مراسم آئینی تعزیه از هنرهای اصیل و کهن ایران اسلامی است که اعتقادات مذهبی و مسائل اجتماعی جامعه را در هم آمیخته و به عنوان پرطرفدارترین هنر آئینی مورد استقبال باشکوه مردم است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، کرمان از خاستگاههای تعزیه کشور نیز از این موضوع مستثنی نبوده و فارغ از برگزاری بیست و دو دوره سوگواره تعزیه در مرکز استان با برگزاری سوگوارههای تعزیه در شهرهای محیآباد، چترود و روستای ده زیار نشان از پویایی این هنر در استان کرمان دارد.
حضور 11 گروه تعزیه فعال در سوگواره بیست و دوم و اجرای مجالس تعزیه عمدتا غریب و عاشورایی نیز این روزها تعزیه کرمان را در اوج میبیند و تعزیهخوانان کرمانی با رقابت صحیح در صفه عزاخانه کرمان رجزخوانی میکنند.
همزمانی برگزاری سوگواره با دهه پایانی ماه صفر و ایام ارتحال نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) شکوه بیشتری به این مراسم داده و با تأسی از دلدادگی شبیه خوانان کرمانی به آستان آل الله شاهد رونق تعزیه و استقبال بیشتر مردم از سوگواره بیست و دوم شده است.
"محمد قاسمی" کارشناس تئاتر هنر تئاتر و تعزیه استان برگزاری سوگوارهها و یا به نوعی گردهماییهایی که در آن هنرمندان هر عرصه میتوانند کار یکدیگر را ببینند، قابل تقدیر دانست و به ایسنا گفت: نباید برگزاری سوگواره تعزیه باعث بزرگنمایی عیبها شود، بلکه باید در رفع عیوب موثر باشد.
قاسمی با اشاره به اینکه تعزیه هنری مردمی است که در شکلگیری، گسترش و پشتیبانی از مردم کمک گرفته و رشد میگیرد، افزود: هنر تعزیهخوانی بیشتر کار دلی است که نیت در آن خیلی مهم است.
وی که سابقه کارگردانی تعزیه را هم در کارنامه هنری خود دارد، تصریح کرد: تعزیه به ما یاد داده است اگر کاری را میکنیم نیازی نیست دیگران بدانند و این همه اشعار زیبایی که در تعزیه سروده شده و نام و نشانی از سراینده آن وجود ندارد، گواه این موضوع است.
تعزیه باید حماسی برگزار شود
این کارشناس تئاتر با بیان اینکه هنر شبیهخوانی با نهضت عاشورا پیوند عمیقی دارد، گفت: این هنر اگر چه نامش یادآور سوگواره و عزاداری است، ولی باید حماسه را به مخاطبش منتقل کند و از زاری بی مورد در آن دوری شود.
وی با اشاره به اینکه با علاقمندی پای مجلس تعزیه حاضر میشوم و مثل همه مردم تعزیه روز عاشورا را از دست نمیدهم، افزود: تعزیه خاصیتهای خیلی شگفتی دارد که اگر درست به آن نگاه شود، در هر قسمت آن حتی برای هنرآموزان تئاتر یک کلاس درس است.
قاسمی با بیان اینکه تحریفات و حاشیهها باید از نسخ تعزیه جدا شده و آسیب شناسی شود، بیان کرد: برای نسل جوان ما قابل قبول نیست که امام حسین(ع) در مجلس تعزیه شهادت حضرت علیاکبر(ع) برای به میدان رفتن فرزندش ناراحت باشد و زاری کند.
وی ادامه داد: امام حسین(ع) با شور و شوق کامل حضرت علی اکبر(ع) را به میدان فرستاد و ایشان اولین هاشمی بود که دعوت حق را لبیک گفت، پس امام به دنبال حفظ خانوادهاش به کربلا نیامده بود، بلکه میدانست کربلا قربانگاه خودش است.
این نویسنده هنرهای نمایشی با بیان اینکه بهتر است در نسخ تعزیه رشادتهای اولیاء خدا به نمایش گذاشته شود، یادآور شد: نسل جوان ما نسل الگو پذیری است و نباید در تعزیه اولیاء خدا را شکست پذیر و یا ناراحت از به میدان رفتن نشان دهیم.
وی تصریح کرد: غم در تعزیه یک غم شکوهمند است و باید با شکوه به نمایش گذاشته شود و یا اینگونه که غم تعزیه نباید باعث ناراحتی شود، بلکه تماشاچی با این غم باید احساس غرور و شعف کند نه در هم بشکند.
اکثر شبیه خوانان استان وابسته به موزیک تعزیه هستند
"حسین نخعی" نوازنده شیپور تعزیه نیز در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه کار نوازندگی در تعزیه را از سال 1378 نزد استاد "بخشینیا" آغاز کردهام، گفت: آموزش در آن زمان بواسطه نبود امکانات و کمبود استاد موسیقی تعزیه بسیار دشوار بود.
