از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی صورت گرفت

واگذاری حمایت از ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان به معاونت علمی ریاست‌جمهوری

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دو راهبرد حمایت از ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان و صیانت از بازار داخلی را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابلاغ کرد.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دو راهبرد حمایت از ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان و صیانت از بازار داخلی را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابلاغ کرد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، هفتاد و نهمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

در ابتدای این جلسه و با توجه به سخنان مقام معظم رهبری "مدظله‌العالی" در مورد نقش اقتصاد دانش‌بنیان در تحقق اقتصاد مقاومتی، اعضاء ضمن تاکید بر لزوم پیگیری تحقق نقش اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی، بر برنامه‌ریزی جهت یافتن عرصه‌های نوین برای گسترش اقتصاد دانش بنیان تاکید کردند.

همچنین در گزارش ارائه شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اعلام شد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دو راهبرد حمایت از 3 هزار شرکت دانش بنیان و صیانت از بازار داخلی را به این معاونت ابلاغ کرده است.

در ادامه گزارش فوق الذکر با اشاره به ساختار و سازوکار حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اعلام شد که تاکنون 11797 شرکت دانش بنیان در سامانه مربوطه ثبت نام کردند و از این عدد تاکنون 5372 شرکت موفق به کسب تائیدیه‌های لازم شده‌اند.

در بخش و لوازم پزشکی از اهم زمینه‌های م دیگری از گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به تقسیم بندی زمینه‌های فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان مواردی مانند هوافضا، صنایع نفت و پتروشیمی، خودروستعد برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان برشمرده شده‌اند.

در بخش مربوط به حمایت‌های اعمال شده از شرکت‌های دانش بنیان نیز مواردی مانند معافیت مالیاتی و گمرکی، ایجاد زمینه برای بازاریابی و صادرات محصولات تولید شده، اعطای وام با سود اندک از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی از اصلی‌ترین زمینه‌های حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برشمرده شده است.

پس از ارائه این گزارش دکتر مخبر دزفولی هم طی سخنانی گفت: سرعت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان قابل تقدیر و چشمگیر است و این حمایت‌ها باید هم از منظر دامنه و هم از منظر نحوه و کمیت آن گسترش یابند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اطلاع رسانی در مورد نحوه برخورداری از حمایت‌های ذکر شده الزامیست.

در ادامه جلسه، اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن شامل ایجاد حساب ملی اقتصاد دانش بنیان در کشور، فراهم کردن زمینه فعالیت متخصصان علوم انسانی در زمینه دانش بنیان، لزوم بروز رسانی آمارها و اطلاعات موجود، اتکاء اقتصاد دانش بنیان بر تولید و لزوم اصلاح نظام پولی و بانکی است.

دستور دیگر جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، موضوع "پیوست فناوری" بود که با توجه به تصویب کلیات این موضوع در جلسه گذشته، اعضاء به بررسی جزئیات این موضوع پرداختند.

در گزارش ارائه شده توسط ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به مشارکت همه نهادهای مسؤول در این زمینه، برخی از طرح‌های عمرانی در برنامه ششم توسعه به عنوان طرح‌هایی که باید برای آن‌ها پیوست فناوری تعریف شود، مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

اعضاء در بررسی موضوع "پیوست فناوری" با اشاره به اهمیت رعایت موضوع انتقال فناوری در تمام قراردادهای دولتی بر لزوم مشارکت همه بخش‌های فعال اقتصاد ملی در این زمینه نیز تاکید کردند.

اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین با توجه به لزوم تسریع در روند انعقاد قراردادهای اقتصادی کشور، تسریع در تصویب این مقررات را خواستار شدند.

پس از طرح نظرات و پیشنهادهای اعضای ستاد، ادامه بررسی این طرح به جلسه آینده موکول شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95020804620
  • خبرنگار :