خشک شدن بندر خشک لرستان

‌مجوز بندرخشک شهریور 93، برای 4 استان از جمله لرستان صادر شده که از آن موقع تاکنون مسئولین درگیر حل مشکل زمین این پروژه در لرستان هستند.

‌مجوز بندرخشک شهریور 93، برای 4 استان از جمله لرستان صادر شده که از آن موقع تاکنون مسئولین درگیر حل مشکل زمین این پروژه در لرستان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، بندر خشک از بنادر خشک که توسط خطوط راه‌آهن به‌طور مستقیم با پایانه‌های میان نقلیه‌ای مرتبط هستند، گرفته شده است، در این پایانه‌ها کانتینرها درست به همان شیوه جابجا می‌شوند که گویی جابجایی آنها در بنادر دریایی صورت می‌گیرد.

افزایش خدمات بندر در منطقه داخلی کشور، کاهش تقاضای نیاز به استفاده از اراضی حاشیه ساحل، افزایش کارآیی و کاهش هزینه‌ی حمل و نقل و لجستیک به همراه گسترش دسترسی به مناطق داخلی گسترده‌تر، بهبود وضعیت زیرساخت‌های مرتبط با حمل ونقل، بهبود وضعیت مالی و اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم کشورهای خارجی، تسریع توسعه اقتصادی و یکپارچه‌سازی لجستیکی مناطق داخلی کشور، بهبود فرایند توسعه پایدار و کاهش آثار زیست محیطی از ویژگی‌های بنادر خشک است.

با توجه به اینکه لرستان در کریدور شمال به جنوب و بازرگان به بندر امام خمینی(ره) قرار دارد وجود بندر خشک می‌تواند در رونق اقتصادی لرستان نقش بسزایی داشته باشد و این درحالیست که با وجود اخذ مجوز راه‌اندازی بندر خشک در لرستان همچنان به خاطر معارضین بر سر زمین این پروژه، در حد مصوبه روی کاغذ مانده است.

توسعه هر استانی مرهون حضور فعال بخش‌خصوصی است

در این‌باره علی هادی چگنی معاون وقت برنامه‌ریزی استانداری لرستان به ایسنا گفته بود: وجود منطقه ویژه اقتصادی و بندرخشک محرکی برای ترغیب سرمایه‎گذاری انگیزه بخش خصوصی در لرستان است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی برای سرمایه‎گذاری در یک منطقه زیرساخت‎های حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‎ای را برای اهداف خود مدنظر می‎گیرد.

معاون وقت برنامه‎ریزی استانداری لرستان با اشاره به اینکه توسعه هر استانی مرهون حضور فعال بخش خصوصی است، یادآور شد: باید بستر مناسب را برای حضور این بخش در راستای اشتغال پایدار و توسعه استان فراهم سازیم.

بندر خشک از نظر پدافند غیرعامل یک ضرورت برای کشور است‌

ملکی‎راد مشاور اجرایی استانداری لرستان نیز در این خصوص گفته بود: با راه‎اندازی منطقه‌ی ویژه، بندر خشک هم در همین سایت راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: بندر خشک از نظر پدافند غیرعامل یک ضرورت برای کشور است و رونق خاصی به استان می‌دهد.

ملکی‎راد با بیان اینکه بندر خشک باعث رونق حمل ونقل کالا در لرستان می‌شود، اظهار امیدواری کرد با پیگیری‌های استاندار لرستان و نمایندگان در مجلس شورای اسلامی به خصوص نمایندگان خرم‌آباد، هرچه سریع‌تر منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی و بندر خشک که خواسته‌ی مردم است را عملیاتی کنیم.

مجوز اصلی بندرخشک لرستان از وزارت راه و شهرسازی اخذ شود

قدرت‎الله ولدی مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی لرستان در این‌باره به ایسنا گفت: بندرخشک در کارگروه توسعه صادرات استان مصوب شد که ظرف یک هفته، معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری لرستان، کمیسیون ماده 21 را اجرایی کند و مجوز بدهد تا سند زمین این پروژه از سوی منابع طبیعی استان به مجموعه شرکت توسعه عمران که سرمایه‌گذار و مجری طرح است واگذار شود.

