روزنامه‌نگاران "اوراق پاناما" را با دولت آمریکا به اشتراک نمی‌گذارند

گروه‌ رسانه‌ای که تحقیقات "اوراق پاناما" درباره شرکت‌های خارجی را هماهنگ ‌کرده، گفته است که در تحقیقات جنایی وزارت دادگستری آمریکا مشارکت نمی‌کند.

گروه‌ رسانه‌ای که تحقیقات "اوراق پاناما" درباره شرکت‌های خارجی را هماهنگ ‌کرده، گفته است که در تحقیقات جنایی وزارت دادگستری آمریکا مشارکت نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیشتر پرت بهارارا، دادستان منهتن در نامه‌ای به کنسرسیوم روزنامه‌نگاران تحقیقی خواسته بود تا اطلاعات بیشتری از این گروه دریافت کند تا از آن در تحقیقات درباره ادعاهای فرار مالیاتی استفاده کنند.

در واکنش به درخواست فوق جرالد رایل،‌ مدیر کنسرسیوم روزنامه‌نگاران تحقیقی در مطلبی نوشت: کنسرسیون بین‌المللی و شرکت مادر آن موسوم به "مرکز همبستگی حقوقی و سازمان‌های رسانه‌ای" براساس متمم اول قانون اساسی و سایر قوانین از تبدیل شدن به بازوی اجرای قانون مصون هستند.

در همین حال مسئولان آلمانی از رسانه مذکور خواسته‌اند تا به دادستان‌ها اجازه دسترسی کامل به جزئیات اوراق پاناما را بدهد. این اسناد فاش می‌کند که چگونه از شرکت‌های خارجی برای فرار مالیاتی و ذخیره دارایی‌های ثروتمندان و قدرتمندان جهان استفاده شده است.

این رسوایی اوایل آوریل و زمانی که روزنامه آلمانی زوددویچه تسایتونگ گزارش کرد که 5 / 11 میلیون سند از شرکت حقوقی موساک فونسکا مستقر در پاناما دریافت کرده فاش شد. زوددویچه سپس آنها را با بیش از 100 رسانه بین‌المللی دیگر و کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی به اشتراک گذاشت.

زوددویچه گفته است که این اسناد را در اختیار مقام‌ها قرار نخواهد داد چراکه بدین ترتیب اصول حفاظت از منبع و آزادی رسانه‌ها نقض خواهد شد. پارلمان آلمان موسوم به بوندستاگ روز جمعه قطعنامه‌ای را تصویب کرد و در آن از زوددویچه تسایتونگ و کنسرسیوم مذکور خواست تا اوراق پاناما را تحویل دهند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95020401291
  • خبرنگار : 71402