فانی تاکید کرد

دسترسی عادلانه به آموزش در مناطق محروم، سیاست آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش از شناسایی و بازگشت 36 هزار کودک بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش و پرورش در سال جاری خبر داد.

وزیر آموزش و پرورش از شناسایی و بازگشت 36 هزار کودک بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش و پرورش در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اصغر فانی در افتتاحیه کنفرانس ملی بازاندیشی و آینده نگری در نظام آموزشی و یادگیری ایران که صبح امروز در سالن همایش‌های تلاش وزارت رفاه برگزار شد، سخنانش را با اشاره به اهداف توسعه هزاره و سیاست‌های یونسکو در گسترش آموزش اختصاص داد و گفت: یکی از کارکردهای آموزش و پرورش کشورها پرورش و رشد کودکان، نوجوانان و جوانان است. توجه به رشد متوازن شخصیت این افراد و اهمیت همه جانبه این موضوع سبب شده است تا وظایف آموزش و پرورش از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه امروز قدرت در اختیار کسانی است که به ابزار دانش و فناوری مجهزند افزود: ما درجهانی به سرعت در حال تغییر و وابسته به هم زندگی می‌کنیم که در آن دانش و فناوری، محرک‌های توسعه هستند.

فانی با اشاره به اهداف برنامه توسعه هزاره و عملکرد وزارت آموزش و پرورش کشورمان افزود: ریشه کن کردن فقر و گرسنگی دست یافتن به آموزش عمومی، گسترش برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، کاهش مرگ و میر کودکان،‌ بهبود سلامت مادران، مبارزه با HIV، مالاریا و ... حمایت از محیط زیست، مشارکت و همکاری جهانی برای توسعه از جمله اهداف برنامه توسعه هزاره است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: لازمه آموزش برای توسعه پایدار این است که دانش آموزان به گونه‌ای آموزش ببینند که از آینده تصویر بهتری داشته باشند. مسیری فراهم شود که مردم در سطوح مختلف قدرت تفکر داشته باشند که اقتضای این گونه آموزش‌ها اجرای تفکرات سیستمی و برنامه‌ریزی‌هاست.

توجه به یادگیری مادام‌العمر از اقدامات توسعه پایدار است

فانی با بیان اینکه توسعه پایدار مفهومی چند وجهی و نیازمند درک مفهوم بین بخشی و بین سازمانی است، گفت: توجه به یادگیری مادام العمر از الزامات آموزش و پرورش در توسعه پایدار است و برای تحقق این موضوع باید آموزش و پرورش با کیفیت بالا و اصلاح و بهبود نظام آموزش و پرورش را به دغدغه‌ای در کشور تبدیل کرد.

فانی با بیان اینکه برابری به دسترسی آموزش باید در غالب آموزش و پرورش آینده نگر قرار بگیرد، خاطر نشان کرد: باید شرایطی فراهم شود که کودکان دروس پایه و آموزش‌های فنی را بیاموزند و فرصت تبدیل شدن به شهروند و بهره مندی از حقوق شهروندی را خودشان ایجاد کنند.

فانی با تاکید بر اینکه آموزش و پیشرفت به سمت اهداف توسعه پایدار را فراهم می‌سازد گفت: آموزش عامل اصلی صلح و توسعه پایدار جهانی است.

به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گزارش وضعیت کشور در شاخص‌های برنامه آموزش اظهار کرد:‌ این گزارش‌ها نشان می‌دهد که نظام تعلیم و تربیت ما در بسیاری از شاخص‌ها راه قابل قبولی را طی کرده است. امروز نرخ پوشش پیش دبستانی در ایران به 99 درصد رسیده و تمامی کودکان یک سال پیش از دبستان شناسایی و تحت پوشش قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش برای کودکان مناطق دو یا چند زبانه کشور نیز فرصت بهره وری از آموزش‌های پیش از دبستان را فراهم کرده افزود: در طول یکسال گذشته 100 هزار نفر از کودکان در دوره پیش دبستانی وارد شده‌اند؟‌.

وی با اشاره به برنامه آموزش و پرورش برای انسداد بی سوادی در کشور افزود:‌ از بهار سال 94 تا کنون 36 هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شده و به چرخه آموزش در دبستان باز گردانده شده‌اند.

به گفته فانی، سیاست‌های آموزش و پرورش مبتنی بر سیاست‌های عادلانه برای دسترسی به آموزش و پرورش با کیفیت به ویژه در مناطق محروم و کمتربرخوردار است.

وزیر آموزش و پرورش جلوگیری از بازتولید چرخه فقر، مبانی توسعه و مواردی که مانع تمرکز زدایی شوند را جزو اولویت‌های آموزش و پرورش برشمرد و گفت: تضمین آموزش فراگیر و کیفی و ترویج فرصت‌های آموزش برای همه مستلزم موارد مختلفی از جمله اطمینان از فراهم شدن بسترهای تحصیل بدون دغدغه برای دختران و پسران و رفع نابرابری‌های جنسیتی در آموزش و پرورش، دستیابی به تحصیل در دوره‌های دیگر، بسترسازی برای تحقق نیازهای کودک و ... است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 94120301772
  • خبرنگار : 71431