گفت‌وگوی ایسنا با وزیر آموزش وپرورش درآستانه هفته معلم

از افزایش حقوق سرایداران تا دردسرهای یک پیشنهاد

وزیر آموزش و پرورش در آستانه فرا رسیدن هفته معلم در گفت‌وگویی با ایسنا به مشکلات مختلف پیش روی این وزارتخانه اشاره کرد و ضمن تقدیر از تلاش سخت‌کوشانه معلمان، خبرهایی از استخراج شاخصه‌های آموزش و پرورش، مشمولان جدید رتبه بندی معلمان، روند پرداخت معوقات فرهنگیان، توزیع متوازن دانش آموزان در شاخه‌های تحصیلی، وضعیت افزایش حقوق سرایداران مدارس و جذب سرباز معلمان در آموزش و پرورش داشت.

وزیر آموزش و پرورش در آستانه فرا رسیدن هفته معلم در گفت‌وگویی با ایسنا به مشکلات مختلف پیش روی این وزارتخانه اشاره کرد و ضمن تقدیر از تلاش سخت‌کوشانه معلمان، خبرهایی از استخراج شاخصه‌های آموزش و پرورش، مشمولان جدید رتبه بندی معلمان، روند پرداخت معوقات فرهنگیان، توزیع متوازن دانش آموزان در شاخه‌های تحصیلی، وضعیت افزایش حقوق سرایداران مدارس و جذب سرباز معلمان در آموزش و پرورش داشت.

دکتر علی اصغر فانی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم اظهار کرد: همه توفیقات ما در گروی زحمات معلمان است. معلمانی که در دورترین روستاها در مدارس عشایری و در مدارس شهری در دوره‌های مختلف تحصیلی تلاش می‌کنند و ما برای جبران زحمات آنها هموار با محدودیت منابع روبروییم.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش یک دستگاه عظیم است که در 105 هزار مدرسه خدمات ارائه می‌کند و دارای یک میلیون پرسنل در 750 منطقه آموزشی است.

گفت‌وگو با وزیر آموزش و پرورش

اعلام شاخص‌های آموزش و پرورش طی 1تا 2 هفته آینده

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر در تلاش هستیم تا تمام شاخص‌های آموزش و پرورش را در 2.5 سال اخیر استخراج کنیم، گفت: شاخص‌هایی چون درصد قبولی، تامین فضای آموزشی و میزان دانش‌آموزان تحت پوشش برخی از این موارد هستند و طی یک تا دو هفته آینده این شاخص‌ها را که در اکثر آنها رشد داشتیم اعلام خواهیم کرد.

پرداخت معوقات فرهنگیان، بزودی

وی درباره پرداخت معوقات فرهنگیان گفت: جلسه‌ای در سازمان مدیریت در این خصوص داشتیم و تلاش می‌کنیم همه معوقات فرهنگیان را پرداخت کنیم. پاداش پایان خدمت بازنشستگان در سال 93 نیز تسویه شده و تنها عده قلیلی از فرهنگیان که در سال 94 بازنشسته شدند پاداش پایان خدمت خود را دریافت نکردند که اعتبارات لازم برای پرداخت آن در بودجه سال 95 پیش‌بینی شده است.

در فاز اول طرح رتبه‌بندی 830 هزار معلم مشمول شدند و اعتباری معادل 1350 میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی هزینه کردیم. از آنجایی که بخشی از معلمان ما در مهر ماه 94 شرایط لازم را احراز نکرده بودند اکنون در فاز دوم تحت پوشش در می‌آیند.

وی درباره علت تاخیر پرداخت مطالبات گفت: در اواخر مرداد سال 94 مجلس مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن باید مربیان پیش دبستانی را به کار می‌گرفت. این مصوبه زمانی ابلاغ شد که امر ساماندهی نیروی انسانی را انجام داده بودیم و ناچار شدیم تعدادی از همکاران شاغل خودمان را از مدارس حذف و مربیان پیش دبستانی را جایگزین کنیم.

اشکالاتی در پی اجرای این مصوبه به وجود آمد که از جمله آنها می‌توان به نبود معلم در برخی مدارس در آغاز سال تحصیلی اشاره کرد. همچنین هزینه‌های این تعداد در مقایسه با همکاران قبلی ما بیشتر بود و باعث کسری اعتبارات شد.

ادامه کسری بودجه آموزش و پرورش در سال جاری

وی درباره بودجه سال جاری این وزارتخانه گفت: درخواستی که از دولت و سازمان مدیریت برای سال 95 داشتیم 37 هزار میلیارد تومان اعتبار بود در حالی‌که این رقم در بودجه لایحه پیشنهادی 30 هزار میلیارد تومان است. به نظر می‌رسد امسال هم کسری بودجه داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره زمان افزایش حقوق فرهنگیان گفت: هنوز دستورالعمل مربوطه از سوی دولت به دستگاه‌ها ابلاغ نشده است.

فانی به درخواست آموزش و پرورش از سازمان مدیریت برای استخدام نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم بر حسب نیاز نیروهای جدید جذب کنیم که رقم آن هنوز مشخص نیست.

مشمولان جدید رتبه‌بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش درباره مشمولان جدید رتبه‌بندی معلمان در سال جاری اظهار کرد: طرح رتبه‌بندی معلمان در 27 اسفند سال 93 به تصویب دولت رسید و پس از تصویب در شورای توسعه مدیریت از ابتدای مهر سال 94 اجرایی شد.

