حزب پیروز تایوان به دنبال مدیریت روابط با چین

یک مقام بلندپایه حزب حامی استقلال که در انتخابات اخیر تایوان پیروز شد، اظهار کرد: دولت جدید این کشور به دقت روابطش با چین را مدیریت خواهد کرد.

یک مقام بلندپایه حزب حامی استقلال که در انتخابات اخیر تایوان پیروز شد، اظهار کرد: دولت جدید این کشور به دقت روابطش با چین را مدیریت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد حزب پیروز در انتخابات اخیر تایوان گفت : دولت جدید تایوان به دقت روابط خود با چین را مدیریت کرده و خواهان آن است که واشنگتن تشویق به آشتی دو طرف را ادامه دهد.

جوزف وو، دبیرکل حزب استقلال طلب موسوم به دموکراتیک مترقی تایوان طی روزهای اخیر به دنبال پیروزی حزبش در انتخابات این منطقه در حال دیدار با مقام‌های بلندپایه آمریکایی بوده است.

حزب دموکراتیک مترقی در انتخابات روز شنبه حزب موسوم به ملی‌گرا را که دارای روابط نزدیک‌تری با پکن در طول هشت سال تصدی خود بر دولت بود شکست داد. این نتیجه به عنوان شکستی برای پکن تلقی شد اما جوزف وو گفت: کاندیدای ریاست جمهوری حزب وی یعنی تسای اینگ ون که پیروز انتخابات روز شنبه شد تاکید کرد که خواهان حفظ وضعیت موجود و پشتیبانی از صلح و ثبات میان تایوان و چین است.

وو به اندیشکده مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی در واشنگتن گفت: ما تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا یک شیوه قابل پذیرش برای دو طرف به منظور تعامل میان تایوان و چین را پیدا کرده و به نحوی عمل کنیم که از رویارویی و اتفاقات ناگهانی پرهیز شود.

دولت اوباما از این اظهارات وو استقبال می‌کند آمریکا مهمترین همپیمان تایوان و منبع اصلی سلاح‌های دفاعی این کشور بوده اما از بهبود روابط این منطقه با چین تحت دولت ملی گرای سابق حمایت کرد.

وو خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم که آمریکا همچنان دو طرف را به گفت‌وگو با یکدیگر تشوق کند. وی افزود: واشنگتن می‌تواند نقشی متعادل کننده داشته باشد تا تایوان در تعاملش با چین تنها نباشد.

وی همچنین واکنش پکن به انتخابات تایوان را یک واکنش سنجیده خواند اما گفت: پکن تاکید کرده از خط قرمز خود مبنی بر اینکه رهبر تایوان باید همچنان این منطقه را بخشی از کشور چین دانسته عدول نخواهد کرد.

تسای به دنبال پیروزی در انتخابات روز شنبه به رغم آنکه از پذیرش سیاست وحدت ارضی با چین سر باز زده اما به طور علنی این سیاست را رد نکرده است.

وو همچنین اظهار کرد: یک اولویت اول دولت جدید تایوان قوانینی خواهد بود که باعث پیشبرد اصول مربوط به روابط چین و تایوان شده به نحوی که شفافیت بیشتری در تعاملات پکن و تایوان به وجود بیاید.

وی افزود: تایوان به دنبال تقویت روابط خود با آمریکا، ژاپن و اتحادیه اروپا نیز هست ومساله عضویت در پیمان شراکت ترانس پاسیفیک که یک منطقه تجارت آزاد تحت حمایت آمریکا است را پیگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر چین به دنبال تحت فشار قرار دادن تایوان به منظور کناره گیری از این پیمان باشد به روابط خود با ما آسیب خواهد زد.

این در حالی است که تحلیل‌گران می‌گویند چند ماه آینده برای روابط چین و تایوان حیاتی خواهد بود. آن‌ها هشدار می‌دهند که پکن و تایپه ممکن است وارد یک دوره بی‌ثباتی خطرناک در روابط خود پس از پیروزی حامی حزب استقلال دموکراتیک مترقی در انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه شوند.

دنی روی، یک کارشناس ارشد آسیا در مرکز خاور ‌باختر در هوایی گفت: واکنش پکن به تحولات اخیر تایوان نشان می‌دهد که پیروزی حزب دموکراتیک مترقی برای رهبران چین غیر قابل پذیرش نیست.

وی گفت: این یک واکنش نسبتا میانه رو بود که باید منجر به خوش بینی محتاطانه شود. روی و دیگر تحلیل‌ گران می‌گویند پکن در حال رصد تحولات است که ببیند آیا تسای اینگ ون و حزبش رویکرد استقلال طلبانه را در پیش خواهند گرفت یا نه.

رهبران چین همچنین می‌خواهند تسای بیانیه‌ای را ارائه دهد که پکن آن را در راستای سیاست وحدت ارضی چین تلقی کند.

شلی ریگر، یک استاد کالج دیوید سون در کارولینای شمالی گفت: آنچه که آنها می‌گویند این است که باید رویکردی نزدیک به سیاست وحدت ارضی چین از زبان تسای اینگ ون جاری شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳۰ دی ۱۳۹۴ / ۱۸:۴۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94103018792
  • خبرنگار : 71415