محسن رضایی: صداوسیما به جایی برسد که تولیداتش را صادر کند

صداوسیما صاحب میز مطالعاتی اقتصاد مقاومتی شد

محسن رضایی - دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام - در مراسم افتتاح میز مطالعاتی اقتصاد مقاومتی و رونمایی از سایتی به همین منظور، در سخنانی بر اهمیت پرداختن و رعایت اقتصاد مقاومتی در سازمان صداوسیما تأکید کرد.

محسن رضایی - دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام - در مراسم افتتاح میز مطالعاتی اقتصاد مقاومتی و رونمایی از سایتی به همین منظور، در سخنانی بر اهمیت پرداختن و رعایت اقتصاد مقاومتی در سازمان صداوسیما تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، محسن رضایی صبح امروز - 22 فروردین ماه - در بخشی از سخنان خود به اقتصاد مقاومتی در حوزه‌ی رسانه تأکید کرد و گفت: رسانه باید با ارائه‌ی تولیدات و صادر کردن آنها، حرکت پویایی را در زمینه اقتصاد مقاومتی آغاز کند. از سازمان صداوسیما تشکر می‌کنم که در ابتدای سال یک اقدام عملی از خود نشان داد و به نظرم این می‌تواند یک شروع خوبی باشد؛ البته کل اقتصاد مقاومتی باید در کل سازمان صداوسیما رعایت شود و رسانه به جایی برسد که بتواند از سریال‌هایش گرفته تا مابقی تولیدات را صادر کند. صداوسیما باید یک رسانه ملی و مستقل باشد.

وی در ادامه همین صحبت‌هایش یادآور شد: این اقدام عملی سازمان صداوسیما را به فال نیک می‌گیریم. امیدواریم که در سراسر این سازمان این امر تحقق پیدا کند. رسانه ملی باید در این زمینه سعی کند گره‌ها را شناسایی کرده و مشکلات را حل کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با اهمیت اقتصاد مقاومتی در کشور اظهار کرد: انقلاب اسلامی از آغاز پیدایش، در جامعه جهانی به عنوان یک پدیده جدید به ظهور رسید و پس از آن با چالش‌هایی مواجه شد. روابط بین‌المللی ما و ارتباطات با جامعه جهانی برقرار بود، اما ورود انقلاب اسلامیبه عنوان یک پدیده نوظهور و جدید با مخالفت‌هایی نیز همراه بود. از طرفی پارادایم‌های جهانی با این پدیده شروع به تقابل به جای تعامل کردند. با پدید آمدن جمهوری اسلامی، جهان غرب با تمام ادعای روشنفکری که داشت به جای چالش نظری، فکری و اندیشه‌ای با آن، به تقابل اقتصادی، سیاسی و نظامی پرداخت. همین‌طور جهان غرب با ابزار رسانه‌ای، افکار عمومی جهان را بر علیه این پدیده نوظهور تهییج کرد و در نتیجه غرب در یک مواجهه جدی در جنگ تحمیلی و تحریم با دستکاری افکار عمومی بر علیه کشور و نظام جمهوری اسلامی، همه نوع استفاده‌ای از آن کرد.

او در ادامه همین بحث توضیح داد: حتی در مذاکرات اخیر هسته‌ای و برنامه برجام ما نتوانستیم به خوبی از آن استفاده کنیم و با دستکاری افکار عمومی مدام ما را به آینده احاله داد و با انجام مذاکرات نه تولید رشد کرد، نه ارزانی شد و نه بازار رشد کرد.

رضایی همچنین تأکید کرد: مقاومت بدون اقتصاد مقاومتی امکان‌پذیر نیست. اگر در داخل و یا خارج بخواهیم مقابل هجمه‌های دیگران بایستیم و مقاومت کنیم، باید اقتصادمان اقتصاد مقاومتی باشد؛ اقتصاد مقاومتی تنها یک انتخاب نیست و یک ضرورت است و این همان ایستگاهی است که غرب تا به حال از این طریق نظام‌ها و انقلاب‌های دیگر را سرکوب و منحرف کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام همچنین در سخنانش به این نکته اشاره کرد که اقتصاد مقاومتی می‌خواهد به دنیا بگوید که یک استثنا در طول تاریخ است که می‌شود با اقتصاد مقاومتی در مقابل دشمنان آن کشور و ملت مقاومت کرد. اقتصاد مقاومتی مسئله خیلی مهمی است که عبور انقلاب ما با موفقیت از مشکلات به وسیله آن ممکن می‌شود. اقتصاد مقاومتی خود به یک جنبش در جامعه نیاز دارد. در همه جا مثل خانواده، مدارس، دانشگاه‌ها به یک انقلاب کامل در این حوزه نیاز دارد. اقتصاد مقاومتی یک نهضت است که رسانه‌ها نقش مهمی در آن دارند و هنوز گفتمان انقلاب، گفتمان اقتصاد مقاومتی است. ضمن اینکه یکی از بندهای 24 گانه همین است که اقتصاد مقاومتی گفتمان انقلاب شود. از طرفی به نظرم گفتمان اقتصاد مقاومتی ربطی به جناح و گروه خاصی ندارد و همه باید به اقتصاد کمک کنند تا انقلاب از صحنه سخت اقتصادی هم عبور کند.

