وزیر علوم تاکید کرد

ضرورت تاسیس دانشگاه و مرکز تحقیقات جامع بین رشته‌ای در کشور

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سلول‌های بنیادی و بازساختی را یک علم بین رشته‌ای توصیف کرد و گفت: امروزه مرزی بین علوم و رشته‌های مختلف وجود ندارد، برای پیشرفت و توسعه علمی به خصوص در حوزه فناوری‌های نوین نظیر سلول‌های بنیادی باید یک دانشگاه و مرکز تحقیقات جامع را که از همه رشته‌ها در آن حضور داشته باشند، تاسیس کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سلول‌های بنیادی و بازساختی را یک علم بین رشته‌ای توصیف کرد و گفت: امروزه مرزی بین علوم و رشته‌های مختلف وجود ندارد، برای پیشرفت و توسعه علمی به خصوص در حوزه فناوری‌های نوین نظیر سلول‌های بنیادی باید یک دانشگاه و مرکز تحقیقات جامع را که از همه رشته‌ها در آن حضور داشته باشند، تاسیس کنیم.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر محمد فرهادی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اظهار کرد: طی چندین دهه قبل تصور نمی‌شد که در بیمارستان‌ها و مراکز علمی و درمانی در خصوص ساخت اندام‌ها بویژه بافت‌ها و جایگزین کردن آن‌ها صحبت شود. بیشتر بحث‌ها در خصوص علوم ساده پزشکی و بیولوژیکی بود؛ اما امروزه آینده علم پزشکی به سمتی حرکت کرده است که می‌توان با کمک فناوری‌های نوین جان انسان‌ها را نجات داد.

وی در ادامه با تاکید بر این که بیش از 10 هزار ناشنوا در کشور درمان می‌شوند و زندگی عادی دارند، گفت: امروزه با کمک پیشرفت‌های پزشکی دیگر ناشنوایی، معلولیت تلقی نمی‌شود، این مشکل را می‌توان در همان بدو تولد تشخیص داد و درمان کرد.

فرهادی یادآور شد: درمان ناشنوایی در کشور از 25 سال پیش شروع شده و امروزه 10 هزار بیمار، شنوایی خود را به دست آورده‌اند. همه این پیشرفت‌ها با کمک سلول‌های بنیادی اتفاق افتاده است.

وزیر علوم همچنین سلول‌های بنیادی و طب بازساختی را علمی بین رشته‌ای دانست و گفت: طب بازساختی یا سلول‌ درمانی علمی است که از همه رشته‌ها نظیر مهندسی، پزشکی، بیولوژی، ریاضی، داروسازی و غیره در تشکیل آن نقش دارند؛ بنابراین لازم است مراکز آموزشی و تحقیقاتی مشترکی در خصوص توسعه و پیشرفت این علم در کشور تاسیس شود.

فرهادی اضافه کرد: امروزه حد و مرزی بین علوم وجود ندارد. باید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و آموزشی واحدی داشته باشیم. بنابراین دانشگاه جامع پزشکی به عنوان یک دانشگاه بین رشته‌ای می‌تواند در توسعه فناوری‌های نوین کمک کند.

به گفته وی، زیرساخت‌های اولیه علم سلول‌های بنیادی و زیرساختی در کشور ایجاد شده است؛ به طوری که سال گذشته بیش از 6 هزار مقاله بالینی در این خصوص تولید شده است؛ اما کار مهمی که باید صورت بگیرد تجاری‌سازی و کاربردی کردن این مقاله‌ها است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: تاسیس 50 شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلول‌های بنیادی در کشور امیدواری برای توسعه و تجاری‌سازی علوم به خصوص علم سلول‌های بنیادی را افزایش می‌دهد؛ با توجه به این که 6 هزار شرکت دانش بنیان در حوزه طب بازساختی در دنیا فعالیت می‌کند، ما نیز باید بیش از بیش این حوزه و شرکت‌های دانش‌بنیان خود را توسعه دهیم.

دکتر فرهادی نقش آموزش عالی در توسعه و تاسیس رشته‌های مدرن را بسیار تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تاسیس رشته‌های مدرن که سلول‌های بنیادی و طب بازساختی نیز جزو آن‌ها محسوب می‌شوند، توسعه مراکز تحقیقاتی، کمک به برگزاری همایش‌های علمی و کارگاه‌های مختلف همچنین تاسیس پارک‌های فناورانه از جمله اقداماتی است که وزارت علوم در این زمینه انجام داده است تا آینده پزشکی و مدیریت کشور به دست نخبگان و این شرکتهای علمی رقم بخورد.

وزیر علوم همچنین در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه کنگره در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه سلول‌های بنیادی و طب بازساختی کارهای خوبی در کشور انجام شده است، در واقع این علم یک رشته مشترک بین علوم مختلف ریاضی، پزشکی و مهندسی محسوب می‌شود. باید در این زمینه تمامی مراکز فعال‌تر وارد شوند.

فرهادی با بیان این‌که خوشبختانه امروزه همگامی و همراهی برای پیشرفت و توسعه در حوزه سلول‌های بنیادی و طب بازساختی وجود دارد، تصریح کرد: خدماتی که در شرکتهای دانش بنیان، مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی ارائه می‌شود، نشان می‌دهد که این علم آینده خواهد داشت و می‌تواند در عرصه خدمات درمانی کمک‌های خوبی برای نیازمندان ارائه دهد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95030100319
  • خبرنگار : 71567