سید حسن نصرالله: از خون شیخ نمر نمی‌گذریم/ آل سعود خواهان فتنه سنی-شیعی است

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی با اشاره به شهادت شیخ باقر النمر به دست آل سعود تاکید کرد، شیعیان وارد فتنه‌ای که سعودی‌ها خواهان آن هستند یعنی فتنه اختلاف شیعه و سنی نشوند و نباید از اعدام شیخ نمر سوءاستفاده شود.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی با اشاره به شهادت شیخ باقر النمر به دست آل سعود تاکید کرد، شیعیان وارد فتنه‌ای که سعودی‌ها خواهان آن هستند یعنی فتنه اختلاف شیعه و سنی نشوند و نباید از اعدام شیخ نمر سوءاستفاده شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه المنار لبنان، این سخنرانی به مناسبت بزرگداشت "محمد خاتون" صورت گرفت. شیخ محمد خاتون عضو شورای مرکزی حزب‌الله بود که پس از طی یک دوره بیماری فوت کرد.

سید حسن نصرالله در آغاز گفت: من به همگان در این مراسم بزرگداشت برادر گرانقدرم شیخ محمد خاتون، خوش آمد می‌گویم و مجددا به خانواده بزرگوار وی و نزدیکان و دوستدارنش و تمامی برادران و خواهران در این مسیر جهادی مبارک تسلیت می‌گویم.

وی هم‌چنین تصریح کرد: من خطاب به خانواده علامه مجاهد شهید شیخ نمر باقر النمر و خانواده گرانقدر وی و مردم در القطیف و الإحساء و منطقه شرقیه و مسلمانان و مراجع گرانقدر و تمامی کسانی که خواهان حق و حقیقت و حقوق هستند، شهادت مظلومانه این عالم گرانقدر و شجاع را تسلیت و همچنین این شهادت را که میراث انبیاء و مکتب کربلایی است که این شهید وابسته به آن بود، تبریک می‌گویم.

سید حسن نصرالله عنوان داشت: شناخت من از برادر عزیزم خاتون به سال 1977 برمی‌گردد. حوزه نجف و طلب علم ما را به دور هم جمع کرد و خداوند این منت را بر ما گذاشت که شخصی مومن و مخلص و مجاهد و راهنمایی را که سرور و استاد ما شهید عباس موسوی است، بشناسیم. شیخ خاتون نمونه یک طالب متدین و پرهیزکار بود و او بسیار بر این امر تاکید داشت که از هوای نفس پیروی نکند و سرکشی خدای خود را نکند.

وی افزود: در سال 1978، صدام عملیات گسترده‌ای را علیه طلاب لبنانی در نجف به راه انداخت و برخی از آنها بازداشت شدند و برخی بدون بازداشت خارج شدند، شیخ خاتون از جمله کسانی بود که بازداشت شد و اتهام علیه او وابستگی به حزب اسلامی الدعوه بود و هیچ یک از آنها عضو این حزب نبودند و اتهام دوم وابسته بودن به سازمان اطلاعات سوریه بود. در آن هنگام انقلاب اسلامی ایران پیروز نشده بود وگرنه اتهام، وابسته بودن به سازمان اطلاعات ایران بود!

وی افزود: در هر صورت، خاتون و این گروه آزاد شدند و این گروه در بعلبک مجددا دیدارها را آغاز کرد. حوزه دینی در بعلبک با نظارت سید موسوی تاسیس شد و خاتون در حلقه نخست آن یک طلبه و استاد و مبلغ در مناطق بقاع بود. در سال 1982، خاتون از جمله اولین علمایی بود که به اردوگاه‌های آموزشی پیوست، چرا که ما وارد مرحله جدیدی شده بودیم که مرحله مقاومت نظامی بود.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: شیخ خاتون همواره آماده پیوستن به میدان نبرد بود و مقاومت همواره به کسی نیاز داشت که در میدان فرهنگی و تحریک آمیز آن زمان، برخورد کند و این در آغاز اقدامی سخت در زمانی بود که سیاست شکست برآن حکم فرما بود و برخی به ما می‌گفتند که شما دیوانه هستید.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: در آن مرحله به مقاومت بر این اساس که طرحی غیر عقلانی است، نگریسته می‌شد و از جمله کسانی که وظیفه برخورد و مقابله در این عرصه به آنها موکول شده بود، شیخ خاتون بود تا این که تشکیل چارچوب تشکیلاتی و اداری آغاز شد و شیخ خاتون از مسئولان پیشرو در این مسیر بود و وی مسئولیت‌های بسیار مهمی را برعهده داشت. شخصیت شیخ خاتون نماینده مکتب سید عباس موسوی و شیخ راغب حرب بود.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: این مسیر با ایمان و یقین هرچه تمام‌تر ادامه خواهد داشت و هیچ کس نمی‌تواند به مسیر مقاومت اسلامی در لبنان و عزت و صلابت آن لطمه وارد کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان عنوان داشت: با شیخ خاتون باید نسل اول از برادران و خواهرانی را به یاد آوریم که عمرشان را در این مسیر سپری کردند و برخی از آن‌ها شهید شده و برخی از آن‌ها نیز که عاشق شهادت بودند اما خداوند آن‌ها را فراخواند و برخی از آن‌ها منتظر شهادت هستند و به برکت این نسل اول که نمی‌توانیم شهدای آن یا کسانی که فوت کرده‌اند تعدادشان را بگوییم، این مسیری که براساس تقوا از روز نخست بنا شد ادامه یافته است. نسل اول خواهان هیچ چیزی از دارایی این دنیای فانی نبود. از برکت نسل نخست می‌توان از نسل پسران و نوادگان صحبت کرد و فرزندان و نوادگان نسل نخست بر همان شکل هستند و تمام کسانی که به این مسیر پیوسته‌اند همان همت و روحیه و جان‌فشانی را دارند.

