دومین نشست اقتصاد مقاومتی با عنوان «اقتصاد مقاومتی و رسانه» با حضور حجتالاسلام دکتر مجید رضایی، عضو هیات علمی دانشگاه مفید و مدیر گروه اقتصاد مرکز فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
به گزارش ایسنا، حجتالاسلام رضایی مفهوم اقتصاد مقاومتی را از مفاهیم سهل و ممتنع دانست و گفت: دنیای ارتباطات اقتصاد امروز با اقتصاد قرن 19 خیلی فرق کرده است. تنوع کالاهای صنعتی، نیازها و سلیقهها و تکثر کالاها زیاد شده است. رسالت رسانه این است که توان علمی را در زمینه تولیدات باید بالا ببرد.
وی افزود: میلیونها نفر با مساله اقتصاد مقاومتی سروکار دارند؛ یعنی در ایران یک پدیده 80 میلیونی است. اصحاب رسانه نیز فرهنگ فراگیر و عمومی را مدیریت میکنند. لذا اقتصاد مقاومتی عزم ملی لازم دارد همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: باید دنبال ایده جدید برویم و عزم ملی لازم است و رهبری هم چندسال پیش مرکز الگوی اسلامی ایران پیشرفت را برای این کار تشکیل دادند. کسی که میخواهد ایده بدهد باید به اقتصاد بینالمللی توجه داشته باشد.
دکتر رضایی به نظریات دانشمندان غرب اشاره و گفت: 200 سال پیش عصر مادام اسمیت اقتصاد خصوصی مطرح شد جواب نداد سپس اقتصاد سوسیالیستی و بعد اقتصاد بازار و امروزه از فرد و دولت و نهاد گذشته باید سراغ اقتصاد خانواده رفت، باید دید بچهها در خانه چه میل و نگرشی دارند و نیازشان چیست؟ و این نکتهای است که موضوع سبک زندگی و فرهنگسازی رسانهای را اهمیت میدهد.
وی گفت: اقتصاد مقاومتی تدریجی است و باید فرهنگسازی کرد نه مچگیری، همه افراد جامعه باید درگیر شوند مثل انقلاب اسلامی همه باید هماهنگ عمل کنند. مردم ژاپن به عزم ملی رسیدند گفتند پول میدهیم و کالای ناقص خودمان را به خارجیها ترجیح میدهیم. وقتی اقتصاد مقاومتی جواب میدهد که «روحیهها» عوض شود سیاسی شدن و سیاستزدگی ضربه بزرگی به اقتصاد پایدار مقاومتی میزند. اقتصاد مقاومتی «دستوری» نیست باید باور کنیم و اقتصاد مقاومتی به استقلال و آزادی گره خورده است و استقلال را رهبری خیلی خوب معنا کردند یعنی آزادی در بعد ملی، ما باید مزیتهای کشور خود را بشناسیم در صنعت در کشاورزی و ... چه مزیتهایی داریم؟ آمریکا 20 میلیون بشکه نفت مصرف دارد در حالی که 6 میلیون را خودش تولید میکند. ما در بخش انرژی مزیت نسبی داریم چون در جهان جایگزین دارد باید به دنبال چیزهایی دیگر باشیم؛ بنابراین باید بخش علمی فعال شود و مزیتهای کشور را خوب سنجش کند. اگر کار علمی خوب انجام شد کار اجرایی هم خوب میشود در ژاپن همین راهها را زمانی که تحت اشغال بودند رفتند امروزه رئیس جمهور آمریکا هم موبایل ژاپنی دارد.
دکتر رضایی در ادامه گفت: از نظر علمی همه ما از مسرفین هستیم باید یک دهه در این باره کارکرد مثل کمربند ایمنی است که فرهنگسازی شد و همکاری همه جانبه لازم است مثلاً روی آب فکر نکردهایم آب که ارزان باشد اسراف میشود.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی نباید سیاست زده شود؛ یعنی نباید تحت لوای این حزب و آن حزب قرار گیرد بلکه باید «منافع ملی» در نظر گرفته شود. در آمریکا جمهوریخواه و دموکرات به منافع ملی فکر میکنند و در این جهت اشتراک دارند. خلاصه اینها همه فرهنگسازی لازم دارد. بهترین جای شروع آموزش و پروش و رسانههاست در آنجا باید گفتمان اقتصاد مقاومتی در درون افراد نهادینه شود تا در دانشگاهها و جامعه خود را نشان دهد.
انتهای پیام