محمود کلاری با اظهار رضایت از حضور در دومین پروژهی عکاسی «به روایت یک شاهد عینی 2» گفت: حضور در این پروژه من را به دورانی برمیگرداند که کارم عکاسی بود و زندگیام از این راه میگذشت.
این عکاس و فیلمبردار سینما در گفتوگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، دربارهی دلیل حضور یافتن در دومین پروژهی عکاسی آزاده اخلاقی، با عنوان «به روایت یک شاهد عینی» اظهار کرد: از من بهعنوان عکاس و نه فیلمبردار دعوت شد و این برایم اتفاق جذابی بود. من از آن آدمهایی نیستم که فکر میکنند چون در لحظه به کاری مشغولاند یا با آن شناخته شدهاند، بخواهند مقایسه کنند. من اصلا به این حرفه اینطور نگاه نمیکنم.
او ادامه داد: من در بخش اجرای فنی تکنیکی عکاسی پروژهی خانم اخلاقی وارد شدم و از این نظر، حضور در این پروژه برایم جذاب بود، چون من را به دورانی برمیگرداند که کارم این بود. روزگاری، زندگی من با عکاسی میگذشت. البته آن نوع عکاسی، با عکاسی این پروژه کاملا متفاوت است.
کلاری همچنین بیان کرد: در آن سالها من با عکاسی واقعهنگاری میکردم، اما در این پروژه واقعه را بازسازی میکنیم. با این حال، این دو نوع عکاسی قرابتهایی با یکدیگر دارند. در پروژه «به روایت یک شاهد عینی» از تجربه و دانش فنی من استفاده میشود، اما در کارهای قبلی عکاسیام تلقی، نگرش و دیدگاههای من هم وارد کار میشد و حق تالیف داشتم. در پروژهی خانم اخلاقی، عکاس یک ذهنیت و تفکر دیگر هستم. با این حال، این اتفاق از جذابیت کار کم نمیکند و این پروژه را خیلی دوست دارم.
این عکاس دربارهی دومین پروژهی «به روایت یک شاهد عینی» توضیح داد: هرچه جلوتر رفتیم، به قابلیتها و ویژگیهای این پروژهی عکاسی بیشتر پی بردم و بیشتر از آن خوشم آمد. البته در مسسیر ساختاری هرچه جلوتر رفتیم، از نظر اجرایی، کار سختتر و سختتر شد. قرار بود پروژه تا پایان اردیبهشتماه تمام شود، ولی مطمئن نیستم کی تمام میشود و آیا برای پروداکشن امکان اضافه کردن زمان وجود دارد یا خیر.
او همچنین دربارهی اتفاقهای تاریخی که برای دومین پروژهی عکاسی آزاده اخلاقی انتخاب شده است، گفت: بهنظر میرسد از کودتای سوم اسفند تا انقلاب 57 انتخابهایی صورت گرفته که برخی از آنها بهلحاظ اجرایی قابل تصویر شدن بودند و برخی هم میتوانستند مسیری را که مد نظر خانم اخلاقی بود، شکل و به مخاطب انتقال دهند.
کلاری در ادامه دربارهی کار با نابازیگران در این پروژه، اظهار کرد: من تجربههای زیادی با نابازیگران در سینما داشتهام، البته در این پروژه این همکاری متفاوت است. در اینجا اکتینگ به معنی سینما اتفاق نمیافتد، اگرچه عوامل مقابل دوربین اکت هم دارند و بازی میکنند.
به گزارش ایسنا، پروژه عکاسی «به روایت یک شاهد عینی 2» به بازنمایی وقایع تاریخ ایران میپردازد. «به روایت یک شاهد عینی» دومین مجموعه با این عنوان است که به کارگردانی آزاده اخلاقی و همکاری دستاندرکاران سینما کلید خورده است.
انتهای پیام