وزیر آموزش و پرورش:

به دنبال توسعه فناوری‌های نوین در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی هستیم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت تقویت روحیه خلاقانه در بین دانش‌آموزان، گفت: دانش‌آموزان باید بتوانند به سوال «چرایی، چیستی و چگونگی» پاسخ دهند تا خلاقیت جایگزین حافظه‌گری شود؛ برای این کار 500 پژوهش سرا در 500 منطقه کشور راه‌اندازی شده است و تلاش داریم تا پایان کار دولت هر منطقه آموزشی یک پژوهش‌سرا داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت تقویت روحیه خلاقانه در بین دانش‌آموزان، گفت: دانش‌آموزان باید بتوانند به سوال «چرایی، چیستی و چگونگی» پاسخ دهند تا خلاقیت جایگزین حافظه‌گری شود؛ برای این کار 500 پژوهش سرا در 500 منطقه کشور راه‌اندازی شده است و تلاش داریم تا پایان کار دولت هر منطقه آموزشی یک پژوهش‌سرا داشته باشد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر فانی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اظهار کرد: در سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور که حدود 10 سال مراحل تنظیم و تصویب آن به طول انجامید، برای تربیت دانش‌آموزان 6 ساحت را پیش‌بینی کرده‌ایم. یکی از این ساحت‌ها تربیت علمی و فناورانه دانش آموزان است که بر اساس آن دانش‌آموز خلاق تربیت شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در ساحت تربیت علمی و فناورانه، دانش‌آموزان باید عادت به فکر کردن، پژوهشگری و پرسشگری داشته باشند و نسبت به پدیده‌هایی که در اطرافشان اتفاق می‌افتد بتوانند رویکرد خلاقانه داشته باشند.

دکتر فانی اضافه کرد: دانش‌آموزان باید بتوانند سه سوال چیستی، چرایی و چگونگی را پاسخ دهند. در این صورت است که می‌توان دانش‌آموزانی پژوهشگر و پرسشگر را در دستگاه بزرگ آموزش و پرورش داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که رویکرد خلاقانه باید جایگزین روحیه حافظه‌گرایی در آموزش و پرورش باشد، گفت: در حال حاضر بیش از 13 میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارند که باید طبق رهنمود رهبری بتوانیم آموزش و پرورش را به سمت خلاقیت و نوآوری حرکت دهیم. به همین منظور سعی کردیم در تعریف کتابهای درسی و روش‌های آموزشی رویکردی پرسشگر و پژوهشگرانه لحاظ شود.

به گفته وی، در همه دوره‌های تحصیلی به خصوص در دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول رویکرد پرسشگری و پژوهشگری در آموزش و پرورش دنبال می‌شود و ما کاملا به دنبال تقویت تفکر پژوهشگری دانش‌آموزان هستیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در همین راستا در برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش در دوره‌های اول چند سالی است که جشنواره‌های جابربن‌حیان برای تقویت روحیه‌ پژوهشگری بین دانش‌آموزان و همچنین جشنواره نوجوان خوارزمی برای دانش‌آموزان متوسطه اول و جشنواره جوان خوارزمی برای دوره‌های متوسطه دوم برگزار می‌شود و امیدواریم بتوانیم با برگزاری این جشنواره‌ها خلاقیت و انگیزه‌های دانش‌آموزان تقویت شود.

دکتر فانی با بیان این که در حال حاضر 500 پژوهش‌سرا در 500 منطقه آموزشی کشور وجود دارد، گفت: دانش‌آموزانی که در این مکان‌ها حضور دارند، کاملا مشغول تحقیق و پژوهش هستند و یاد می‌گیرند که صرفا علم را به طور کاربردی آموزش ببینند، نه اینکه علم در مرحله تئوری باقی بماند.

به گفته وی در دولت یازدهم هدف‌گذاری ما این است که تا آخر کار دولت هر منطقه آموزشی حداقل یک پژوهش‌سرای دانش‌آموزی وجود داشته باشد تا در این پژوهش‌سراها فناوری‌های نوین از جمله نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی به خصوص سلول‌های بنیادی به دانش‌آموزان آموزش داده شود. در واقع ما به دنبال توسعه فناوری‌های نوین در این پژوهش‌سراها هستیم.

دکتر فانی در پایان خاطرنشان کرد: دانش‌آموزانی که بتوانند با فناوری‌های نوین آشنا شوند، دانش‌آموزانی خواهند شد که می‌تواند خروجی آنها از آموزش و پرورش، ورودی برای جامعه دانشگاهی باشد. به امید روزی که هر ایرانی یک پژوهشگر، اندیشمند و عنصری مفید برای جامعه ایرانی و جهانی باشد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95030100302
  • خبرنگار : 71567