تاثیر «معمای شاه» بر افزایش رصد یک خبر

در پی پخش 10 قسمت از سریال «معمای شاه»، نگارنده‌ی یادداشتی که خواسته نامش محفوظ بماند، به ذکر نکاتی درباره این سریال تاریخی پرداخته است.

در پی پخش 10 قسمت از سریال «معمای شاه»، نگارنده‌ی یادداشتی که خواسته نامش محفوظ بماند، به ذکر نکاتی درباره این سریال تاریخی پرداخته است.

در متن یادداشت ارسالی به سرویس تلویزیون و رادیو آمده است:

«بسمه تعالی

خبر مرگ اشرف پهلوی خواهر دوقلوی محمدرضا شاه در شهر مونت کارلو کشور فرانسه از طریق رسانه‌های داخلی و خارجی مخابره و منتشر شده که هم زمانی آن با پخش سریال «معمای شاه» بر حساسیت افکار عمومی در رصد این خبر افزود.

زندگی این زن رازآلود درباره پهلوی براساس شواهد و قرائن‌، مستندات تارخی‌، اسناد متقن و اظهارات و خاطرات عناصر شاخص دربار پهلوی‌، مملو از هوس‌رانی‌، دخالت در قاچاق مواد مخدر‌، تلاش در جهت ترویج بی بندوباری قشر بانوان و روحیه بیگانه‌پرستی است.

در دوران حکمرانی محمدرضا شاه،‌ عملکرد خواهرش در سیاست‌های داخلی‌، ارتباط‌گیری ناسالم با بیگانگان‌، برپایی مراکز فساد و تلاش در جایگزین کردن فرهنگ غرب به جای ارزش‌های دینی بسیار برجسته و مشهود است.

در هفته‌های اخیر شبکه یک سیما سریال تلویزیونی و تاریخی «معمای شاه» را آغاز کرده که به مقطع زمانی روی کار آمدن محمدرضا شاه و قدرت گرفتن این خاندان فاسد و خودفروخته و نیز نقش اعضاء خانواده او به ویژه چهره منفور اشرف پهلوی می‌پردازد.

یکی از ویژگی‌های این سریال و چه بسا سختی کار این اثر برای دست‌اندرکاران ساخت آن‌، موضوع زنده بودن اغلب عناصر دوران رژیم گذشته است که تماشای آن علاوه بر مردم شریف ایران و به خصوص جوانان و نسل سوم و چهارم انقلاب که دوران ستم شاهی را ندیده و تجربه نکرده‌اند،‌ جذاب و قابل تأمل است و از سوی دیگر به تصویر کشیدن گوشه‌هایی از زندگی نکبت بار عوامل دوران رژیم منحوس پهلوی است که تاکنون زنده مانده‌اند و شاهد بازگو شدن عملکرد و فعالیت ننگین خود هستند.

از محتوای 10 قسمت پخش شده سریال «معمای شاه» آن گونه برمی‌آید که نویسنده و کارگردان این اثر فاخر به زیبایی توانسته سرسپردگی خاندان سلطنت به بیگانگان و تمکین در برابر خواسته‌های مقامات اجنبی و اشغالگران را به خوبی بیان کند.

در جریان نمایش این سریال و برملاء شدن جنایت‌ها و خیانت‌های دربار پهلوی و وجود بی‌کفایتی محمدرضا شاه و عوامل حکومتی‌، دولتمردان و وابستگان به رژیم پهلوی که هم اکنون در کشورهای خارجی و آن سوی مرزها زندگی خفت بار خود را سپری می‌کنند در مواجهه با واقعیت‌های تاریخی که در سریال بازگو می‌شود بعضا موضع گرفته و به نوعی درصدد تطهیر خویش هستند. اما زهی خیال باطل‌ که وضعیت و عملکرد آنان در حکومت پهلوی دوم چنان مشخص و تیره و تار است که هر انسان منصف و میهن دوستی با هر انگیزه و اعتقادی‌، وابستگان به رژیم گذشته را خائن و مزدور می‌داند.

اهتمام رسانه ملی در تولید این سریال و پرداختن به تاریخ معاصر ایران‌، اقدامی شجاعانه و قابل تحسین است. چرا که توقف در صفحات بسیار دور تاریخ از ذائقه‌های ماندگار در بخشی از سینمای کشور بوده و چندان رغبتی برای تورق تاریخ معاصر که قطعا اهمیت آن بیش از تاریخ دور است دیده نمی‌شود. باشد که این مهم‌، تجربه‌ای روشن و تاثیرگذاری را در فراخنای هنر هفتم برجای گذاشته و چراغ راهی برای دلسوزان عرصه‌ی هنر میهن باشد.»

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۳ دی ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 94102313535
  • خبرنگار :