جشن‌های خیابانی آخر سال به یک خودکشی تبدیل شده است

فرمانده انتظامی کاشمر گفت: پلیس هرگز شادی و تخلیه‌ هیجان را در نسل جوان جامعه نکوهش نمی‌کند مگر زمانی که پای آزار رساندن به دیگران و تخریب اموال عمومی و بر هم زدن نظم و امنیت به میان آید؛ در این مواقع انتظار آحاد مردم از پلیس چیزی جز برخورد قاطعانه نیست.

فرمانده انتظامی کاشمر گفت: پلیس هرگز شادی و تخلیه‌ هیجان را در نسل جوان جامعه نکوهش نمی‌کند مگر زمانی که پای آزار رساندن به دیگران و تخریب اموال عمومی و بر هم زدن نظم و امنیت به میان آید؛ در این مواقع انتظار آحاد مردم از پلیس چیزی جز برخورد قاطعانه نیست.

سرهنگ ابوالقاسم باقری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)– منطقه خراسان، با اظهار تأسف از این‌که امروزه به دلیل تغییرات فرهنگی و سنن اجتماعی و از طرفی نفوذ برخی خرده‌فرهنگ‌های نامناسب غربی زمینه برای انحراف‌های خاص اجتماعی در سطح جامعه فراهم شده که عوارض اقتصادی، اجتماعی و روانی به بار می‌آورد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر چهارشنبه آخر سال در کل کشور و از جمله شهرستان کاشمر از شکل واقعی خود فاصله گرفته است.

وی با بیان این‌که برپایی این جشن‌ها از سوی برخی خانواده‌ها شباهت بسیاری به میدان جنگ دارد، اظهار کرد: متأسفانه شرکت در جشن‌های خیابانی آخر سال، به یک خودکشی تبدیل شده و علی‌رغم انجام اقدامات فرهنگی، اطلاعاتی و عملیاتی توسط پلیس شهرستان باز هم آغاز بهار برای بسیاری از شهروندان کاشمری با حوادث تلخ همراه می‌شود و بعضاً شاهد نقص عضو، نابینایی، سوختگی اعضای بدن، قطع انگشت در اثر یک غفلت هستیم.

باقری ادامه داد: به موجب ماده 618 قانون مجازات اسلامی هرکس با هیاهو و جنجال موجب اخلال در نظم و آسایش عمومی شود و یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک‌سال و تا 74 ضربه شلاق و به موجب ماده 687 هر کس در وسایل و تأسیسات مورد استفاده عمومی از قبیل شبکه‌های آب و فاضلاب، برق، نفت، گاز، پست، تلگراف، تلفن و... موجب خرابکاری و برهم خوردن نظم و امنیت شود به حبس از سه تا 10 سال محکوم خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که با هماهنگی انجام شده با دستگاه قضایی هرگونه موتورسیکلت و خودرویی که در چهارشنبه آخر سال به دلیل بی‌نظمی توقیف شود به پارکینگ منتقل و تا 15 فروردین ترخیص نخواهد شد، به میزان کشفیات مواد محترقه طی سال گذشته اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته بیش از 11 هزار انواع ترقه و مواد محترقه غیرمجاز کشف، تعداد سه واحد صنفی به دلیل فروش و عرضه این نوع محصولات پلمب و 32 نفر نیز دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی کاشمر با بیان این‌که برگزاری مراسم سنتی و شادمانی در ایام چهارشنبه آخر سال یک سنت دیرینه بوده و شاد بودن مردم آرزوی قلبی پلیس است، عنوان کرد: از آنجائی‌ که ایجاد نظم و امنیت در جامعه بر عهده پلیس است نیروهای این فرماندهی برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه و آسیب برای جوانان و نوجوانان و شهروندان در تمامی میادین و خیابان‌ها حضور داشته و با افراد مخل نظم و امنیت و آسایش مردم برخورد خواهند کرد.

وی انجام کار فرهنگی جهت جلوگیری از این‌گونه آسیب‌ها را بسیار راه‌گشا دانست و گفت: از سازمان‌های فرهنگی همانند آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و سازمان تبلیغات‌اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی جامعه انتظار داریم بیش از پیش به این مقوله پرداخته تا آسیب‌های مربوط به این مراسم به حداقل برسد.

باقری با بیان این‌که هرچند پلیس هیچ محدوده‌ای برای آتش‌بازی در سطح شهرستان مشخص نکرده ولی در چند سال اخیر جوانان و نوجوانان ترجیح می‌دهند در حد فاصل میدان سیدمرتضی تا کافه یاس حاضر شوند، اظهار کرد: در سال‌ جاری به دنبال آن هستیم تا ضمن افزایش احساس امنیت مردم و تخلیه هیجانی مناسب افراد، از بروز آسیب‌های روانی، اجتماعی و جسمانی ناشی از این پدیده پیشگیری کنیم تا به تبع آن هزینه‌های محتمل شده به افراد کاهش یابد.

وی در همین رابطه از کودکان، افراد مسن و زنان باردار که بیشترین آسیب را از صدای انفجار مهیب به مواد محترقه می‌بینند خواست، در این ایام بیشتر مراقب خود باشند.

باقری از تمامی شهروندان خواست در صورت مشاهده عوامل تولید یا توزیع مواد محترقه مراتب را هرچه سریع‌تر به مرکز فوریت‌های پلیس 110 اطلاع دهند.

وی همچنین از کلیه فروشندگان مواد شیمیایی و... خواست از فروش مواد محترقه و قابل اشتعال به کودکان، جوانان و نوجوانان خودداری کنند.

باقری با اشاره به این‌که مراسم چهارشنبه آخر سال ریشه در فرهنگ مردم دارد، در خصوص اقدامات انجام شده در جهت اصلاح فرهنگ عمومی گفت: کارشناسان انتظامی ضمن حضور در مدارس پیرامون چهارشنبه آخر سال و منشاء تاریخی این سنت و عواقب ناشی از عدم توجه به توصیه‌های پلیس و ارتکاب اعمال مخاطره‌آمیز تذکراتی داده‌اند، اما همه باید به فرهنگ‌سازی اهتمام ورزند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 94122415257
  • خبرنگار :