وی گفت: توسعه عمران موظف است تا 15 اسفند از معاونت مربوطه وزارت راه و شهرسازی(سعیدی‌نژاد) مجوز اصلی بندرخشک لرستان را اخذ و در سال 95 عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود.

ولدی با تاکید بر اینکه زمین مذکور 123 هکتار است که باید واگذار شود و بندرخشک در سه فاز انجام می‌شود، بیان کرد: البته در این‌باره فرمانداری خرم‌آباد باید مسئله معارضین محلی را حل کند و با توجه به اینکه پلاک‌های مدنظر آنان پلاک اصلی نیست، این مهم باید برطرف شود.

مجوز اصلی بندرخشک که باید از وزارت راه و شهرسازی اخذ شود

مهندس هوشنگ بازوند استاندار لرستان در این‌باره به ایسنا گفت: در شهریور 93، مجوز بندرخشک برای 4 استان از جمله لرستان صادر شده که از آن موقع تاکنون درگیر حل مشکل زمین این پروژه بودیم.

وی ادامه داد: زمین این پروژه معارضینی داشته که ظاهراً اعلام شده که مشکل معارضین قانونی نیست و همچنین منابع طبیعی و ثبت اسناد اعلام کردند که زمین بندرخشک آماده واگذاری به سرمایه‌گذار است.

بازوند با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذار این پروژه، بخش خصوصی به عنوان شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه عمرانی استان است که سهامی عام بوده و سهامش متعلق به همه مردم است، بیان کرد: تا 15 اسفند مجوزهای استانی این پروژه اخذ می‌شود و مجوز اصلی بندرخشک که باید از وزارت راه و شهرسازی اخذ شود.

در کارگروه زیربنایی استان تغییر کاربردی اراضی مربوط به بندر خشک انجام شود

بازوند گفت: بندرخشک یک ظرفیت بزرگی برای توسعه استان محسوب می‌شود و با توجه به این در سال 95 لرستان جزو کریدور مرز بازرگان و بندر امام خمینی(ره) قرار دارد می‌تواند در توسعه و اقتصاد استان نقش بسزایی داشته باشد.

استاندار لرستان تصریح کرد: توجیه اقتصادی این بندرخشک با توجه به اینکه لرستان در مرکز شاهراه‌های کشور و کریدور شمال به جنوب و بازرگانی به بندر امام خمینی(ره) قرار دارد توجیه‌اقتصادی آن دوچندان خواهد بود و برای هر سرمایه‌گذار بخش خصوصی توجیه اقتصادی بالایی دارد که امید می‌رود در سال 95 شروع عملیات اجرایی این پروژه را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: البته باید در کارگروه زیربنایی تغییر کاربردی اراضی در نظر گرفته شده انجام و کاربری جدیدی با عنوان بندرخشک و صادرات انجام شود.

نماینده عالی دولت در استان گفت: بین 300 تا 400 میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد بندرخشک لازم است که همه اعتبار این پروژه را باید بخش خصوصی تأمین کند، اما ممکن است استانداری تسهیلاتی را در اختیار آنها قرار دهد.

به گزارش ایسنا، باتوجه به وجود قابلیت‌ها و پتانسیل‌هایی که لرستان در زمینه مختلف دارد، راه‌اندازی بندر خشک در این استان نه تنها عاملی برای رونق اقتصادی و افزایش سرانه درآمد مردم لرستان خواهد بود، بلکه سبب بالا رفتن ضریب ایمنی برای سرمایه‌گذاری شده و امکان دسترسی آسان‌تر به تمام نقاط کشور را فراهم خواهد کرد که امید می‌رود براساس وعده‌های استاندار لرستان این مهم در سال 95 عملیاتی شود.

گزارش از: آزیتا یوسفیان، خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 94111308192
  • خبرنگار :