اسرافیل شیرچی گفت: خط نستعلیق خاصیت فرهنگ و اخلاق ایرانی، شعر و غزل ایرانی و معماری ایرانی است. احساس من این است که هیچ کشوری جرأت نمیکند این هنر را به نام خودش ثبت کند.
این خوشنویس در گفتوگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، درباره آماده شدن لایحهای توسط انجمن خوشنویسان ایران برای ثبت جهانی خط نستعلیق با همکاری یونسکو، اظهار کرد: انجمن خوشنویسان ایران در دو دهه گذشته دچار رنگپریدگی شده بود که خوشبختانه با مدیریت جدید میتوان به فکر و احوالات معنوی بهتر و بزرگتری رسید و کارهای فرهنگی را بهصورت قویتری انجام داد.
او افزود: کسی که اندیشه فرهنگی داشته باشد و روی هنر و فرهنگ ملل مختلف مطالعه کند، بهتر میتواند هنری مثل خوشنویسی را مدیریت کند.
این هنرمند همچنین بیان کرد: احساس من این است که هیچ کشوری جرأت ندارد خط نستعلیق را به نام خودش ثبت کند، اما به هر حال باید احوالات شناسنامهای هنر اصیل ما تصحیح شود. همانطور که میدانیم همه ونگوگ را نقاش هلندی و ویکتور هوگو را نویسنده فرانسوی میدانند، اگر بتوانیم یک هنر والا و ماندگاری را که نزدیک به هزار سال در کشور ما بوده، شناسنامهدار کنیم، این هنر برای خودمان ماندگار میشود.
شیرچی اضافه کرد: یونسکو باید از این موضوع استقبال کند نه اینکه ما به دنبال آن باشیم، چون بسیاری از موزههای معتبر دنیا با آثار هنرمندان شاخص ایرانی، نمایشگاههای خط نستعلیق و خط شکسته برگزار میکنند و روی آن مانور شش ماهه میدهند و با این کارشان هزاران مخاطب را به دیدن نمایشگاهها میکشانند.
به گزارش ایسنا، در اکسپوی 2015 میلان «خط نستعلیق» در پاویون امارات متحدهی عربی معرفی شد. از سوی دیگر، کتاب نفیسی هم منتشر شده بود با نام «مینیاتور» که با همان عنوان جلد و متن ابتدایی آن، مشخص میکرد به معرفی هنر مینیاتور آذربایجانی میپردازد. این اتفاقها در حالی رخ داد که در زمان برگزاری اکسپوی میلان و حتی بعد از آن، واکنش درخور توجهی از سوی مسؤولان ایرانی در اعتراض به اینگونه اقدامات دیده نشد.
همچنین دیماه امسال رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران اعلام کرد که لایحه ثبت جهانی نستعلیق ایرانی با در نظر گرفتن ابعاد و فاکتورهای لازم برای دفاع از این هنر ایرانی آماده شده است.
انتهای پیام