شهرهای پیشگام در توسعه فضای دوچرخه‌سواری

دولت انگلیس با اختصاص 300 میلیون پوند برای توسعه فضای شهری مناسب ویژه دوچرخه‌سواری تا سال 21-2020، شانس شهرهای این کشور را برای کسب عنوان شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری محدود کرده است.

دولت انگلیس با اختصاص 300 میلیون پوند برای توسعه فضای شهری مناسب ویژه دوچرخه‌سواری تا سال 21-2020، شانس شهرهای این کشور را برای کسب عنوان شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری محدود کرده است.

به گزارش سرویس شهری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در سراسر جهان بسیاری از ابرشهرها، گام‌های بزرگی جهت ایجاد شرایط مناسب برای دوچرخه سواری برداشته‌اند تا رفت و آمد با این وسیله نقلیه سالم و غیردودزا را برای طرفداران آن در سطح شهرها تسهیل کنند. در این بین تعدادی از شهرهای دانمارک و هلند از جمله کپنهاگ و آمستردام همچنان پیشگام هستند.

در همین رابطه مطالعه انجام شده در دانمارک نشان می‌دهد که به ازای هر کیلومتری که با دوچرخه طی شود، 23 سنت سود برای جامعه حاصل می شود در حالی که رفت و آمد در همین مسافت با خودرو باعث می‌شود هزینه‌ها به میزان 16 سنت از درآمد فراتر رود. علاوه بر این، دوچرخه سواری به مقابله با استرس پرداخته، سلامت جسمی افراد جامعه را به دنبال دارد و در عین حال کاهش تعداد خودروها در معابر شهری به کاهش سطح آلودگی کمک می‌کند.

در شهرهای دانمارک و هلند تجربیات خوبی از دوچرخه سواری و فراهم آوردن شرایط مناسب برای رفت و آمد با دوچرخه به دست آمده و سرمایه گذاری در این بخش بالاترین میزان را دارد. با این وجود ساکنان شهرهای این دو کشور هم هنوز با مشکلاتی در رفت و آمد روبه‌رو هستند. در طول مدت زمان مدرن سازی شهرها پس از جنگ جهانی دوم خودروها به وسیله غالب برای جابه‌جایی در خیابان‌های کپنهاگ تبدیل شد و همچنین تعداد افرادی که از دوچرخه برای جابه‌جایی در سطح این شهر استفاده می‌کردند به 10 درصد کاهش یافت. این وضعیت تا زمانی ادامه پیدا کرد که مقامات شهری در صدد مقابله با این مشکل از طریق اقدامات ترکیبی همچون تعیین روزهای بدون خودرو، ‌حذف فضاهای پارک کردن خودرو و اختصاص فضاهایی برای رفت و آمد عابران پیاده برآمدند.

امروزه تعداد ساکنان شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک که از دوچرخه برای رفت و آمدهای شهری استفاده می‌کنند به بیش از 50 درصد رسیده و در آمستردامِ هلند این آمار 48 درصد است. این دو شهر از مدعیان عنوان «مناسبت‌ترین شهرها برای دوچرخه‌سواران» و رفت و آمد آسان با دوچرخه به حساب می‌آیند اما بجز در نظر گرفتن «تعداد و آمار»، فاکتورهای دیگری هم برای ارزیابی‌ در این زمینه وجود دارند.

در سال 2011 شرکت طراحی «Copenhagenize» به تحلیل و بررسی اقدامات شهرها جهت ارتقای فضای مناسب برای دوچرخه سواری همچون حمایت از این برنامه، وجود زیرساخت‌ها، پذیرش و مقبولیت اجتماعی و گسترش فرهنگ دوچرخه سواری برای رتبه بندی شهرها، پرداخت. در این بررسی 122 شهر با جمعیت بالای 600 هزار نفر مورد مطالعه قرار گرفتند که کپنهاگ در رتبه اول و شهرهای آمستردام و «اوترخت» هلند،‌ جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

همچنین سازمان «League of American Bicyclists» یک رتبه‌بندی از شهرهای این کشور به لحاظ میزان کاربرد دوچرخه در رفت و آمدهای شهری ارائه کرد که در شهر «دیویس» کالیفرنیا در مجموع 23 درصد از رفت و آمدهای شهری با دوچرخه بوده و همچنین در شهر «پورتلند» در ایالت اورگن که وسعتی 10 برابر دیویس دارد، میزان رفت و آمد شهری با دوچرخه 7.2 درصد بوده که دلیل آن اختصاص بیش از 319 مایل به مسیرهای مخصوص به دوچرخه سواران عنوان شده است.

ساکنان شهر «کرایست‌چرچ» در نیوزیلند نیز دوچرخه سواری را موثرترین شیوه رفت و آمدهای شهری می‌دانند چرا که پس از زمین لرزه سال 2011 مناطق وسیعی از شهر تخریب و مسیرهای ارتباطی مسدود شدند. بسیاری از ساکنان این شهر فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب برای دوچرخه سواری را در اولویت نخست اعلام کرده‌اند و در حالی‌که در نیوزیلند تنها 3 درصد تمامی رفت و آمدها با دوچرخه است در شهر «کرایست‌چرچ» 7 درصد از مردم با دوچرخه رفت و آمد می‌کنند.

آمارهای به دست آمده در استرالیا نیز نشان می‌دهد که سهم دوچرخه در رفت و آمدهای شهری در کانبرا 2.8 درصد است و شهرهای دیگر استرالیا به سختی به بالای 1.9 درصد می‌رسند.

در حالی‌که در رتبه بندی شهرهای مناسب برای دوچرخه سواری شهرهای اروپایی سهم بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند، شهرهای بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقا هستند که به منظور گسترش استفاده از این وسیله در معابر، اقداماتی در نظر گرفته‌اند.

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از دوچرخه در پکن، پایتخت چین از 60 درصد در سال 1986 به 17 درصد در سال 2010 کاهش یافته در حالی‌که تمایل به مالکیت خودرو در این شهر از سال 2000 بیش از چهار برابر افزایش یافته است. همچنین در حالی‌که ممکن است دیگر 9 میلیون دوچرخه در پکن وجود نداشته باشد، دولت این کشور امیدوار است که تمایل مردم به استفاده از دوچرخه را از طریق ارتقای زیرساخت‌ها و برنامه‌های به کارگیری دوچرخه حفظ کند.

در ژاپن نیز شهر توکیو بالاترین میزان استفاده از دوچرخه برای رفت و آمدهای شهری را به خود اختصاص داده که رقم آن به 16 درصد می‌رسد.

همچنین در مورد شهرهای آفریقایی می‌توان گفت وسایل حمل و نقل غیرموتوری بیش از 70 درصد مجموع سفرهای درون شهری را تشکیل می‌دهند اما این رقم غیر از دوچرخه‌سواری، رفت و آمد با دیگر وسایل غیرموتوری را هم شامل می شود.

به نوشته روزنامه گاردین، بررسی‌ فاکتورهای مختلف مربوط به مطلوب ترین شهرهای جهان برای دوچرخه سواران نشان دهنده تلاش‌های انجام گرفته برای این است که امکاناتِ مناطق مرکزی شهرها جهت رفت و آمد با دوچرخه به عنوان یک نوع وسیله نقلیه، تسهیل شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۶ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۲:۲۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 94110603111
  • خبرنگار : 71432