی خاص خود را دارد و هر مسجدی دارای یک هویت مستقل است. علاقمندان، هیأت امنا و هرکدام کارکردهای مخصوص به خود را در مساجد دارند. ما هرگز نمی‌خواهیم که با مسجدی به صورت دستوری رفتار کنیم و سایرین هم نباید از ما این انتظار را داشته باشند. کار ما ارائه جهت‌های درست و تصویرهای مطلوب به ائمه جماعات، هیأت امنا، خادمان و سایر افرادی است که در مسجد فعالیت می‌کنند و می خواهیم که آن‌ها به سمت و سویی درست حرکت کنند تا اهدافی که از تاسیس مسجد در اسلام بوده است مهیا شود.

حاج علی‌اکبری افزود:‌ بر همین اساس ما موضوع آموزش هیأت امنا و خادمان مسجد را در دستور کار داشته‌ایم و خوشبختانه استقبال خوبی از این امر شده است. امسال که سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری نام گرفته است ما درصدد هستیم تا بتوانیم به نوعی در ساخت و ترمیم برخی از مساجد که مشکلاتی دارند از سایر مساجدی که خودکفایی مالی دارند بهره ببریم. آن هم با حفظ جهات شرعی و عرفی موضوع. برخی از مساجد در تهران هستند که برای مناطق محروم مسجد سازی می‌کنند. ما سعی کرده‌ایم که از این گونه مساجد بهره ببریم و به نوعی تعاون و همکاری در مساجد اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که در اسلام همواره مورد توجه قرار گرفته است این است که خود مردم در ساخت مسجد سهیم باشند تا از این طریق قیامتشان را نورانی کنند. امسال تابستان ما درصدد هستیم نهضت مسجدسازی در شهرستان‌های استان تهران اجرایی کنیم. این امر نیازمند مقدماتی است که آن را آغاز کرده‌ایم و زمینه‌هایی را در شهرستانهای مختلف شناسایی کرده ایم و امیدواریم با همکاری سایر نهادها ان شاء الله بتوانیم یک مجموعه مسجد ساز در استان تهران راه‌اندازی کنیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت:‌ ما در جمهوری اسلامی ایران قانون جامعی که به مسجد از زوایای مختلف پرداخته باشد نداریم که وظیفه هر نهادی را به صورت مشخص عنوان کند. قوانین پراکنده ای داریم اما این قانون کافی نیست و باید یک نگاه تازه ای به این موضوع صورت بگیرد. امیدواریم در مجلس جدید که امروز افتتاحیه آن را داشتیم یک قانون مناسب و سنجیده ای در رابطه با بحث مساجد تنظیم شود چرا که یک خلاء قانونی را در راستای فعالیت‌های مساجد داریم.

حاج علی اکبری تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه هم آن مقداری که باید به فعالیت‌های مساجد بها داده نشده است. خوشبختانه این برنامه درصدد تغییراتی است که ما امیدواریم در این تغییرات توجه ویژه ای به بحث مساجد شود و امیدواریم این معضلات رفع شود. این عیب بزرگی است که در برنامه پیشرفت کشور جایی برای مسجد دیده نشده باشد. امیدواریم مجلس و دولت این امر را پیگیری کند که مسجد جایگاه خود را در توسعه کشور پیدا کند.

وی در ادامه با ارائه آماری از مساجدی که در سطح شهر تهران فعال هستند، گفت: سه هزار و 353 مسجد در شهر تهران داریم که از این تعداد سه هزار و 115 مسجد ظرفیت اقدام و فعالیت‌های مربوط به مساجد را دارند. در دو هزار و 550 مسجد نماز جماعت‌ها به صورت دائم برگزار می‌شود و از این تعداد درصدد هستیم که 1986مسجد دیگر نیز به صورت فعال بهینه سازی شوند و یکی از دستورات اصلی ما استقرار جذب و شناسایی ائمه جماعات در این مساجد برای فعالیت بهتر مساجد است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: ما 2 هزار و 30 امام جماعت داریم که حکم خود را از سوی ما دریافت کرده‌اند و از این تعداد 765 نفر آن‌ها عزیزانی هستند که جدیدا وارد این چرخه شدند و از این تعداد سطح دانش آن‌ها تقویت شده است و جوان گری مورد توجه سازمان بوده است.

