«ادامه ساخت آزاد راه چرمشهر ورامین به قزوین تا پایان مطالعات فرهنگی و باستانشناسی پژوهشگده باستانشناسی متوقف خواهد شد.»
به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، حداقل یک سال پیش لودرها با هدف ایجاد یک آزادراه از میان دشتهای تاریخی «ورامین، ری، ساوجبلاغ و قزوین»، جایی که چرمشهر ورامین را به آبیک قزوین متصل میکند، کار خود را آغاز کرد که در این میان احتمال نابودی بخش زیادی از فلات پیش از تاریخ ایران وجود دارد.
اتفاقی که گفته میشد بدون استعلام از میراث فرهنگی انجام شده و با پیگیریهای رسانهها در اواخر سال گذشته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، نظرش را در چند جمله کوتاه اعلام کرد: «از پروژه اطلاع ندارم، میراث با ما مکاتبه نکرده است. اگر با ما مکاتبه کنند، با کمال افتخار رسیدگی میکنیم و حتما تدابیر لازم اتخاذ میشود.»
در همان زمان، محمد سعیدی - ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی - نیز در این زمینه اظهار کرد: من موظف شدم موضوع را بررسی و پیگیری کنم که نتیجه را به اطلاع رسانه ها خواهم رساند.
همچنین سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در اوایل بهمن در نامهای به مدیرعامل شرکت تهران گسترش بر ضرورت مطالعات باستانشناسی در مسیر این آزادراه تاکید کرده بود.
از سوی دیگر، معاونت ساخت و توسعه آزادراههای شرکت مادرتخصصی ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وابسته به وزارت راه در 25 اسفند سال گذشته و در نامهای به مدیریت مستقل آزادراه کنارگذر جنوبی تهران خواستار مطالعات فرهنگی - تاریخی و مستندسازی میراث فرهنگی تحت نظارت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شد.
و حالا با گذشت این مدت، بالاخره نشستی در دفتر رئیس پژوهشکده باستان شناسی و با حضور نمایندگان پیمانکار و چند تن از باستانشناسان و مدیران پژوهشگاه تشکیل شد تا راههای همکاری بین دوطرف برای انجام مطالعات باستانشناسی در این محوطهی بزرگ تاریخی بررسی شود.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی، در این جلسه مقرر شد تا «نمایندگان پیمانکار ساخت آزادراه چرمشهر ورامین به قزوین، ساخت این آزادراه را تا پایان کار مطالعات فرهنگی و باستان شناسی متوقف کنند.»
همچنین توافق شد تا مطالعات باستانشناسی یک ماه پس از عقد قرارداد بین دوطرف شروع شده و به مدت سه ماه ادامه یابد.
بر اساس این توافق مطالعات باستانشناسی مرحلهای خواهد بود و پس از مطالعه و بررسی هر قطعه از آزادراه عملیات ساخت در آن ادامه خواهد یافت.
طول این آزادراه که از استانهای تهران، مرکزی، البرز و قزوین میگذرد در ابتدا قرار بود 224 کیلومتر باشد که به 156 کیلومتر کاهش یافته است. مساحت محدوده مورد بررسی 24500 هکتار، محیط محدوده 325 کیلومتر و عرض آن یک کیلومتر خواهد بود.
این اتفاقات در حالیست که بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم همهی وزارتخانهها، سازمانها و موسسات دولتی موظفند؛ قبل از اجرای طرحهای عمرانی گسترده و در مرحله امکانسنجی و مکانیابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکانیابی طرحهای یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.
انتهای پیام