بازیگر معمای شاه درگذشت

«ولی‌الله مومنی» بازیگر پیشکسوت سینمای ایران که این روزها در حال ایفای نقش در سریال «معمای شاه» بود، ساعاتی قبل بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

«ولی‌الله مومنی» بازیگر پیشکسوت سینمای ایران که این روزها در حال ایفای نقش در سریال «معمای شاه» بود، ساعاتی قبل بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، این خبر به تایید روابط عمومی سریال «معمای شاه» رسیده است. این بازیگر آخرین بار در سریال معمای شاه در نقش «آژان» و مامور سفارت شوروی مقابل دوربین رفته و قرار بود فردا (چهارشنبه) نهم دی ماه در شهرک سینمایی غزالی مقابل دوربین برود که متاسفانه درگذشت.

ولی‌الله مومنی اول خرداد سال ۱۳۲۳ در اردبیل به دنیا آمد. وی در کلاس چهارم ابتدایی تحصیل می کرد که همراه خانواده از اردبیل به تهران نقل مکان کرد.

مومنی به خاطر علاقه‌ای که به هنر داشت از سال ۱۳۴۳به بازی در تئاتر روی آورد و ازسال ۱۳۴۵ نیز با بازی در فیلم «دوانسان» ساخته آرامائیس آقامالیان وارد سینما شد.

وی یک سال بعد در سال ۱۳۴۶فعالیت در گویندگی را آغاز کرد و از سال ۱۳۴۷به طور حرفه‌ای وارد کار دوبلاژ شد.

مومنی در همان سال با بازی در مجموعه سریال «پهلوان نایب» به عنوان بازیگر وارد تلویزیون شد. وی همزمان فعالیت در سینما، دوبلاژ و تلویزیون را ادامه داد و تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بیش از ۱۰ فیلم سینمایی و مجموعه سریال تلویزیونی ایفای نقش کرد و در فیلمهای زیادی نیز به جای بازیگران خارجی و ایرانی گویندگی کرد که ازجمله آن‌ها می توان به مرحوم «فرهاد حمیدی» اشاره کرد که بیشتر در نقشهای منفی سینما ظاهر می‌شد.

مومنی پس از انقلاب فعالیت بازیگری خود را با فیلم «قیام» ساخته استاد رضاصفایی آغاز کرد.

او همچنین در نقش سردار جنگل در سریال «میرزاکوچک خان» ایفای نقش کرد.

وی در سال ۱۳۶۰ به دلیل علاقه‌ای که به هنرخوشنویسی داشت به کلاس های استاد امیرخانی(خط نستعلیق) و استاد کابلی (شکسته نستعلیق) رفت و موفق به اخذ مدرک عالی خوشنویسی شد.

مومنی در سال ۱۳۷۵با بازی در مجموعه سریال «آفتاب و زمین» در نقش پدر امام خمینی(ره) ایفای نقش کرد.

بازی او در نقش منفی «شرحبیل بن ذی الکلاع» در سریال «مختارنامه» و نقش مثبت «امیربخارا» در سریال «جلال الدین» نیز از دیگر نقش‌آفرینی‌های اوست.

مومنی همچنین در سال ۱۳۹۰ در فیلم «سال‌های حادثه» در نقش امام خمینی (ره) ایفای نقش کرد که این فیلم به دلایلی ناتمام ماند.

ازجمله آثار بعد انقلاب وی در زمینه دوبله نیز می‌توان به مجموعه سریال‌های «تنهاترین سردار»، «مزدترس»، «بازی بامرگ»، «این خانه دوراست» و مجموعه کارتون‌های «هاچ زنبور عسل»، «جزیره کروکودیل‌ها»، «سیاره میمون‌ها» و «لوک خوش‌شانس» اشاره کرد که در لوک خوش‌شانس پس از حسین عرفانی وی به جای اسب لوک خوش‌شانس صحبت کرد.

ازجمله نقش های دیگر او در دوبله نیز می‌توان از گویندگی در فیلمهای«مادر» و «ای ایران» نام برد که به جای زنده‌یاد «محمود لطفی» صحبت می‌کرد.

ولی الله مومنی

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۸ دی ۱۳۹۴ / ۲۳:۱۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 94100904528
  • خبرنگار : 71012