وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از حمایت از طرحهای پژوهشسراها خبر داد و گفت: طرحها و ایدههای دانشآموزی پژوهشسراها با ارائه در مراکز رشد میتوانند به فناوری تبدیل شوند.
به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر محمد فرهادی در حاشیه جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشآموزی که در دبیرستان دخترانه هفتم تیر برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان این که در این دوره از جشنواره بیش از 700 طرح دانشآموزی از پژوهشسراها به این جشنواره ارسال شد، افزود: در اولین روز از هفته پژوهش از 21 طرح دانشآموزی تقدیر به عمل آمد.
وی با اشاره به حمایت وزارت علوم از طرحهای دانشآموزی اظهار کرد: طرحهایی که در پژوهشسراها اجرایی میشوند، میتوانند با وارد شدن به مراکز رشد وابسته به وزارت علوم به فناوری تبدیل شوند.
وی تعداد مراکز رشد ایجاد شده در کشور را 138 مرکز رشد و تعداد پارکهای علم و فناوری را 38 پارک علم و فناوری ذکر کرد و یادآور شد: طرحهای دانشآموزی از طریق پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد میتوانند به فناوری تبدیل شوند.
وزیر علوم با اشاره به مهمترین چالشهای موجود در حوزه پژوهش خاطرنشان کرد: عمدهترین چالشهای ما موضوع اعتبارات است که بنا داریم در برنامه ششم اعتبارات بخش پژوهشی افزایش یابد؛ به گونهای که در ابتدای برنامه ششم به یک درصد درآمد ناخالص داخلی افزایش و تا پایان برنامه ششم به سه درصد افزایش یابد و بر اساس سند چشمانداز به چهار درصد تولید ناخالص داخلی برسد.
فرهادی، فرهنگ عمومی را از دیگر چالشهای بخش پژوهشی کشور ذکر کرد و ادامه داد: باید در باور عمومی پژوهش به عنوان یک امر ضروری تلقی شود و در این راستا لازم است تا زیرساختهای لازم ایجاد شود و عزم دولت نیز در این راستا است.
وزیر علوم به تعداد اختراعات کشور اشاره کرد و گفت: در سال قبل در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد 300 طرح ثبت اختراع شد و در سال جاری نیز تا کنون تعداد 140 طرح ثبت اختراع شدند.
به گزارش ایسنا، در حاشیه این جشنواره دکتر ثانی، وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران با اشاره به حمایت مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری از طرحهای دانشآموزی یادآور شد: ما از ظرفیت پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد برای حمایت از پژوهشهای دانشآموزی استفاده میکنیم.
وی ابراز امیدواری کرد که همکاریهای وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش افزایش بیشتری پیدا کند.
انتهای پیام