وقتی جعبه‌ها راوی سرنوشت انسان می‌شوند

مجتبی تاجیک در تازه‌ترین نمایشگاهش با عنوان «ممهور» روایتی تازه از جعبه‌ها و چمدان‌ها ارائه کرده است.

مجتبی تاجیک در تازه‌ترین نمایشگاهش با عنوان «ممهور» روایتی تازه از جعبه‌ها و چمدان‌ها ارائه کرده است.

به گزارش ایسنا، در این نمایشگاه ١٢ تابلوی بزرگ که در میان آن‌ها هشت اثر با تکنیک اکریلیک روی تخته اجرا شده‌اند، به‌نمایش گذاشته شده است. نقاشی‌هایی متفاوت از انواع جعبه، چمدان و کمدهای قفل‌دار قدیمی همچنان دغدغه تاجیک است که در ورای آن، مخاطب را به تحلیلی جامعه‌شناختی از روزگار خود سوق می‌دهد.

کنش نقاشانه تاجیک و زاویه نگاه خاص او توانسته هویتی نوین و به طبع بار معنایی تازه‌ای به این اشیای بی‌جان ببخشد، چنان‌که به‌نظر می‌رسد برخی از آن‌ها انگار چشم دارند و به آدمی خیره شده‌اند و آن دیگری دسته‌ای دارد که زبان به‌نظر می‌آید و برای صاحبان دیروز، حرف‌ها برای گفتن دارد، حرف‌هایی درباره روزگارانی که رفته و سنت‌ها و المان‌هایی که حالا دیگر دیروزی و کهنه محسوب می‌شوند، اما نمی‌توان کتمان‌شان کرد، زیرا بخش انکارناپذیر یک تاریخ‌اند.

نوع چینش این محفظه‌ها و بخصوص رنگ‌های مدرنیستی آن‌ها که از قدمت و تاریخ کاربری‌شان روایت می‌کند، نقشی تعیین‌کننده در خلق معنای تازه برای این اشیا دارد، اما به حتم پیش از آن، گستره مفهومی این آثار ریشه در تامل و کندوکاو هنرمندانه‌ای دارد که تاجیک سال‌های متمادی است بر آن تمرکز دارد.

زروان روح‌بخشان - منتقد هنر - در متنی که در کاتالوگ این نمایشگاه منتشر شده، نوشته است: «مجتبی تاجیک، در مجموعه «ممهور» انواع مختلفی از جعبه‌ها را کنار و روی هم به تصویر کشیده است، چمدان‌های روی هم چیده‌شده، ردیف صندوق‌های نامه، کمدهای قفل‌دار فلزی، جعبه‌های فلزی روی هم، کشوهای برگه‌دان و امثال آن. در اغلب این نقاشی‌ها با ترکیب‌های استوار و ردیف‌های منظمی از چیدمان این جعبه‌ها و صندوق‌ها، در رنگ‌های سرد و کهنه، با ضربه قلم‌های حساب‌شده و لکه رنگ‌های آزاد مواجه‌ایم.

در این مجموعه آنچه متعلق به زندگی مدرن در فضای سنتی جامعه ماست به تصویر کشیده شده است؛ جعبه‌های بسته یا نیمه‌باز رهاشده و در واقع خانه‌های در کنار یکدیگر، اما جدا از هم که قرارشان پنهان کردن زندگی‌هاست، مگر آن‌که چیزی دیگر برای از دست دادن باقی نمانده باشد. نامه‌ای بی‌صاحب و رهاشده در صندوق نمور. این ماییم که زمانی پشت چندین در و دیوار و پرده پنهان می‌کنیم و زمانی خاک خورده و تنها در گوشه‌ای رها می‌شویم.»

این دوازدهمین نمایشگاه انفرادی تاجیک است. او متولد ۱۳۴۵ و عضو انجمن نقاشان ایران است. این هنرمند در چهار سال اخیر در سه آرت‌فر کانتِمپورِری استانبول و آرت اینترنشنال استانبول حضور داشته و از سال ١٣٧۴ آثارش در ٢١ نمایش گروهی از جمله سومین تا ششمین دوسالانه نقاشی ایران در موزه هنرهای معاصر تهران ارائه شده است.

نمایشگاه «ممهور» تا ١٦ بهمن‌ماه در گالری «اثر» به نشانی خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، شماره 16 ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 11 تا 20 و جمعه‌ها از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۸ دی ۱۳۹۴ / ۲۰:۴۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94102817126
  • خبرنگار :