رییس انجمن نگارگران ایران معتقد است: اگر وعدهی مسئولان برای چاپ کتاب آثار گنجینهی موزهی هنرهای معاصر تحقق پیدا کند، این مجموعه مورد استقبال دنیا قرار میگیرد و به سرعت به چاپهای بعدی میرسد.
محمدباقر آقامیری در گفتوگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، دربارهی وعدهی مسؤولان موزهی هنرهای معاصر مبنی بر چاپ یک مجموعهی پنج جلدی شامل اطلاعات تمام آثار گنجینهی این موزه و تأکید وزیر ارشاد بر این موضوع، اظهار کرد: اگر کتاب آثار گنجینهی موزهی هنرهای معاصر به چاپ برسد، مطمئنا مورد استقبال قرار میگیرد و چند نوبت تجدید چاپ خواهد شد. بهتر است این کتاب بهجز زبانهای انگلیسی و فارسی، به زبان سوم دیگری نیز به چاپ برسد، چون قرار است در سطح جهانی منتشر شود و خیلیها آن را بهعنوان هدیه به کشورهای دیگر خواهند برد.
او به اهمیت چاپ این مجموعه اشاره کرد و گفت: من در بیش از 60 کشور دنیا نمایشگاه هنری برپا کرده و موزههای بزرگ دنیا را از نزدیک دیدهام. سایت و کتاب برای ثبت اطلاعات آثار، هر دو مهم هستند. کتاب مقولهی بسیار ارزشمندی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در چنین کتابی باید تمام آثار موزه از هنرمندان ایرانی و خارجی چاپ شود و بلافاصله بعد از تمام شدن چاپ اول، تجدید چاپ شود. البته سایت هم جای خودش را دارد. خدا را شکر که مسؤولان به این فکر افتادند تا چنین فعالیتهایی در زمینه گنجینهی موزهی هنرهای معاصر داشته باشند.
آقامیری ادامه داد: حدود هفت - هشت سال پیش، کتابی به کوشش محمدعلی رجبی با همکاری موزه هنرهای معاصر با عنوان «شاهکارهای نگارگری ایران» منتشر شد. این کتاب بیش از 600 صفحه داشت و شامل آثاری از نگارگریها و نقاشیهای دوران مختلف بود و برای کسانی که به هنرهای اصیل ایران علاقهمند بودند منبع خوبی بهشمار میرفت. آن زمان من چهار جلد از این کتاب را برای فرزندانم گرفتم تا به آنها بفهمانم که چقدر این کتاب ارزشمند است.
رییس انجمن نگارگران در بخش دیگری از سخنانش به لزوم نمایش آثار گنجینه در موزهی هنرهای معاصر اشاره و اظهار کرد: آثاری که اکنون در گنجینهی موزهی هنرهای معاصر از هنرمندان ایرانی و خارجی وجود دارند، جزو ذخایر موزه و مملکت بهشمار میروند. این آثار بسیار منحصربهفردند و برای ایران نوعی اعتبار هستند. بنابراین اینکه آثار در خزانهی موزه بمانند و بهنمایش گذاشته نشوند، درست نیست.
او ادامه داد: این آثار باید بهصورت دائم در موزه در معرض دید علاقهمندان و مخاطبان قرار گیرند. یک بخشی از موزه باید بهصورت اختصاصی به نمایش این آثار تعلق داشته باشد، نه اینکه هر یکی دو سال به بهانهای در مدت یک یا دو هفته، تعدادی از آثار گنجینه را بیرون بیاورند و بهنمایش بگذارند. البته با نمایش دائمی آثار باید به موضوع نگهداری و مراقبت از آنها هم توجه کرد. مثلا تدابیر لازم برای حفاظت از آنها و استفاده از شیشههای نشکن و ضد ضربه با نظر کارشناسان اعمال شود تا آثار در عین نمایش داده شدن آسیب هم نبینند. در این صورت مخاطبان و هنردوستان میتوانند به موزه بیایند و از آثار هنری لذت ببرند. آنهایی که طالب یادگیری و بهدست آوردن اطلاعات از آثار هنری مهم هستند میتوانند به موزه بیایند و کار اصولی ببینند.
آقامیری همچنین به تصمیم موزهی هنرهای معاصر مبنی بر نمایش تعدادی از آثار گنجینه در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: تبادل آثار هنری و نمایش گنجینه موزه هنرهای معاصر در شهرهای مختلف دنیا ایرادی ندارد، اما باید در زمینه حفظ و نگهداری آنها در زمان حمل و نقل و نمایش دقت زیادی شود، چون این آثار میلیونها دلار ارزش دارند. باید به مسائل بیمهای آنها نیز توجه کرد. در صورت نمایش آثار در کشورهای دیگر علاقهمندان به هنر متوجه میشوند که در موزه هنرهای معاصر ایران چه آثار ارزشمندی وجود دارد.
او همچنین بیان کرد: متأسفانه ما در سطح کشور و در شهرهای بزرگ، موزههای زیادی نداریم. بهعنوان مثال در استان البرز با چهار میلیون نفر جمعیت، موزهای وجود ندارد. در حالی که کشور ما تاریخ، فرهنگ کهن و ارزشهای والای هنری دارد. نبودن موزه برای چنین تاریخی، یک نقصان بهشمار میرود. دفتر هنرهای تجسمی، وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی میتوانند با همکاری هم در این زمینه فعالیت داشته باشند.
رییس انجمن نگارگران اضافه کرد: ما دلمان میخواهد هنر و هنرمند ایرانی در دنیا بهای بیشتری داشته باشد.
انتهای پیام