معاونت تندرستی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: وظیفه آموزش و پرورش رصد کردن و ترانسفر بازیکن نیست، بلکه تمام تلاشمان بر این است که با پوشش حلقه گمشده استعدادیابی ورزشی در کشور به فدراسیونها کمک کنیم.
دکتر مهرزاد حمیدی با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران در گفتوگو با خبرنگار ورزشی ایسنا، حوزه تربیت بدنی و سلامت را یکی از حوزه های موفق وزارت آموزش و پرورش ارزیابی کرد و افزود: آموزش و پرورش در حال حاضر حلقه گمشده استعدادیابی ورزش کشور را پوشش میدهد که این خبر بسیار خوبی برای تمامی فدراسیونهای ورزشی است. هماکنون نیز سه هزار مکان ورزشی داریم که طی صحبتی که با دکتر سجادی، معاونت ورزش حرفهای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان داشتیم قرار بر این شد زمانی که دانشآموزان در مدارس تربیت میشوند آنها را به هیات ها و فدراسیونها تحویل دهیم. البته با این روند ما به دنبال این نیستیم که دانشآموزان را مثل ترانسفر رصد کنیم، بلکه بر اساس مسئولیتی که در آموزش و پرورش داریم، تمام تلاشمان شناسایی و غربالگری استعدادهاست. هر چند وظیفه آموزش و پرورش تربیت استعداد خاصی نیست تا 13 میلیون دانشآموز را نشانه بگیرید. هدف ما از انجام چنین کاری تنها تقویت المپیادهای ورزشی درون مدارس است.
وی همچنین در رابطه با افزایش ساعت درس تربیت بدنی نیز، یادآور شد: در این زمینه ما سعی کردیم یک مقدار عملیاتیتر نگاه کنیم. به طوری که در کف حیاط مدرسه برنامههای فوق برنامه پیشبینی کردیم تا دانشآموزان به غیر از ساعت درس تربیت بدنی حداقل سه ساعت در هفته تحرک داشته باشند. بنابراین این که ما بخواهیم ساعت درس تربیت بدنی را افزایش دهیم این مساله شدنی نیست. ضمن این که در پیش نویسهایی که برای دوره مقطع ابتدایی نوشته شده، تربیت بدنی و سلامت در این پیش نویسها تعریف شده، ولی هنوز به تصویب نهایی نرسیده است. به طوری که در این پیش نویسها ساعت درس تربیت بدنی برای مدارس ابتدایی سه ساعت در نظر گرفته شده، ولی باید فرایند اداری خود را طی کند. به هر حال در برهه کنونی تنها دو ساعت درس تربیت بدنی در مدارس پیشبینی شده که مطابق با جمعیت هدف 13 میلیون که چشم انداز ماست، سعی میکنیم برنامههای خود را پیش ببریم.
معاونت تندرستی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان این که المپیادهای درون مدارس نشاط و شور خاصی را در مدارس ایجاد کرده است، گفت: در سال گذشته سه و نیم میلیون دانشآموز تحت پوشش المپیادهای درون مدرسه ای قرار گرفتند و تقریبا یک میلیون و 400 هزار دانشآموز در بزرگترین پروژه نظام داوطلبی کشور در حوزه تربیت بدنی این المپیادها را برگزار کردند. امسال چهار میلیون جمعیت هدف را در نظر گرفتیم که پیشبینیهای اولیه نشان میدهد ما به این هدف بزرگ رسیدهایم. من یقین دارم المپیادهای درون مدارس جای خود را در مدارس سریعتر باز خواهد کرد. همچنین در سال آینده پروژه دیگر ما این است که در جهت رشد المپیادهای درون مدارس تغییرات را به شکلی سازماندهی کنیم که مسابقات والدین (دختر و مادر) و (پدر و پسر) و مسابقات تیمهای دانشآموزی و معلمان را به عنوان حلقههای تکمیلی المپیاد در مدارس برگزار کنیم.
حمیدی افزود: طرح دیگری که در حوزه ورزش در آموزش و پرورش در حال پیگیری است، طرح ورزش صبحگاهی است که با همکاری رادیو ورزش این طرح را شروع کردیم. به طوری که پنج تا هفت دقیقه از ساعت آغازین مدارس در قالب ورزش صبحگاهی به انجام حرکات کششی و جنبشی اختصاص پیدا خواهد کرد و به طور مستقیم از رادیو ورزش پخش میشود. البته شاید این کار در برخی از مدارس میسر نشود، چون در برخی از جاها ما 110 مدرسه یک نفره داریم و چهار تا پنج هزار مدرسه چند نفره که امکان حضور در ورزش صبحگاهی را نداشته باشند.
