برنامه‌های ایکوم به مناسبت روز جهانی موزه‌ها

روز جهانی موزه‌ها در ایران امسال با حضور رییس ایکوم جهانی گرامی‌ داشته می‌شود و ایکوم ایران به این بهانه تصمیم گرفته یکی از دفاتر خود را در شیراز افتتاح و وب‌سایت‌اش را رونمایی کند.

روز جهانی موزه‌ها در ایران امسال با حضور رییس ایکوم جهانی گرامی‌ داشته می‌شود و ایکوم ایران به این بهانه تصمیم گرفته یکی از دفاتر خود را در شیراز افتتاح و وب‌سایت‌اش را رونمایی کند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، سیداحمد محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران در نشست خبری که امروز - شنبه 25 اردیبهشت‌ماه - با حضور «هانس مارتین هینز»، رییس ایکوم جهانی در پژوهشگاه میراث فرهنگی برگزار شد، درباره برنامه‌های اختصاصی ایکوم در هفته موزه‌ها توضیح داد: افتتاح دفتر ایکوم در شهر شیراز با حضور رییس ایکوم جهانی و بزرگداشت موزه‌داری در شیراز به این دلیل که یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران در این شهر قرار دارد، از جمله برنامه‌های ایکوم در روز جهانی موزه‌ها است. همچنین نشست انتخاب موزه برتر و اجلاس سالانه ایکوم، روز 29 اردیبهشت در موزه ملی برگزار خواهد شد.

او علت انتخاب موزه ملی برای برگزاری این گردهمایی را یکصدمین سالگرد تشکیل نهادی به نام موزه ملی در ایران پس از مشروطه دانست و بیان کرد: موزه به شکل جدید ابتدا در عمارت مسعودیه و سپس در موزه ایران باستان ایجاد شد که پس از انقلاب دوباره به نام موزه ملی شناخته شد.

وی در ادامه به جزییاتی از چهار نشست تخصصی دیگری که همزمان با هفته موزه‌ها برگزار می‌شود، اشاره کرد و افزود: سوم خردادماه موزه روز معلول و موزه نام‌گذاری شده که به همین بهانه در ساعت 14 آن روز در موزه صلح نشستی با این عنوان برگزار می‌شود. نشست کودک و موزه نیز در ساعت 10 صبح در کاخ نیاوران و نشست اسناد، سند و موزه‌ها، چهارم خردادماه ساعت 14 در موزه ملی برگزار می‌شود که در این نشست نمایشگاهی از درختان تاریخی ایران و همچنین نمایشگاهی از نادیده‌های شهداد از مرحوم "حاکمی" رونمایی خواهد شد، او یکی از باستان‌شناسان ایرانی است که اسنادش را در اختیار مرکز اسناد سازمان گذاشته تا به نمایش درآید.

محیط‌طباطبایی اضافه کرد: در این نشست می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که میراث فرهنگی فقط میراث ملموس و ناملموس نیست و حتی حوزه‌ای از طبیعت همچون درختان که نماد زندگی فرهنگی و اجتماعی هستند و جزئی از زندگی مردم به شمار می‌آیند، جزو ارزش‌های موزه‌ای هستند.

رییس ایکوم ایران همچنین از برگزاری نشست موزه و معماری با همکاری انجمن معماران، انجمن صنفی مهندسین معمار و جامعه مهندسین مشاور خبر داد که زمان برگزاری آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: ما امسال بر اساس 12 شاخص مهم که هشت شاخص مربوط به ایکوم جهانی و چهار شاخص بومی است، موزه‌ها را مورد بررسی و داوری قرار دادیم که به موزه‌های خصوصی و موزه‌های عمومی و دولتی در سه رده بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم‌بندی می‌شوند و مورد سنجش قرار می‌گیرند.

او تأکید کرد: این یک مسابقه نیست. هر موزه که ابتکار و خلاقیت بیشتری انجام داده باشد به این شکل به اطلاع سایرین می‌رساند و روش‌هایشان عمومی می‌شود. هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیدیم، اما فعالیت موزه و موزه‌داری یک امر پایدار است. در جامعه‌ای که امروز ناپایداری دارد، هرکس فعالیت موزه‌ای انجام می‌دهد مورد تقدیر است.

محیط طباطبایی با اشاره به حضور رییس ایکوم جهانی در مراسم تقدیر از موزه‌ها، گفت: در این روز پیام ایکوم جهانی به تمام موزه‌های دنیا که دارای 120 کمیته ملی و بیش از 30 هزار موزه است، از تهران و در موزه ملی خوانده می‌شود.

وی همچنین از آپلود شدن سایت رسمی ایران خبر داد و گفت: این سایت در روز جهانی موزه‌ها رونمایی می‌شود.

او در ادامه به همکاری سازمان زیباسازی برای نصب پوسترها و بیلبورد ایکوم ایران و جهان در سطح پایتخت به مناسبت هفته میراث فرهنگی و موزه‌ها اشاره کرد.

رییس ایکوم ایران همچنین به افتتاح دو نمایشگاه توسط «هانس مارتین هینز» اشاره کرد و گفت: رییس ایکوم جهانی یک نمایشگاه با 100 اثر به مناسبت 100 سالگی موزه ملی را که تاکنون به نمایش در نیامده است و 70 اثر را به مناسبت 70 سالگی ایکوم در موزه ملی افتتاح خواهند کرد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95022515531
  • خبرنگار : 71021