حاج علی‌اکبری عنوان کرد: در برخی از مساجد گاهی مشکلات و اختلاف‌نظراتی وجود دارد که ما وظیفه داریم آن را برطرف کنیم و برای حل و فصل اختلافات بین هیأت امنا،‌ مساجد و بسیج برنامه هایی مدنظر داریم. هم‌چنین در بخش نظارت و ارزیابی نیز ما سعی کرده ایم همواره یک نظارت و ارزیابی را به مساجد کشور داشته باشیم و بر همین اساس طی سه تا چهار سال گذشته حدود 90 بازرس را به مساجد سراسر کشور اعزام کرده ایم و هم‌چنین سامانه هوشمند تلفنی طراحی شده است با شماره 61943 که مردم می‌توانند پیشنهادات،‌ انتقادات و حرف های خود را از این طریق به گوش مرکز برسانند.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از مساجد کشورمان دارای مشکلات حقوقی است، گفت: ما تاکنون توانسته ایم 90 مورد از این اختلافات حقوقی را پیگیری کنیم و امیدواریم امسال بتوانیم سایر مسائل حقوقی که به صورت اساسی مطرح است را حل و فصل کنیم. پایگاه تخصصی مرکز امور رسیدگی به مساجد به سه زبان تخصصی در کشور فعالیت دارد و ما درصدد هستیم که بتوانیم بخش خبری آن را از این سایت جدا کنیم تا علاقمندان بتوانند بهتر از آن بهره ببرند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد یادآور شد: ما در بخش انتشارات،‌ تالیفات و تولیدات متعددی داشته ایم که حدود 38 اثر را در عرصه امور مساجد تالیف کرده‌ایم. در بخش پشتیبانی هم 30 اثر را در نظر گرفته ایم تا بتوانیم از آن‌ها بهره ببریم. در بخش رسانه‌ای هم حدود 35 کلیپ تهیه و تولید شده است. هم‌چنین در این عرصه 80 مصاحبه با ائمه جماعاتی که بیشترین سابقه حضور در مساجد را داشته اند انجام داده ایم که این مصاحبه ها در نوع خود بسیار خواندنی و تاثیرگذار هستند.

حاج علی اکبری با بیان اینکه یکی از دغدغه های اصلی مرکز اقامه نماز صبح است،‌ عنوان کرد: ما خوشبختانه در این عرصه توانسته ایم اقدامات خوبی داشته باشیم در سال 90 ، 570 مسجد به اقامه نماز صبح می پردازند اما اکنون تعداد آن‌ها به حدود 1250 مسجد رسیده است. در عرصه فراگیری قرآن نیز در مساجد اقدامات خوبی صورت گرفته است که حدود 40 کرسی تلاوت فعال داریم و 500 کرسی تلاوت ترتیبی در مساجد استان تهران برگزار می‌شود و هم‌چنین 1500 کرسی تلاوت آیات منتخب را داریم.

وی یادآور شد: ما در شهر تهران برای بسیاری از شخصیت های بزرگ ائمه جماعات برنامه هایی داشته ایم که از جمله آن‌ها برگزاری همایش مسجدی ستارگان محراب است که تاکنون 16 همایش با این عنوان برگزار شده است. در رابطه با مسائل بودجه ای مرکز حدود 6 میلیارد تومان به مساجد کمک کرده است اما ما درصدد هستیم که خود مردم بیشتر در این عرصه فعال باشند. بیش از دو هزار مسجد وضعیت مالی آن‌ها به صورت دقیق حسابرسی شده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان کرد: اقدامات فرهنگی خوبی با شورای فرهنگی و نهادهای مرتبط با آن انجام شده است و ما درصدد هستیم که نظام مدیریتی را در سال 95 در مساجد استان تهران اجرایی کنیم. بر همین اساس نهضت آموزشی را آغاز کرده ایم که در این اقدام فرهنگی و آموزشی 13 دستگاه با ما مشارکت داشته اند.

به گزارش ایسنا، عناوین روزهای تکریم و غبارروبی مساجد که از هشتم تا 17 خرداد ماه مطابق با دهه آخر شعبان المعظم برگزار می‌شود به شرح زیر است:

شنبه 21 شعبان،‌ مسجد، بستر ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی

یکشنبه 22 شعبان، مسجد، مامن کودکان، نوجوانان وجوانان

دوشنبه 23 شعبان، مسجد، کانون نقش آفرینی بانوی مسلمان در جامعه

سه‌شنبه 24 شعبان، مسجد، جلوگاه پرچمداری روحانیت شیعه

چهارشنبه 25 شعبان، مسجد، مرکز رشد فضایل اخلاقی و ترویج سبک زندگی اسلامی

پنج شنبه 26 شعبان مسجد، مروج امر به معروف ونهی از منکر

جمعه 27 شعبان، مسجد، پایگاه انتظار، امامت و ولایت

شنبه 28 شعبان، مسجد، کانون انقلاب و بستر نشر فرهنگ ایثار و شهادت

یکشنبه 29 شعبان مسجد، مرکز بصیرت بخشی و روشنگری

دوشنبه 30 شعبان مسجد، پرچمدار نشر معارف قرآن و اهل بیت (ع)

انتهای پیام

  • شنبه/ ۸ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95030804562
  • خبرنگار : 71461