معاون تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفتوگوی خود به بحث کانونهای درون مدارس اشاره کرد و گفت: این چیزی است که در سال گذشته نداشتیم و امسال در مدارس ابلاغ شده است. ما این بحث را در خرداد ماه امسال ابلاغ کردیم و در تابستان بیش از 10 هزار کانون درون مدارس با یک مزیت رقابتی بسیار بالا در کشور شکل گرفت. مزیت رقابتی آن این بود که دانشآموز در مدارس مورد شناسایی و غربالگری قرار میگیرد و استعدادها در درون مدارس مشخص میشوند. معلمان ورزش نیز آنها را به کانونهایی همچون؛ والیبال، بسکتبال، هندبال و کشتی و ... ارجاع میدهند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا به فکر این هستید که مسابقات مدارس را به طرف کانونهای درون مدارس سوق دهید یا خیر؟ گفت: با توجه به محدودیتهای مشارکتی که در برخی از مناطق وجود دارد، این مساله در حال تصمیم گیری است و هنوز در خصوص بحث مسابقات کانونها به جمع بندی نهایی نرسیدهایم. البته اطلاع رسانی ما به مدیران مدرسه برای تشکیل کانونهای درون مدارس بسیار پایین است، بدون شک اگر مدیران در جریان تشکیل این کانونها قرار بگیرند، کانونهای درون مدارس تقریبا به بالای 30 هزار تا افزایش پیدا میکند. البته باید بگویم قبل از تشکیل کانونها، پیشبینی ما در حدود هشت هزار کانون درون مدارس بود، ولی اکنون بالای 10 هزار تا از این کانونها تشکیل شده است و این روند رو به رشد این کانون ها را نشان میدهد.
حمیدی هم چنین در پاسخ به این سوال که آیا ورود به کانون های درون مدارس رایگان است و یا این که دانشآموزان باید شهریه پرداخت کنند، اظهار کرد: این کانون ها شهریه دارند، اما در کانون هایی که استعدادیابی در آن صورت میگیرد و دانشآموزان به دلیل منابع مالی در مضیقه باشند، آموزش و پرورش سعی میکند آنها را تحت پوشش خود قرار دهد و یا در سرانه آنها را حمایت کند. هدف ما بر این است که هیچ دانش آموزی به خاطر مشکلات منابع مالی از این جرگه خارج نشود.
معاون تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش یکی از طرح های بسیار مهم برای پیشگیری از روند چاقی و بی تحرکی در بین دانشآموزان را طرح "حیات پویا" و "حیات پایا" عنوان کرد و اظهار کرد: در این زمینه ما نقوشی را در کف حیاط مدرسه با رنگ "ترافیک" در حیاط مدرسه و روی دیوارها ترسیم کردهایم. این نقوش، حساب شده و سنجیده است و ناخودآگاه دانشآموزان را به جست و خیز وا می دارد. در وهله نخست فکر نمیکردیم که چنین طرحی در ایران شکل بگیرد. البته در مدارس متوسطه این طرح مورد استقبال قرار نگرفت، اما در مقاطع ابتدایی شکلگیری این طرح بیش از انتظار ما بود. تنها نگرانی ما از اجرای این طرح بحث آسیبدیدگی دانشآموزان است. زیرا به خاطر کمبود این نقوش در مدارس هنگام زنگ تفریح امکان دارد دانشآموزان با هل دادن یکدیگر بخواهند زودتر به این نقوش برسند و این مساله احتمال آسیبدیدگی در بین دانشآموزان را افزایش میدهد.
معاون تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در حال حاضر موضوع چاقی در بین دانشآموزان ابتدایی روند رو به رشدی را دارد. زیرا در سن طفولیت چون تعداد سلولهای چربی افزایش پیدا میکند به مرور زمان اندازه چربی نیز بالا میرود و این مساله باعث افزایش چاقی میشود. اگر ما بتوانیم در سنین پایینتر تحرک را در بین دانشآموزان بیشتر کنیم تا تعداد سلولهای چربی افزایش پیدا نکند، در نتیجه دانشآموز به راحتی میتواند با کنترل وزن خود در آینده به دلیل چاقی دچار مشکلات زیادی نخواهد شد. بدون شک کودکی که چاق میشود و تحرکی ندارد موجب میشود تا الگوهای حرکتی که در دوره پایه شکل میگیرد به درستی شکل نگیرد. در نتیجه زمانی که کودک میخواهد از مانعی فرود آید به خاطر شکل نگرفتن الگوهای بنیادی و حرکتی دچار آسیبدیدگی میشود و حتی ممکن است که پایش پیچ بخورد. اینها مسایلی هستند که به نظر میرسد از بیماریهایی همچون؛ دیابت و قلبی – عروقی نیز خطرناکتر است. به اعتقاد من اگر دانشآموزی به خاطر مشکلاتی نتواند مطابق با سنش سواد یاد بگیرد، در آینده میتواند این مساله را بعد از چند سال جبران کند؛ اما سواد حرکتی پس از دوران طفولیت دیگر قابل جبران نیست. حتی اگر تعادل به عنوان یک مقوله اصلی برای کودک به درستی تعریف نشود، کودک نامتعادل به بار میآید. به طوری که در آینده با شکستگی لگن و دست و پای زیادی مواجه خواهیم بود.