محسن رضایی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش در این مراسم به مساله نقدینگی، پول و بانکداری کشور اشاره کرد و در این زمینه توضیحاتی را ارائه داد.

او گفت: حتما مساله نقدینگی، پول و بانک را شنیده‌اید که یکی از مهمترین مسائل کشور است، اما هیچ‌گاه کالبد شکافی نکرده‌ایم. اینکه در این زمینه همه می‌گویند پول نیست اما از آن طرف نقدینگی کشور از مرز 900 میلیارد تومان عبور کرده است. آیا می‌شود بدون پول و منابع کار کرد؟‌ در کشور ما گفته می‌شود پول فراوان است ضمن اینکه تولید پول هم امکان‌پذیر است. آسیب‌شناسی این مقوله این است که پول در کشور هست اما بخشی از آن هرز می‌رود. 30 درصد پول مملکت و کشورمان هرز می‌رود و ما باید این مساله را باز کنیم که این پول‌ها کجا می‌روند. این پول‌ها 10 برابر مفاسد اقتصادی هستند. به نظرم این یک آسیب است. آسیب دوم در این زمینه حساب‌سازی است. امروزه در بانک‌های کشور ما 100 هزار میلیارد معوقات وجود دارد و سود پول مردم به موقع پرداخت می‌شود اما درآمد به موقع پرداخت نمی‌شود.

رضایی در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: امیدوارم این حرکت سازمان صداوسیما پر از برکت باشد و امسال این ابهامات برای دولت، مردم و کارشناسان برطرف شود.

مسوولان کشور از نقد طفره می‌روند

به گزارش ایسنا، مجید زین‌العابدین - رییس شورای اقتصاد سازمان صداوسیما - که در این مراسم حضور داشت طی سخنانی به راهبردهای رسانه ملی در جهت اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

وی ضمن تشکر از رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در سخنانی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی یک منظومه است. وقتی سلسله شعارها از اواسط سال 80 آغاز شد، به نظر می‌رسید که حضرت آقا یک تئوری را شکل دادند. وظیفه ما در این منظومه گفتمان‌سازی و ترویج گفتمان ملی اقتصاد مقاومتی است. ما باید تکلیف را مشخص کنیم که بالاخره اقتصاد مقاومتی چه فرقی با اقتصاد ما دارد.

زین‌العابدین در ادامه اعلام کرد: به نظرم می‌رسد در سال 94 سازمان صداوسیما به لحاظ کمی جهش قابل توجهی در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی داشته است. ما اگر بخواهیم در رسانه موج‌آفرینی داشته باشیم باید فعالیت کنیم و بدون موج‌آفرینی نمی‌توانیم فعالیت کنیم.

وی سپس به پاسخگویی مسوولان در برابر اتفاقاتی که می‌افتد اشاره کرد و یادآور شد: مسوولان کشور ما عمدتا از فضای نقد طفره می‌روند و این اتفاق کار را دشوار می‌کند. به نظرم بخش مهمی از اقدام عملی ما بحث گفتمان‌سازی است.

مدیر شبکه پنج سیما در پایان صحبت‌هایش گفت:‌ ما در شبکه پنج نیازمند کمک جمعی دوستان در زمینه اقتصاد مقاومتی هستیم که امیدواریم در این زمینه موفق باشیم.

ابزاری برای سنجش اقتصاد مقاومتی در صداوسیما

در ادامه این مراسم جعفر عبدالملکی - رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما – در سخنانی کوتاه درباره اهمیت اقتصاد مقاومتی در رسانه ملی، توضیحاتی را در این زمینه ارائه داد.

وی یادآور شد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در تاریخ 29 بهمن سال 1392 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما برای تمام بندهای ده‌گانه‌ی اقتصاد مقاومتی راهکارهایی را پیشنهاد داد و آنها را مطرح کرد.

عبدالملکی در سخنانش به بررسی اهمیت میز مطالعاتی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و در این زمینه هم توضیحاتی ارائه داد.

او همچنین اعلام کرد که در پایان سال، ابزاری را برای سنجش عملکرد صداوسیما در حوزه اقتصاد مقاومتی اعمال خواهند کرد.

یادآوری یک مبحث فراموش‌شده در اقتصاد

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم، اکبر رضایی - مدیر رادیو اقتصاد - در بخشی از سخنانش به بحث فلسفه اقتصاد در انقلاب اسلامی که در موضوع اقتصاد فراموش شده است، اشاره کرد.

