رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت 16 آذر گفت که برخی تلاش دارند 16 آذر را به یک جریان اپوزیسیون در کشور تبدیل کنند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، محمد مهدی زاهدی در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: جریان دانشجویی کشور عمیق و بصیر است و همچنان توپنده در صحنه استکبارستیزی گام بر میدارد و مشارکت دانشگاهیان در عرصههای مختلفی که نیاز کشور است موید این سخن است.
این نماینده مجلس با اشاره به نقش دانشجویان در مقابله با جریانات انحرافی خاطر نشان کرد: به این قشر افتخار میکنیم و از آنها میخواهیم با توجه به شرایط داخلی و شرایط منطقه با بصیرت افزایی لازم ایفای نقش کنند.
زاهدی افزود: امروز استکبار قصد دارد با نفوذ فرهنگی و سیاسی استحاله فکری در جوانهای کشور ایجاد کند و مقابله با این نفوذ، کار دانشجویان است. آنها باید با احساس مسئولیت بالا به مقابله با جریان نفوذ بپردازند و الهام بخش جریان مقاومت به ویژه جوانان و دانشجویان در منطقه باشند.
به گفته زاهدی، مطالعات صد ساله گذشته نشان میدهد که هرگز نمیتوان به استکبار و ایادیاش اعتماد کرد؛ بنابراین ما باید برای الهام بخشی به دنیا در این زمینه تاریخ دنیا را به خوبی بشناسیم و بیان کنیم.
رئیس کمیسیون آموزش همچنین در نقش دانشجویان و فعالیتهایی از قبیل امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از حرکات ضد فرهنگی اشاره کرد و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با مسائلی در دانشگاهها گفت: دانشجویان خود باید پیشگام باشند و جلوی این حرکات را بگیرند تا مسئولان نظام در این زمینه تذکر ندهند.
رئیس کمیسیون آموزش در ادامه نشست خبری خود با اشاره به طرح سنجش و پذیرش دانشجو در کشور این طرح را کمک به دانشجویان تلقی کرد.
او همچنین دربارهی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی با تاکید بر دورهی دکترا توضیح داد: از زمانی که پذیرش دکترا در کشور رونق گرفت شکایات زیادی از بابت نحوه پذیرش مطرح بوده و علتش هم این است که ضوابطی نداشته است و کاملا بر اساس سلیقه وزیر وقت یا معاونین آموزشی انجام میشده است.
او ادامه داد: این شکایات به گونهای بود که هر دانشگاه میخواهد دانشجویان خود را برای مقطع دکترا جذب کند. طرحی که ما به مجلس آوردهایم حاصل تجربه 27 و 8 ساله در کشور و مبتنی بر برگزاری دورههای دکترا پیش از انقلاب است. در این طرح همه انتظاراتی راکه از یک دانشجوی دکترا مطرح میشود لحاظ کردهایم.
زاهدی تصریح کرد: به عنوان مثال میزان اطلاعات دانشجو در دروس تخصصی از طریق آزمون و میزان علاقمندی او به پژوهش بر اساس سوابقش سنجیده میشود. همچنین به نیازهای کشور در دکترای پژوهش محور توجه میشود. ضمن این که تلاش کردهایم تا همه دانشگاهها برای جذب دانشجو از یک وحدت رویه پیروی کنند.
این نماینده مجلس با اشاره به جذب دانشجو با کیفیت پایین آموزشی و تعداد زیاد دانشجو گفت: این نحوه پذیرش به دانشجو به حیثیت علمی کشور لطمه وارد میکند. ضمن این که افراد ممکن است به واسطه این پذیرش غیر قانونی از نظر تعیین مدرک دچار آسیب شوند و هم خیل عظیم فارغالتحصیلان دکترا که بدون توجه به آمایش سرزمینی صورت گرفته در آینده مطالبات جدی ایجاد کنند.
او تاکید کرد: این طرح عدالت اجتماعی را برای مقطع دکترا ایجاد میکند و هم برای افزایش کیفی در پذیرش دانشجو بسترسازی میکنند.
انتهای پیام