اف‌بی‌آی موفق به شکستن قفل آی‌فون عامل کشتار سن برناردینوی کالیفرنیا شد

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید که اف‌بی‌آی بدون کمک شرکت اپل موفق به شکستن قفل آی‌فون رضوان فاروق، عامل کشتار سن برناردینوی کالیفرنیا، شده و پرونده حقوقی در این زمینه را پس گرفته است.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید که اف‌بی‌آی بدون کمک شرکت اپل موفق به شکستن قفل آی‌فون رضوان فاروق، عامل کشتار سن برناردینوی کالیفرنیا، شده و پرونده حقوقی در این زمینه را پس گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شرکت اپل در برابر درخواست دولت واشنگتن که ماه گذشته میلادی صادر شد و از این شرکت می‌خواست نرم‌افزار تازه‌ای برای دسترسی به محتویات تلفن رضوان فاروق، عامل کشتار سن برنادینو بنویسد، مقاومت می‌کرد. اما مقام‌ها روز دوشنبه گفتند که به طور مستقل به محتویات این تلفن دست یافته‌اند و خواستار لغو آن دستور شدند.

رضوان فاروق و تشفین ملک، همسرش ۱۴ تن را در ماه دسامبر 2015 در حمله به یک مرکز بهزیستی که فاروق در آن کار می‌کرد، کشتند. هر دو آنها در درگیری متعاقب با پلیس کشته شدند. به گفته مقام‌های آمریکا هر دو آنها در روز حمله در شبکه‌های اجتماعی با گروه داعش بیعت کرده بودند.

دادستان‌های فدرال هفته پیش گفتند که یک شخص یا نهاد "ثالث" شیوه‌ای را برای باز کردن قفل تلفن، بدون نیاز به کمک اپل نشان داده است. پس از آن، جلسه دادگاه برای رسیدگی به شکایت اف‌بی‌آی، به درخواست وزارت دادگستری آمریکا عقب افتاد.

اپل در آن زمان اعلام کرد که نمی‌داند چطور به این تلفن دسترسی پیدا کند و اظهار امیدواری کرد که دولت هرگونه نقطه ضعف در سیستم آی‌فون که ممکن است در این فرآیند آشکار شود، در اختیار اپل بگذارد.

آیلین دکر، دادستان ارشد فدرال در ایالت کالیفرنیا، روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که محققان از کمک "یک گروه ثالث" بهره مند شده‌اند اما هویت این گروه یا شخص را فاش نکرد.

هفته پیش یک روزنامه اسرائیلی نوشت، متخصصان در شرکت امنیت سایبری سلبرایت (Cellebrite)، که مقر آن در اسرائیل است، در این مساله نقش دارند.

با این حال، در وبسایت این شرکت آمده است که یکی از ابزارهای آن می‌تواند داده‌ها را از تلفن ‌آی‌فون ۵سی و سایر مدل‌ها استخراج و رمزگشایی کند. تلفن فاروق آی‌فون ۵سی بود.

دستور دولت واشنگتن به بحثی جدی و داغ در مورد مساله حریم خصوصی منجر شد و اپل می‌گفت که فراهم کردن امکان دسترسی مقام‌ها به داده‌های کاربران بدعتی خطرناک خواهد بود. سایر غول‌های صنعت نرم افزار و اینترنت از جمله گوگل، مایکروسافت و فیسبوک در این جنجال از اپل حمایت کردند.

زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم اوایل ماه جاری میلادی از شرکت اپل دفاع کرده و گفته بود اگر اپل به درخواست پلیس فدرال آمریکا ( اف.بی.آی.) تمکین کند، ممکن است در "جعبه پاندورا" باز شود.

جیز کومی، مدیر اف‌بی‌آی، هم گفت که این سخت ترین سوالی است که در کار خود با آن روبرو شده است و اعلام کرد: ماموران قانون با کمک حکم بازرسی و ورود که باعث دسترسی به اطلاعات تلفن های موبایل می‌شود، موفق شدند جان مردم از جمله کودکان را نجات داده و از وقوع حملات تروریستی جلوگیری کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95011001899
  • خبرنگار : 71129