توصیه‌های نوروزی معاون اجتماعی انتظامی ایلام

معاون، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و کارشناس معاونت اجتماعی پلیس استان ایلام با حضور در دفتر خبرگزاری (ایسنا)، منطقه ایلام، توصیه‌های نوروزی خود را اعلام کردند.

معاون، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و کارشناس معاونت اجتماعی پلیس استان ایلام با حضور در دفتر خبرگزاری (ایسنا)، منطقه ایلام، توصیه‌های نوروزی خود را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، «محمدرضا نظری» - معاون اجتماعی پلیس استان در این نشست اظهار کرد: تعامل رسانه با پلیس در یک سال گذشته نقش مهمی در اهداف این دستگاه بخصوص در حوزه اجتماعی، پیشگیری و برخورد با مخلان نظم و امنیت داشته است و این روند تا دست‌یابی به اهداف موردنظر انقلاب و مردم ادامه پیدا خواهد کرد.

وی اشاره به اینکه مردم استان در ایام نوروز در کنار تفریح و تفرج در دامن طبیعت، نسبت به ایمن کردن منزل از سرقت اقدام کنند، تأکید کرد: مردم فرصت را برای سارقان فراهم نکنند.

بابیان اینکه رسانه‌های استان در راستای اطلاع‌رسانی به‌موقع با پلیس همکاری بسیاری خوبی داشته‌اند، افزود: از رسانه‌های استان درخواست داریم در موقع وقوع حوادث صبر و حوصله به خرج دهند تا اخبار دقیق به اطلاع مردم رسانده شود.

معاون اجتماعی پلیس ایلام با تأکید بر اینکه رعایت حدود شرعی، عفاف و حجاب در دامن طبیعت توسط مردم ضروری است، گفت: مردم در زمان گذراندن تعطیلات در دامن طبیعت سعی کنند با رعایت نکات اخلاقی این ایام را به کام خود و جامعه تلخ نکنند

در ادامه سرگرد «فرهاد اسدی» رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس ایلام نیز اظهار کرد: چهارشنبه‌سوری دغدغه پلیس است و در این زمینه تدابیر لازم جهت پیشگیری و برخورد با مخلان نظم و امنیت در نظر گرفته‌شده اما همکاری و همراهی والدین و خانواده در این روز بسیار مهم و تأثیرگذار است و از بروز حادثه ناگوار جلوگیری می‌کند.

اسدی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال به شکل نادرست موجب شده تا روزهای پایانی سال به‌روزهای نگرانی و اضطراب خانواده‌ها تبدیل شود و شاهد حوادث غم‌بار باشیم، خاطرنشان کرد: بیشترین قربانیان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند، بنابراین بر والدین واجب است، فرزندان خود را از خطرات مواد منفجره و آتش‌زا آگاه کنند و آنان را از بازی با چنین موادی بر حذر دارند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس استان خاطرنشان کرد: از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی دستی توسط فرزندانتان اکیداً خودداری کرده و نظارت بر موضوع را جدی بگیرید و مراقب رفتارهای خطرناک و نابهنجار افراد بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشت نیروی انتظامی و یا پلیس 110 اطلاع دهید.

وی تصریح کرد: به استناد قانون مجازات اسلامی هرگونه قاچاق، خریدوفروش و ... مواد منفجره و محترقه به‌طور غیرمجاز جرم محسوب و مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم می‌شود و ماده 618 قانون مجازات اسلامی آمده است، «هرکسی با هیاهو، جنجال، حرکات غیرمتعارف یا با تعرض با افراد، مخل نظم و آرامش عمومی شود و یا مردم را از فعالیت بازدارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود.»

در ادامه سرگرد «یدالله متقی» کارشناس معاونت اجتماعی انتظامی استان نیز اظهار کرد: تعطیلات نوروز همواره برای افراد جامعه لحظاتی شاد و خاطره‌انگیز را به ارمغان می‌آورد؛ شکوفایی طبیعت، پوشیدن لباس‌های نو، دیدوبازدیدها و از همه مهم‌تر رفتن به سفر، شیرین‌ترین لحظات را برای خانواده‌های ایرانی رقم می‌زنند. بااین‌وجود نمی‌توان به‌راحتی این واقعیت قابل‌تأمل را نیز نادیده گرفت که همین روزهای شاد و به‌یادماندنی برای برخی از خانواده‌ها تداعی‌کننده‌ی تلخ‌ترین خاطره‌ها است.

