دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه عنوان کرد

ایجاد بازار 35 میلیارد دلاری برای ایران در روسیه و ترکیه

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه معتقد است با توجه به اتفاقات اخیر بین روسیه و ترکیه، ایران حداقل 35 میلیارد دلار می‌تواند در زمینه میوه و تره‌بار، نفت و گاز، صنعت چرم و پلاستیک حضور فعالی در بازار‌های روسیه و ترکیه داشته باشد.

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه معتقد است با توجه به اتفاقات اخیر بین روسیه و ترکیه، ایران حداقل 35 میلیارد دلار می‌تواند در زمینه میوه و تره‌بار، نفت و گاز، صنعت چرم و پلاستیک حضور فعالی در بازار‌های روسیه و ترکیه داشته باشد.

سید جلال ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره روابط تجاری روسیه و ترکیه و تاثیر اتفاقات اخیر بین این دو کشور بر روابط تجاری ایران با روسیه، گفت: در سال 2014 ترکیه 25 میلیارد دلار گاز، نفت و غلات از روسیه وارد کرده است و اکنون 30 درصد از نفت و 55 درصد از گاز مصرفی ترکیه از روسیه تامین می‌شود.

وی افزود: با شرایط جدید به وجود آمده، ترکیه بخش زیادی از تامین گاز خود از روسیه را از دست می‌دهد. در زمینه صنعت گردشگری نیز سالانه یک و نیم میلیون توریست روسی از ترکیه بازدید می‌کردند که اگر هزینه هر گردشگر را بر اساس استاندارد جهانی هزار دلار در نظر بگیریم فقط در زمینه گردشگری 3.5 میلیارد دلار برای ترکیه ضرر و زیان خواهد داشت.

ابراهیمی همچنین گفت که روسیه سالانه 1.5 میلیارد دلار از ترکیه میوه و صیفی‌جات واردات دارد؛ به طوری که سالانه فقط 250 میلیون دلار گوجه فرنگی از ترکیه به روسیه وارد شده است.

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه ادامه داد: در این شرایط ایران در صورتی که مقداری صنایع بسته‌بندی خود را بهبود ببخشد می‌تواند در بازار‌های روسیه از جمله بازار میوه و خشکبار حضور فعالی داشته باشد. همچنین در صنعت پلاستیک که روسیه از ترکیه وارد می‌کرده است ایران می‌تواند قطعات پلی استال، پلی استیل و پلیامین را برای روسیه تامین کند.

وی با بیان اینکه ایران امکان صادرات چرم به روسیه را دارد، گفت: این امکان وجود دارد که هم اکنون به روسیه چرم صادر کنیم، چرا که این نیاز در روسیه و کشور‌های شرق اروپا که با هوای سرد روبرو هستند وجود دارد. سال گذشته ترکیه 4.5 میلیون دلار کیف،کفش و مصنوعات چرمی به روسیه صادر کرده است. ایران در این صنعت سابقه طولانی دارد و می‌تواند انواع مصنوعات چرمی را به روسیه صادر کند. به خصوص با توجه به مرز‌های روسیه از امیرآباد به آستاراخان از ایران راه دریایی و کشتیرانی برای صادرات به روسیه وجود دارد و از این طریق ایران می‌تواند به سرعت وارد بازار روسیه شود.

ابراهیمی با بیان اینکه تجارت به معنی استفاده از فرصت‌ها است عنوان کرد که اگر به بازاری امکان ورود وجود داشته باشد نباید منتظر ماند تا دیگران به آن بازار ورود کنند و باید سعی کنیم خودمان آن بازار را در اختیار بگیریم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ آذر ۱۳۹۴ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94092313071
  • خبرنگار : 71473