وی افزود: شاهد تمامی این امور شهیدان هستند که آنها فرزندان و نوادگان نسل اول هستند و نقشی در پیروزی سال 2000 و پیروزی سال 2006 داشتند و آن‌ها مقابله با بزرگترین طرح صهیونیستی و تکفیری را بر عهده گرفتند و ما باید این روحیه‌ای را حفظ کنیم که از طریق جنگی گسترده در تمامی سطوح این روحیه را هدف قرار داده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: در سرزمین شبه جزیره عرب کشوری تاسیس شد و از سر ظلم و در اقدامی باطل نام سعودی را بر سرزمین حرمین و اهل بیت گذاشتند و سرزمین مجاهدان نخست و سرزمین اسلام با نام خاندانی نامگذاری شد که آن‌ها خاندان آل سعود هستند که خود را با کشتارها و قتل‌های دسته جمعی و ایجاد هول و وحشت تحمیل کردند و تمامی این امور در کتاب‌های تاریخی به عنوان بخشی از طرح استعماری در سرزمین‌های ما وجود دارد و در آن هنگام تمهیداتی برای تشکیل رژیمی دیگر با نام اسرائیل در فلسطین اشغالی مقدمه‌چینی می‌شد.

وی افزود: در مملکت سعودی جایی برای یک عالم دینی یا اصلاحات یا اعتراض وجود ندارد. اعدام شیخ نمر رخدادی نیست که بتوان از آن گذشت کرد. آیا دستگاه قضا عربستان توانست ثابت کند که شیخ نمر با سلاح جنگیده است؟ تمام مسیری که شیخ نمر طی کرد همچون مسیر تمامی علمای منطقه شرقیه عربستان و بحرین یک مسیر مسالمت‌آمیز بود.

وی افزود: شیخ نمر باقر النمر مردی بسیار شجاع بود و با ترغیب دیگران صحبت می‌کرد و نه تنها سلاح در دست نگرفته بود بلکه خواهان احقاق حقوق جزیره عرب بود که از سر دروغ مملکت عربی سعودی نامیده شده است.

وی افزود: شیخ نمر خواهان این بود که مردم حقوق و آزادی‌های طبیعی خود را به دست آوردند که هر انسانی در جهان خواهان آنها است و او به صورت آشکار و شجاعانه خواهان این امور بود و این مسائل تنها جرم وی بود و هرکس که در عربستان صحبت کند اعدام می‌شود؛ عربستانی که مدعی است که می‌خواهد آزادی و دموکراسی‌ را در منطقه رواج دهد. امروز روزی است که عربستان به صورت آشکار محکوم می‌شود و خون شیخ نمر در این دنیا و در آخرت دنبال آل سعود خواهد بود.

سید حسن نصرالله عنوان داشت: چرا اصرار بر این بود که دقیقا شیخ نمر در این زمان اعدام شود و این علی رغم آن بود که پیام‌هایی به عربستان برای توقف حکم اعدام یا عفو وی فرستاده شد و این امکان وجود داشت تا او در زندان بماند اما چرا اصرار بر این بود که او در این زمان اعدام شود؟

دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: فضایی در منطقه حکم فرما بود و به اعتدالگرایی عربستان فکر می‌شد که گفت‌وگوی سیاسی را بپذیرد و راه‌ها را برای برون رفت از بحران ویرانگر در منطقه از طریق گفت‌وگو و رویکردی مثبت باز کند؛ به همین دلیل اعدام او بسیار غافلگیرکننده بود.

وی افزود: این اعدام پیامی با خون است که می‌گوید نظام عربستان برایش نه افکار عمومی عربی و اسلامی و بین المللی اهمیت دارد و نه احساسات دوستان خود یا صدها میلیون مسلمان که احساساتشان جریحه دار شده است. عربستان همچنین می‌گوید که هرکس که با ما به عنوان آل سعود مخالفت کند، خونش ریخته خواهد شد.