وی بابیان اینکه همان‌طور که شیرین‌ترین خاطره‌های نوروز در سفر شکل می‌گیرند، خاطره‌های ملال‌انگیز و گاه حسرت همیشگی برخی از خانواده‌ها از نوروز نیز بیشتر مربوط به سفرهای نوروزی است افزود: سفر اگرچه برای انسان دستاوردهای خوبی ازجمله تجربه‌اندوزی، ارتباط بهتر با افراد خانواده، فراغت از کارهای تکراری روزانه و ... به همراه دارد؛ اما در آن تهدیدهایی وجود دارد که جزء ویژگی‌های آن است و سفر کردن آن‌قدر اهمیت دارد که در روایات اسلامی بر آن تأکید فراوان گردیده و آدابی نیز برای آن در نظر گرفته‌شده است.

متقی ادامه داد: در برخی از این آداب «وجود خطر در سفر» را به‌خوبی می‌توان احساس کرد تهدیدهایی که می‌تواند در آستانه‌ی نوروز امنیت عینی و ذهنی افراد را سلب نماید، معمولاً یا شامل جرائمی است که علیه اموال آن‌ها صورت می‌گیرد؛ یا خسارت‌های جانی است که در اثر غفلت و بی‌توجهی به رعایت قوانین و مقررات، برای آن‌ها و بستگانشان به بارمی آورد و متأسفانه برخی از این خسارت‌ها هرگز قابل جبران نیستند.

وی بابیان اینکه شاید شما انتظار نداشته باشید که در آستانه‌ی فرارسیدن عید سعید باستانی شنونده‌ی حرف‌های تلخی از پلیس باشید؛ اما در نظر داشته باشید که مأمورین پلیس همچون کارکنان اورژانس و هلال‌احمر، هرسال در چنین روزهایی از نزدیک شاهد حوادثی ناگوار و صحنه‌هایی رقت‌بار هستند که باکمی توجه و هوشیاری از سوی شهروندان می‌توانست به وقوع نپیوندد افزود: از این گذشته یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظایف نیروی انتظامی، پیشگیری از بروز جرم و بزهکاری است که انجام مطلوب آن بدون همکاری و مشارکت مردم تحقق پیدا نمی‌کند.

این کارشناس معاونت اجتماعی پلیس ایلام گفت: به‌طور مسلم هیچ فرد عاقل و خیرخواهی نسبت به اصل پیشگیری و تقدم آن بر درمان دچار تردید نمی‌شود و بخش قابل‌توجهی از حوادث نوروزی به تصادفات رانندگی به‌ویژه در جاده‌های بین‌شهری مربوط می‌شود که سه عامل اساسی راننده، راه و خودرو در بروز آن نقش دارند.

متقی ادامه داد: استفاده از فضاهای طبیعی به‌ویژه مکان‌های بکر و دست‌نخورده در جنگل‌ها، کوه‌ها و دره‌ها، برای بیشتر افراد دارای جذابیت زیادی است؛ اما نکته‌ی قابل‌تأمل این است که طبیعت غیر از زیبایی‌ها و جذابیت‌های خود، برای انسان تهدیدهایی را نیز به همراه دارد. لازم است افراد به‌ویژه سرپرست خانواده‌ها با این تهدیدها کاملاً آشنا بوده و با به کار بستن راه‌کارهای مناسب، خود و بستگانشان (به‌ویژه کودکان و نوجوانان) را در برابر این تهدیدها محافظت کنید.

وی بابیان اینکه معمولاً هرسال در تعطیلات نوروز شاهد افزایش پرونده‌های سرقت از منازل هستیم که بیشتر درنتیجه‌ی خالی گذاشتن طولانی خانه‌ها و رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی مالباختگان است، افزود: بسیاری از تبهکاران حرفه‌ای از مدت‌ها قبل انتظار نوروز را می‌کشند تا پس از شناسایی خانه‌های خالی از سکنه، نقشه‌های خود را عملی کنند؛ اما یقین بدانید که اگر غفلت و سهل‌انگاری مالباختگان نباشد، تمامی نقشه‌های آن‌ها نقش بر آب خواهد شد و با به کار بستن موارد ایمنی زیر می‌توانید تا حد زیادی از سرقت منزلتان پیشگیری کنید.

این کارشناس معاونت اجتماعی پلیس ایلام گفت: نیروی انتظامی همواره به هم‌وطنان هشدار می‌دهد که در روزهای پایانی سال و در خلال تعطیلات، آمار سرقت‌های خودرو افزایش می‌یابد و شاید یکی از دلایل افزایش این جرم در این روزها، مشغولیت‌های ذهنی مردم و کم‌توجه‌ی به استفاده از وسایل ایمنی بازدارنده و همچنین پارک نمودن خودرو در نقاط خلوت، تاریک و ناشناخته باشد که به‌واسطه‌ی دیدوبازدیدهای نوروزی رخ می‌دهد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 94122414979
  • خبرنگار :