حمیدی با بیان این که به دنبال تقویت المپیادهای درون مدارس که در آینده به عنوان سکوی افتخار برای دانشاموزان مطرح خواهد بود هستیم، گفت: برای تقویت المپیادهای درون مدارس به دنبال آن هستیم که در اختتامیه المپیادهای درون مدارس، دانشآموزان با قرار گرفتن روی سکو و هنگام گرفتن حکم و مدال از آنها عکس یادگاری گرفته شود تا در پانزده سال آینده وقتی از بین این دانشآموزان، دانشآموزی موفق به حضور در المپیک می شود و مدال المپیک را کسب میکند، زمانی که از وی بپرسند اولین سکوی افتخاری که کسب کردی مربوط به چه زمانی است، باعث سربلندی ماست که این دانشآموز عنوان کند؛ در " المپیاد درون مدارس".
معاون تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش به طرح "مدرسه قهرمان" اشاره کرد و گفت: در کنار بحث ورزش همگانی ما سعی کردیم در بعد قهرمانی نیز توجه ویژهای داشته باشیم. به شکلی که با برگزاری مسابقات قهرمانی درون مدارس سعی داریم دانشآموز را با همان پرچم ورزشی مدارس به استان بفرستیم و با همان پرچم در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کند. وقتی این دانشآموز شانس ورود به مسابقات برون مرزی را پیدا کند، قطعا پس از افتخارآفرینی همان پرچم مدرسه را در تورنمنت برون مرزی به اهتزاز درمیآورد. این مسیر موفق سبب میشود تا به جای این که ما به دنبال پیدا کردن اسپانسر باشیم، خود مدیران مدارس با توجه به محدودیتهای مالی که هم اکنون در آموزش و پرورش وجود دارد، به راحتی اسپانسر جذب کنند.
وی همچنین از تشکیل مدارس تخصصی تربیت بدنی خبر داد و گفت: در حال حاضر 192 مدرسه تخصصی تربیت بدنی در بخش دختران و پسران راهاندازی کردهایم که در این زمینه نیز جلساتی را با دکتر سجادی برگزار کردیم مبنی بر این که در این مدارس دانشآموز به جای دو ساعت درس تربیت بدنی حداقل هشت ساعت درس تربیت بدنی را آموزش ببیند. البته سه ماه از راهاندازی این مدارس سپری شده و تمام تلاش ما بر این است تا بتوانیم از این طریق دانشآموزان را در یک رشته تخصصی به سمت قهرمانی سوق دهیم. هر چند آموزش و پرورش در این راستا با مشکلات مالی شدیدی مواجه است و تنها سعی میکنیم از طریق کمک های مردمی مشکلات خود را مرتفع کنیم تا قطاری که در این زمینه راهاندازی کردهایم به خاطر مشکلات مالی متوقف نشود.
حمیدی در ادامه گفتوگوی خود با خبرنگار ایسنا با بیان این که تلاشمان بر این است تا به سیاستهایی که اتخاذ کردیم پایبند باشیم، افزود: به همین لحاظ در حوزه تربیت بدنی محور اول ما درس تربیت بدنی است، چون آموزش در آن صورت میگیرد و از سویی دیگر 13 میلیون دانشآموز از همین نقطه حرکت میکنند و وارد جامعه میشوند. بنابراین وقتی دانشآموزان را به مهارتهای ورزشی و پایه آشنا میکنیم، زمینه ای برای رشد آنها در سنین آینده در ورزش ملی اتفاق میافتد.
وی در پایان اظهار کرد: درس تربیت بدنی امروز روی 33 هزار دبیر تربیت بدنی فعالیتهای ورزشی خود را ساماندهی میکند که همه از نیروهای متخصص تربیت بدنی هستند. به جز چند استان که هنوز از نظر سطح تحصیلات نیروهای انسانی آنها آمار دقیقی نداریم. در حال حاضر بیش از 35 نفر دانشجوی دکترای تربیت بدنی به عنوان دبیر تربیت بدنی داریم و همچنین چند هزار فوق لیسانس تربیت بدنی و مابقی کارشناس تربیت بدنی هستند.
انتهای پیام