/دو برابر شدن یارانه بیمه خبرنگاران/

آنچه خبرنگاران را مستقل می‌کند

آذر ماه امسال بود که اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به وجود لیست بیمه به عنوان شرط پرداخت یارانه مطبوعات، عنوان کرده است که بیمه خبرنگاران با عناوین مرتبط، از حمایت دو برابری برخوردار می‌شود.

آذر ماه امسال بود که اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به وجود لیست بیمه به عنوان شرط پرداخت یارانه مطبوعات، عنوان کرده است که بیمه خبرنگاران با عناوین مرتبط، از حمایت دو برابری برخوردار می‌شود.

امروز هم حسین نوش‌آبادی - سخنگوی وزیر ارشاد - در نشست خبری‌اش با یادآوری این نکته، تاکید کرده است، رسانه‌هایی که خبرنگاران خود را تحت عنوان خبرنگار بیمه کرده باشند، از دو برابر یارانه بیمه مطبوعاتی برخوردار می‌شوند.

بخش رسانه ایسنا در گفت‌وگویی با یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، این موضوع را به بحث گذاشته است.

مهدی عیسی‌زاده، حرفه خبرنگاری را حساس و خطیر خواند و اظهار کرد: اختصاص یارانه دو برابری بیمه به حرفه خبرنگاری می‌تواند در ارتقاء شغلی و انجام رسالت‌های این گروه اثرگذار در جامعه بسیار مفید باشد؛ چرا که استقلال حرفه‌ای آنها را تامین و امنیت شغلی‌شان را بالا می‌برد تا به دولت‌ها وابسته نشوند.

او با اشاره به میزان اثرگذاری حرفه‌ای خبرنگاران و رسانه‌ها در جامعه خاطرنشان کرد: از آنجا که خبرنگاران در انجام وظایف خود با دشواری‌های بسیاری مواجه هستند و یکی از وظایف آنها انعکاس مشکلات جامعه است، نیاز به برخورداری از جایگاه و موقعیت ویژه‌ای دارند که حمایت از آنها در قالب یارانه بیمه می‌تواند به این حرفه کمک شایانی کند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی بر حساسیت‌های شغل خبرنگاران تأکید کرد و افزود: خبرنگاران در حال انجام شغلی آبرومند هستند و با کمترین امکانات به اعتلای جامعه از حوزه اطلاع‌رسانی و ارتقاء فرهنگی کمک می‌کنند و اقدامی که در مسیر ارتقاء حرفه خبرنگاری انجام شود برای جامعه آثار و برکات مثبتی خواهد داشت.

عیسی زاده تصریح کرد: حرفه ای عمل کردن و انعکاس صحیح و درست اخبار و وقایع جامعه کار سهلی نیست و لازم است خبرنگاران از منظر مادی و معنوی، حمایت شوند که بیمه از جمله مهمترین آنهاست.

وی تصریح کرد: لازم است خبرنگاران بی نیاز از غیر و دیگران باشند تا نیاز آنها از محل‌های دیگر و از سوی فرد و یا افراد و گروه‌ها همچینن سازمان های دیگر تأمین شود و این شغل شریف در معرض وابستگی و گرایش به دولت ها و یا احزاب قرار نگیرد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی استقلال و بی طرفی را شرط مهم در انجام رسالت خبرنگاری دانست و اقدام پرداخت یارانه بیمه به رسانه ها برای بیمه کردن خبرنگارانشان و همچنین دو برابر شدن یارانه بیمه برای عناوین مرتبط از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را اقدامی مفید در تحقق بهبود وضعیت شغل خبرنگار دانست و گفت: خبرنگاران می توانند در این شرایط اخبار را بهتر مخابره کنند و وابستگی به جایی نداشته باشند و از این طریق باید فرهنگ سازی شود تا دستگاه ها و نهادها نیز رسالت های اصلی حرفه خبرنگاری را بپذیرند.

به گزارش ایسنا، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد که برای نخستین بار "یارانه بیمه" را ایجاد و به رسانه‌ها برای بیمه کردن همکاران خود، پرداخت می‌کند و گزارش جزئیات آن را هر فصل منتشر می کند، به تازگی اعلام کرده از سال آینده مبلغ واریزی بیمه رسانه‌هایی که نیروهای خود را با عناوین مرتبط خبری همچون «خبرنگار، روزنامه نگار، دبیر تحریریه، سردبیر، عکاس، مترجم و سایر عناوین مشابه» بیمه کنند، دوبرابر و لیست های بیمه عادی را نصف، پرداخت می کند تا رسانه ها تشویق شوند همکاران خود را با عناوین واقعی بیمه کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۵ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 94110502922
  • خبرنگار :