در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

واکنش عسگرپور به یک اتفاق

در پی اکران محدود برخی از آثار جشنواره فیلم فجر در دیگر کشورها، محمد مهدی عسگرپور تهیه کننده فیلم «متولد 65» گفت:‌ واقعیت این است که چند روز است تلاش می‌کنم که مسئول این قضیه را پیدا کنم اما هنوز او را پیدا نکرده‌ام تا ببینم فیلم‌های ما چند نمایش و در چه کشورهایی داشته‌اند!

در پی اکران محدود برخی از آثار جشنواره فیلم فجر در دیگر کشورها، محمد مهدی عسگرپور تهیه کننده فیلم «متولد 65» گفت:‌ واقعیت این است که چند روز است تلاش می‌کنم که مسئول این قضیه را پیدا کنم اما هنوز او را پیدا نکرده‌ام تا ببینم فیلم‌های ما چند نمایش و در چه کشورهایی داشته‌اند!

این تهیه کننده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا، اضافه کرد: بعد از این اتفاقات با آقای تقی‌پور مسئول بین‌الملل صحبت کردم و ایشان توضیح داد که مسئولیتی در این زمینه ندارد. از سوی دیگر آقای حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر نیز به نوعی سلب مسئولیت کرد، به همین دلیل فکر می‌کنم کم‌کم باید آگهی بزنیم و مسئول نمایش فیلم‌ها را در کشورهای دیگر پیدا کنیم!

این فیلمساز خاطر نشان کرد: تا زمانی که شخص مسئول پیدا نشود، نمی‌دانیم این نمایش‌ها با چه انگیزه‌ای صورت گرفته است اما به هر حال این اقدام از سوی سازمان سینمایی انجام شده است.

عسگرپور در پاسخ به این پرسش که آیا از نمایش فیلم‌اش در کشورهای دیگر باخبر بوده است؟ گفت: اساسا تعداد نمایش‌های فیلم با اطلاع من نبوده است. اولین نمایش فیلم به دلیل سفر آقای رئیس جمهور به فرانسه بود که به ما گفتند، فیلم‌مان یک نوبت نمایش به صورت محدود و خصوصی خواهد داشت و ما هم مشکلی نداشتیم اما به تدریج مطلع شدیم فضای نمایش فیلم گسترش پیدا کرده است و با فاصله اندکی از جشنواره فیلم فجر نوعی نمایش جشنواره البته به معنای «شو» در کشورهای دیگر راه افتاده است. گویا شیرینی‌ جشنواره فجر دست از سر مسئولان آن برنمی‌دارد و حالا محدوده‌اش را به فراتر از کشور برده‌اند و اگر بتوانند دوست دارند گستره جشنواره فجر را فراتر از کره زمین ببرند و این جشنواره را در کرات دیگر هم برگزار کنند!

کارگردان فیلم‌های «قدمگاه» و «هفت و پنج دقیقه» خاطر نشان کرد: محدوده جشنواره فیلم فجر مشخص است. قرار نیست تمام فیلم‌های آن به معرض نمایش عمومی دربیاید. پیش ا‌ز آن هم مسئولان جشنواره دوست داشتند که فیلم‌ها را در شهرهای دیگر نمایش بدهند و متوجه نمی‌شوم براساس کدام سیاست این تصمیم‌ها را می‌گیرند. اما رفتارشان در ماجرای اخیر شبیه به نمایش فیلم‌هایی است که از سوی رایزنی‌های فرهنگی اتفاق می‌افتد و بسیار غیرحرفه‌ای است.

عسگرپور اضافه کرد: نمی‌دانم با این وضعیت بعد از این چگونه کپی‌ فیلم‌ها را به جشنواره فجر بسپاریم چون آن‌ها با همین کپی‌ها، فیلم‌ها را در جشنواره‌های دیگر نمایش می‌دهند و این رفتار از سوی جایی که خود باید مرجع اطمینان بخش باشد، غیر قابل گذشت است.

او با ابراز تأسف از اینکه با اکران‌های محدود و مقطعی، لطمه فراوانی به نمایش فیلم‌های جشنواره فجر برای شرکت در جشنواره‌های معتبر جهانی وارد شده است، اضافه کرد:‌ با این وضعیت، فیلم‌های ما شانس خود را از دست داده‌اند و سازمان سینمایی باید خود را بابت این ماجرا برای پرداخت خسارت جدی آماده کند، البته به محض اینکه مسئول این ماجرا معلوم شود.

عسگرپور اضافه کرد: بعد از نمایش فیلم در پاریس گفتند که فیلم در ونکوور هم اکران می‌شود اما نه قراردادی بسته شد و نه خبر دادند که بعدا در کدام کشورهای دیگر نمایش داشته است.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که آیا نمایش پاریس هم می‌توانست محدودیتی برای حضور این فیلم در جشنواره‌های خارجی ایجاد کند؟ تصریح کرد: با توضیحاتی که داده بودند، مشکلی ایجاد نمی‌شد چون قبلا هم این شکل از نمایش فیلم‌ها تا حدودی تجربه شده بود. زیرا معمولا همزمان با سفر ریاست جمهوری به کشورهای دیگر برنامه‌های فرهنگی هم برگزار می‌شود و بعضی فیلم‌ها اکران‌های محدود و خصوصی برای افراد خاصی دارند. اما در ماجرای اخیر به سبک رایزن‌های فرهنگی رفتار شد و فیلم‌ها نمایش‌های مختلفی در کشورهای گوناگون داشتند در حالی که با هیچ یک از ما مذاکره‌ای صورت نگرفته بود.

عسگرپور در پاسخ به این سخن که به نظر می‌رسد دبیرخانه جشنواره فجر در این زمینه تصمیم‌گیری کرده است، گفت:‌ این دیگر بدترین اتفاق است. پیش از این محدوده جشنواره فجر به چند نوبت اکران در تهران خلاصه می‌شد اما بعد به شهرستان‌ها گسترش پیدا کرد و حالا به کشورهای دیگر هم رسیده است و این بدترین شکل نمایش برای فیلم‌هاست.

او درباره پرداخت خسارت توسط سازمان سینمایی توضیح داد: خسارت معنوی که نه البته دوستان جدید این ویژگی را دارند که زیاد عذرخواهی می‌کنند اما مراقبت لازم را برای اشتباه نکردن، ندارند.

محمد مهدی عسگرپور در پایان و در پاسخ به این پرسش که با این توصیفات آیا فیلم «متولد 65» می‌تواند در جشنواره‌های معتبر نمایش داشته باشد؟ به ایسنا گفت: در این زمینه ممکن است اختلاف نظر کارشناسی وجود داشته باشد. راهش این است که آیین‌نامه و رفتار سالیانه جشنواره‌های مختلف را ببینم، زیرا یکی از پارامترهای این جشنواره‌ها این است که آثار شرکت کننده اولین اکران‌ جهانی شان را در آن جشنواره بخصوص انجام بدهند و باید ببینیم براساس‌آیین‌نامه آن جشنواره، آیا این نوع اکران ها شامل حال این پارامتر می‌شود یا نه؟! البته این وضعیت زمانی پیش می‌آید که یک جشنواره معتبر به شدت در پی اکران فیلم خاصی باشد اما فیلم‌های ما کمتر این وضعیت را دارند و به همین دلیل آن جشنواره خاص می‌تواند به اعتبار همان نمایش‌های محدود، از پذیرش آن اثر خودداری کند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۸:۱۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94121208392
  • خبرنگار : 71342