گفت‌وگو با وزیر آموزش و پرورش

وی ادامه داد: در فاز اول طرح رتبه‌بندی 830 هزار معلم مشمول شدند و اعتباری معادل 1350 میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی هزینه کردیم. از آنجایی که بخشی از معلمان ما در مهر ماه 94 شرایط لازم را احراز نکرده بودند اکنون در فاز دوم تحت پوشش در می‌آیند. به عنوان مثال سابقه حداقل شش سال خدمت جزو شرایط بود که برخی آن را احراز نکرده بودند. عده‌ای هم ممکن است سابقه شش سال خدمت نداشته باشند اما یک سال کار آنها در روستا معادل دو سال حساب خواهد شد و می‌توانند مشمول رتبه‌بندی شوند.

مردم همکاری کنند تا توزیع متوازن دانش آموزان در شاخه‌های تحصیلی انجام شود

وی در پاسخ به پرسشی درباره سامان‌بخشی رشته‌های تحصیلی، اظهار کرد: توزیع متوازن دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف امری ضروری است و به عواملی چون استعداد، علاقه، نیاز جامعه و امکانات آموزش و پرورش بستگی دارد و لزوما هر چهار عامل در یک راستا قرار نمی‌گیرند و سختی کار هدایت تحصیلی در همین جا مشخص می‌شود. بنا نیست همه دانش آموزان ما در رشته های نظری تحصیل کنند، از سوی دیگر انتخاب شغل در رشته‌های فنی آسان تر است.

وزیر آموزش و پرورش درباره زمان افزایش حقوق فرهنگیان گفت: هنوز دستورالعمل مربوطه از سوی دولت به دستگاه‌ها ابلاغ نشده است.

فانی ادامه داد: طبق آیین‌نامه شورای عالی آموزش و پرورش تلاش‌مان بر این بوده که از طریق تست‌های استعدادسنجی و دریافت نظرات اولیاء، دانش‌آموزان و مشاوره مدرسه هدایت تحصیلی را انجام دهیم. البته یک اولویت‌گذاری باید صورت پذیرد. از مردم می‌خواهیم تا همکاری کنند و اجازه دهند آموزش و پرورش هدایت تحصیلی را بر حسب توزیع متوازن به درستی انجام دهد.

گفت‌وگو با وزیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در حال حاضر 38 درصد دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تحصیل می‌کنند که تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم باید به 46 درصد برسد.

رشته نقاشی از فنی و حرفه‌ای حذف نشده است

وی درباره حذف رشته نقاشی از فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: رشته نقاشی حذف نشده است. حذف این رشته از شاخه فنی و حرفه‌ای تنها یک پیشنهاد بوده و باید چنین مواردی حتما به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد. اخیرا از سوی برخی هنرمندان نامه‌هایی به دستم رسید و حاشیه‌های به وجود آمد اما این رشته حذف نشده و مردم و هنرمندان در این خصوص نگران نباشند.

راه‌اندازی مرکز صلاحیت حرفه‌ای معلمان به امسال نمی‌رسد

فانی درباره زمان راه‌اندازی مرکز صلاحیت حرفه‌ای معلمان، اظهار کرد: طبق تاکید سند تحول بنیادین باید مراکز ارزیابی حرفه‌ای معلمان ایجاد کنیم. اگر رتبه‌بندی خوب اجرا شود ارتقای کیفیت و افزایش انگیزه از جمله نتایج آن خواهد بود. در همین راستا راه‌اندازی مراکز ارزیابی مصوب شده و لازم است اما ایجاد آن در تمام استان‌ها کمی زمان‌بر است و احتمالا به عمر سال 95 قد نمی دهد.

اعمال فوق العاده ویژه برای کارکنان اداری

وزیر آموزش و پرورش درباره برقراری فوق‌العاده ویژه کارکنان آموزش و پرورش و گلایه‌هایی در خصوص عدم اعمال آن برخلاف اخبار منتشر شده نیز گفت: خیر، اینگونه نیست و فوق العاده ویژه از ابتدای فروردین اعمال شد و بیش از 30 هزار پرسنل آموزش و پرورش مشمول فوق‌العاده ویژه شدند، اما میزان این فوق‌العاده بستگی به سابقه خدمت آنها دارد.

پیگیری برای افزایش حقوق 50 هزار سرایدار مدرسه

وی درباره گلایه‌های سریداران مدارس که مشمول طرح رتبه‌بندی نشده‌اند، گفت: 50 هزار سریدار مدرسه داریم که هیچ کدام مشمول رتبه‌بندی نیستند. به دنبال راهکار جدیدی هستیم که افزایش حقوق این گروه را نیز عملیاتی کنیم.

انصراف از سرباز معلمی اندک است/جذب برخی سرباز معلمان در آموزش و پرورش

فانی همچنین درباره جذب سرباز معلمان در آموزش و پرورش گفت: سال گذشته کمتر از سه هزار سرباز معلم از طریق ستادکل در اختیار ما قرار گرفت که حداقل مدرک تحصیلی آنها کارشناسی بود. برخی از این سرباز معلمان بعد از اتمام دوره خدمت جذب آموزش و پرورش شدند زیرا معلمان موفقی بودند. امسال هم به روال سابق جذب سرباز معلم انجام خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش درباره حقوق سرباز معلمان گفت: آموزش و پرورش حقوق سرباز معلمان را خودش می‌پردازد و این گروه علاوه بر طی دوره‌های آموزش نظامی، آموزش مهارت‌های معلمی را نیز می‌گذرانند و برخلاف برخی اظهارات، میزان انصرافی از سرباز معلمی بسیار کم است. اخیرا نیز مقام معظم رهبری موافقت کردند که طلاب نیز برای سربازی می‌توانند به آموزش و پرورش بیایند و در قالب امام جماعت، مربی تربیتی یا معلم دینی خدمت کنند.

ایسنا- فاطمه اسماعیلی

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۴:۲۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 95020602721
  • خبرنگار : 71424