وی با بیان اینکه آموزش موسیقی تعزیه اراده قوی و پشتکار میخواهد، افزود: کسی که علاقمند به آموزش نوازندگی در تعزیه است نباید به زودی دلسرد و نا امید شود و در این مسیر به تمرین و حتی مطالعات لازم نیاز است.
نخعی با اشاره به اینکه اکثر تعزیهخوانان استان وابسته به موزیک تعزیه هستند و اگر موسیقی نباشد نمیتوانند به تنهایی در ردیف آوازی بخوانند، تصریح کرد: تعداد محدودی از شبیهخوانان با دستگاههای موسیقی آشنا هستند و این یک ضعف بزرگ است که باید برطرف شود.
تبعیض در دیدن کار گروههای تعزیه خوانی شایسته برگزار کنندگان نیست
نخعی در خصوص آسیبها و مزایای برگزاری بیست و دومین سوگواره تعزیه استان کرمان با اشاره به اینکه تغییر مکان برگزاری سوگواره بسیار قابل تقدیر بوده است، گفت: این مساله در قدم اول برای تعزیه استان و پیشرفت سوگواره موثر است.
وی تصریح کرد: حداقل کار لازم این بود که شبیهخوانان پس از اجرای هر مجلس تعزیه دور هم جمع شوند و از نقاط ضعف آن مجلس مطالبی بیان شود تا ضمن آسیب شناسی کار، در جهت رشد و پیشرفت گروههای تعزیه موثر باشد.
معینالبکاء گروه تعزیه حضرت باب الحوائج زنگی آباد با بیان اینکه خودم را به معنای واقعی معین البکاء نمیدانم، چرا که چنین فردی باید دارای شرایط خاصی باشد، گفت: سوگواره باید محل محک گروهها باشد و مشخص شود که بالاخره یک گروه از سال قبل تاکنون چه پیشرفت هایی داشته است.
وی با انتقاد از نحوه چینش گروهها در برگزاری مجالس تعزیه، گفت: شرایط سوگواره برای همه یکسان نبود و تبعیض در دیدن کار گروههای تعزیه خوانی در سوگواره شایسته برگزار کنندگان نیست که امیدواریم در سالهای آینده شاهد آن نباشیم.
تعزیه هنر دلدادگی و نزدیک کردن دلها به هم است
"ثارالله انکوتی" از تعزیهخوانان فعال استان کرمان نیز با اشاره به اینکه به هر حال مراسم تعزیهخوانی یک اجتماع از کسانی است که عشق امام حسین(ع) را در دل دارند، اظهار کرد: هنر تعزیه این است که دلها را به حسین(ع) نزدیکتر کرده و پیوند عمیقی با وقایع مطرح شده( در مجلس تعزیهای که شبیه خوانی میشود) برقرار میکند.
وی با بیان اینکه یک هنرمند تعزیهخوان نقش بزرگی در باشکوه برگزار شدن مراسم از هر نظر دارد، افزود: تعزیهخوانان باید با رفاقت کامل، از سر اخلاص و نیت الهی و حسینی پا به میدان تعزیه بگذارند.
انکوتی سوگواره تعزیه را فرصتی برای همدلی بیشتر تعزیهخوانان با هم دانست و بیان کرد: به لطف خدا سوگواره بیست و دوم با تمام نواقصی که داشت و بر کسی هم پوشیده نیست، دلهای تعزیه خوانان استان را به هم نزدیک کرد.
تعزیهخوان هنرمند است اما هنرمند حسینی
عضو گروه تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل(ع) روستای ده زیار با اشاره به اینکه یک تعزیهخوان باید از همه نظر خود را به اولیای خدا نزدیکتر کند، افزود: به عنوان مثال شبیهخوان حضرت عباس(ع) باید وفا و غیرت داشته باشد تا اجرای تعزیهاش بر روی مخاطبش اثرگذار باشد.
وی با بیان اینکه قرار نیست خودمان را بازی بدهیم و یا برای مردم نقش بازی کنیم، خاطرنشان کرد: درست است که یک تعزیهخوان باید هنرمند باشد، ولی هنرمند حسینی، هنرمندی که آمده است با اجرایش درس ایثار، اخلاق، وفاداری، ولایتمداری، غیرت و جوانمردی را به مخاطبانش بدهد.
به گزارش ایسنا، بیست و دومین سوگواره تعزیه استان کرمان به همت حوزه هنری استان در صفه عزاخانه شهر کرمان برگزار شد که 11 گروه تعزیه خوان از سراسر استان در آن شبیهخوانی و سوگواری کردند.
گزارش از: فاطمه افضلی، خبرنگار ایسنا، منطقه کویر
انتهای پیام