وی سپس با تأکید بر اینکه بدون وجود مبانی فلسفی، گسترش یک نظام امکان‌پذیر نخواهد بود، ادامه داد: اگر هم این ادعا را داریم که غرب در حال افول است، فقط به خاطر ضعف‌هایی است که در بخش فلسفه برایش به وجود آمده است. به نظر می‌آید رسانه ملی در این زمینه به هیچ وجه کار نکرده است؛ لذا رسانه ملی حتما باید روی فلسفه اقتصاد فعال باشد و اگر کار از مرکز تحقیقات صداوسیما استارت بخورد، شاید نتیجه خوبی داشته باشد.

مدیر رادیو اقتصاد در سخنانش خطاب به رسانه پیشنهاد داد که در سه حوزه‌ی موضوع، مخاطب و رویکرد پرداخت برای شبکه‌ها سهم قائل شود.

موانع پیش‌روی صداوسیما برای تبیین اقتصاد مقاومتی

به گزارش ایسنا، محمد فتحی‌نیا - مدیر کل پژوهش‌های راهبردی رسانه - در همین زمینه خاطرنشان کرد: امیدواریم عملکردمان در بحث اقتصاد مقاومتی تا الان خوب بوده باشد. رسالت رسانه‌ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، شامل گفتمان‌سازی درخصوص اقتصاد مقاومتی است. به نظرم در این زمینه ابتدا باید ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی تبیین شود و در مرحله بعد فرهنگ‌سازی انجام شود.

مدیرکل پژوهش‌های راهبردی رسانه همچنین تصریح کرد: به نظر می‌رسد سازمان صداوسیما برای اینکه رسالت خودش را در حوزه اقتصاد مقاومتی انجام بدهد دو مانع پیش‌رو دارد و میز اقتصاد مقاومتی برای غلبه بر این مشکل فراهم آمده است. از این دو مانع می‌توان به تعدد ابعاد مختلف اشاره کرد که ارتباط سازمان یافته‌ای بین این مراکز وجود ندارد. این میزها خلاء و کمبودها را شناسایی کرده و به مراتب بالا ارجاع می‌دهد و ما می‌توانیم با برگزاری نشست‌های مشترک نیازهای کاربران این حوزه را شناسایی کنیم.

در ادامه این مراسم، نوبهار - یکی از تهیه‌کنندگان تلویزیون - در صحبت‌هایی درباره برنامه‌سازی برای تلویزیون در حوزه اقتصاد مقاومتی توضیح داد: بهترین هنر رسانه نهادینه کردن فرهنگ کار در میان مردم است. منِ برنامه‌ساز زمانی موفق هستم که بتوانم توزیع ثروت، کار و خلاقیت را به عنوان یک ارزش در ذهن‌ مردم جامعه جا بیندازم.

وی سپس گفت: زمانی برنامه‌سازی در رسانه ملی درست است که یک جوان پس از تماشای برنامه‌ای، این موضوع در ذهنش پدید آید که او هم می‌تواند کاری انجام بدهد و تلویزیون را خاموش کند و به دنبال کار برود.

این مراسم با سخنان کوتاهی از سوی مسوول مرکز فناوری اطلاعات مرکز پژوهش‌ها (مهندس توحیدی‌نیا) خاتمه پیدا کرد.

وی در ابتدا توضیح مختصری درباره سایت اقتصاد مقاومتی صداوسیما ارائه داد و در ادامه اهداف این سایت را برشمرد.

توحیدی‌نیا گفت:‌ دسترسی برنامه‌سازان به محتوای تولیدات پژوهشی در حوزه اقتصاد مقاومتی، تجمیع اطلاعات علمی و پژوهشی در حوزه اقتصاد مقاومتی و دسترسی استادان، پژوهشگران و دانشجویان به منابع مرتبط در این زمینه از جمله اهداف این سایت است.

او همچنین خبر داد: در آینده یکسری قابلیت‌های دیگر به سایت اقتصاد مقاومتی اضافه خواهد شد.

مسوول مرکز فناوری اطلاعات مرکز پژوهش‌ها همچنین یادآور شد: سایت اقتصاد مقاومتی در بخش سخنان رهبری شامل سه بخش می‌شود. پیام نوروزی، فیلم سخنرانی ایشان در مشهد مقدس و گزیده زیادی از بیانات رهبری طی سال‌های گذشته درباره اقتصاد مقاومتی از بخش‌های مختلف سایت‌ اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاح میز مطالعاتی اقتصاد مقاومتی و رونمایی از زیرسایت اقتصاد مقاومتی، صبح امروز - 22 فروردین‌ ماه - در سالن جلسات مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما با حضور محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام)، جعفر عبدالملکی (رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما) و جمعی از معاونان، مدیران پژوهش و دست‌اندرکاران تولید برنامه‌های اقتصادی رسانه برگزار شد.

آدرس سایت اقتصاد مقاومتی به این شرح است: www.iribresearch.ir/sal@95

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95012208334
  • خبرنگار : 71404