تقویت ارتش لبنان یا رو در رو قرار دادن آن با حزب‌الله؛ نقشه سعودی‌ها چیست؟

نقشۀ عربستان سعودی برای کمک به ارتش لبنان از طریق فرانسه در حال اجرا است، کمکی که بیشتر به نظر می‌آید هدف از آن تحت کنترل درآوردن ارتش این کشور در گام نخست و رو در رو قرار دادن آن با حزب‌الله در گام بعدی است.

نقشۀ عربستان سعودی برای کمک به ارتش لبنان از طریق فرانسه در حال اجرا است، کمکی که بیشتر به نظر می‌آید هدف از آن تحت کنترل درآوردن ارتش این کشور در گام نخست و رو در رو قرار دادن آن با حزب‌الله در گام بعدی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز گذشته اعلام شد که ارتش لبنان دومین بخش از کمک‌های نظامی "اهدایی"از سوی عربستان را بهار آتی تحویل می‌گیرد؛ کمک‌هایی که در نیات پشت پرده اهدا کنندگان آن سوالات بسیاری وجود دارد.

ارتش لبنان آوریل 2015 سری اول تجهیزات نظامی را که شامل 48 موشک ضد زره از نوع میلان بود از فرانسه تحویل گرفت.

بر اساس این توافق نظامی بیش از 3 میلیارد دلار سلاح و تجهیزات نظامی از جمله 250 خودروی نظامی، 7 بالگرد،3 قایق تندرو و مقادیر مختلفی سلاح و مهمات طی 7 سال در اختیار ارتش لبنان قرار می‌گیرد. این تجهیزات با هزینه عربستان به ارتش لبنان تحویل داده می‌شود.

محمد بلوط، در مطلبی در این باره که در روزنامه لبنانی السفیر منتشر کرده می‌نویسد:

مذاکرات به پایان رسید و قراردادها با شرکتهای اسلحه سازی امضا شد ... پیش بینی می‌شود که این ماه قراردادها و توافقها نهایی شود و دومین محموله نظامی بهار آینده تحویل ارتش داده شود که طبق اعلام منابع فرانسوی شامل لباسهای نظامی، تجهیزات ارتباطی خواهد بود.

سؤالات بسیاری در خصوص این قرارداد به وجود آمده است. قراردادی که در نوع خود در تاریخ ارتش لبنان از آغاز استقلال کشور بی‌سابقه است.

در این قرار داد اهدا کننده سعودی دست و پای لبنان را با شروط خود بسته است و در واقع تصمیم گیری‌های حاکمیتی در لبنان را به دست خود گرفته تا اهداف منطقه‌ای خود را پیش ببرد. اهدافی که یقینا در رأس آنها محاصره داخلی حزب‌الله و مجبور کردن مقاومت به دست کشیدن از سوریه با هر قیمتی است.

به گزارش العالم، تنها گزینه‌ای که کمک کننده سعودی لبنانی‌ها را در آن آزاد گذاشته، این است که می‌توانند فهرست فروشندگان را خود آنها انتخاب کنند، فروشندگانی که قیمتهای آنان در مقایسه با قیمتهای مشابه در بازار اسلحه بالاتر است.

بگذارید به عقب برگردیم. اصلا مسئله کمک نظامی به ارتش لبنان از کجا آغاز شد؟

طرح این کمک به ارتش لبنان، از یک سؤال آغاز شد که عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان از میشل سلیمان رئیس جمهور سابق لبنان در سال 2013 پرسید. وی در اعتراض به حضور نیروهای مقاومت در سوریه، از سلیمان پرسید که چرا ارتش لبنان مانع عبور حزب‌الله از مرزهای کشور نمی‌شود؟

در اینجا سعد الحریری با استفاده از موقعیت پیش آمده موضوع کمبودهای ارتش لبنان را مطرح کرد و پس از آن پادشاه دستور کمک 3 میلیارد دلاری به ارتش لبنان با سلاح های فرانسوی را صادر کرد تا ارتش لبنان در آینده بتواند در مقابل حزب الله بایستند!

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۷ دی ۱۳۹۴ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 94102715608
  • خبرنگار : 71516