وی افزود: آنها می‌گویند که ما نظامی هستیم که تحمل هیچ انتقادی را نداریم؛ یا در مملکت ما به عنوان گوسفند زندگی کنید یا همچون گوسفندان قربانی شوید و عربستان از طریق این کشتار و اعدام وارد فتنه شده و این فتنه عرصه‌های خطرناکی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: پیام اعدام به تمامی خردمندان و افراد صبرپیشه کننده که بر روی گفتگو با نظام آل سعود حساب باز کرده بودند، می‌گوید که نه تنها هیچ گفتگو و میانه روی وجود ندارد، بلکه کشتارها و جنگ‌های ویرانگر بیشتری در کار خواهد بود و همچنین این اقدام بیش از هر زمان دیگری چهره واقعی عربستان را که همان چهره تکفیری و تروریستی و جنایت‌کار است، بر ملا کرده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: هدف جنگ عربستان علیه یمن تخریب یمن و سیطره بر مردم آن و گرفتن انتقام از آن‌هاست و نظام عربستان اصرار دارد که روش کشتار و ریختن خون و نه گفت‌وگو و تعقل را ادامه دهد.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: آل سعود خواهان فتنه سنی- شیعی است و این آل سعود است که از سال‌های مدید این فتنه را به راه انداخته و در هر مکانی از این جهان برای شعله‌ور کردن این فتنه تلاش می‌کند. در هر مکانی که مشکلی میان اهل تسنن و تشیع وجود دارد باید به دنبال عربستان و پول‌هایش بگردید.

وی افزود: شیعیان باید توجه داشته باشند و این مساله را به یک مساله سنی‌- شیعی تبدیل نکنند. این آل سعود بود که شیخ نمر را به قتل رساند و پا گذاشتن به فتنه سنی – شیعی جایز نیست و این فتنه به آل سعود خدمت می‌رساند و نباید از اعدام شیخ نمر سوءاستفاده شود.

وی افزود: آیا زمان آن فرا نرسیده است که با شجاعت هرچه تمام‌تر به تمام جهان بگوییم که پایه و اساس و خاستگاه اندیشه تکفیری که ویران می‌کند و می‌کشد و کشتارهای دسته جمعی را مرتکب می‌شود و تمام ملت‌های جهان را تهدید می‌کند این خاندان و این مکتب در عربستان است؟ کتاب‌هایی که داعش آنها را تدریس میکند همان کتاب‌های مدارس آل سعود است و به همین دلیل می‌بینیم که روش همان است.

وی تصریح کرد: آیا زمان آن فرا نرسیده است که بگوییم گروه‌های تروریستی صرفا ابزارهایی هستند و حامی مالی آن‌ها و پشتیبان آن‌ها همان نظام سعودی است؟ آیا زمان آن نشده که این واقعیت را در جهان بگوییم که سرزمینی به نام شبه جزیره عرب وجود دارد که از سر باطل مملکت عربی سعودی نامیده شده است و در آن ملتی مظلوم وجود دارد که گروهی فاسد و سارق در آن حکمرانی می‌کنند و هرکس که در آن صحبت کند کشته می‌شود؟

دبیرکل حزب الله لبنان عنوان داشت: آیا زمان آن فرا نرسیده است که آل سعود از سازمان‌های حقوق بشر بیرون رانده شود و در زمره کشورهای تروریستی قرار بگیرند؟ آل سعود پدر و مادر سازمان‌ها و تشکیلات‌ تروریستی است.

وی افزود: مهم‌ترین پاسخ به اعدام شیخ نمر بر عهده گرفتن مسئولیت است. ما در مقابل نظامی هستیم که با فتنه و کشتار و خون‌ها زنده است. اینکه یک انسان بایستد و حق را در مورد آل سعود بگوید از بزرگترین انواع جهاد است. فرزندان ما برای دفاع از لبنان و فلسطین کشته می‌شوند نه مثل فرزندان آن‌ها که در کاباره‌ها هستند. پاسخ به ترور شهید نمر باقر النمر این است که جهان بایستد و حق را بدون هیچ حساب و کتابی بگوید. این خون‌هایی که از سر ظلم ریخته شده است باید تبدیل به این شود که پایان این خاندان و نظام را بنویسد و پاسخ به اعدام شیخ نمر پاسخی زینبی است و همه باید حرف حق را در مجلس یزید بزنند و از هیچ کس هراس نداشته باشند.

وی افزود: زمانی که نظامی عقل و خرد و حتی ساده‌ترین مشاعر انسانی‌اش را از دست می‌دهد این بدین معناست که به مرحله فروپاشی رسیده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین خاطرنشان کرد: به کسانی که منتظر پاسخ به جنایت ترور سمیر قنطار هستند می‌گویم که این قدرت همچنان این امر را بر سربازان و افسران دشمن تحمیل کرده است که در اتاق‌هایشان بمانند. آن‌ها منتظر هستند و ما نیز منتظریم و پاسخ اگر خدا بخواهد صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۳ دی ۱۳۹۴ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94101307236
  • خبرنگار : 71457

برچسب‌ها