در گفت‌وگوی تفصیلی با ساندی تایمز؛

اسد: حملات انگلیس و فرانسه غیرقانونی است/نشست ریاض چیزی را تغییر نمی‌دهد

رئیس جمهوری سوریه ضمن "غیرقانونی" خواندن حملات هوایی انگلیس و فرانسه در کشورش این حملات را "بی‌فایده" خواند و اعلام کرد انگلیس و فرانسه نوک پیکان حمایت از تروریست‌ها در سوریه هستند.

رئیس جمهوری سوریه ضمن "غیرقانونی" خواندن حملات هوایی انگلیس و فرانسه در کشورش این حملات را "بی‌فایده" خواند و اعلام کرد انگلیس و فرانسه نوک پیکان حمایت از تروریست‌ها در سوریه هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با روزنامه انگلیسی ساندی تایمز عنوان داشت: انگلیس و فرانسه نوک پیکان حمایت از تروریست‌ها در سوریه را تشکیل می‌دهند و اراده واقعی برای مبارزه با تروریسم ندارند.

وی همچنین حملات انگلیس و فرانسه در سوریه را غیرقانونی وبی‌نتیجه خواند و تاکید کرد: این حملات تنها در صورتی که با همکاری و هماهنگی دولت سوریه باشد قانونی است.

اسد همچنین عنوان داشت: سازمان‌های تروریستی به ایدئولوژی وهابیت و انحراف از حقیقت استناد دارند و النصرة‌ و داعش در حقیقت از یک ایدئولوژی و منطق فکری تابعیت می‌کنند.

رئیس جمهوری سوریه در مورد به کار گیری از 70 هزار نیروی وابسته به "مخالفان میانه رو" گفت: این امر یک مساله مضحک است، روس‌ها از آغاز عملیاتشان از دو ماه قبل پرسیدند که این میانه‌ روها کجا هستند، هیچ کس به آنها پاسخ نداد و در نتیجه هیچ نیروی میانه رویی در سوریه وجود نداشته است. نامگذاری این 70 هزار نیرو به افراد میانه رو شبیه این است که کسانی که اخیرا دست به حملات تروریستی در پاریس و پیش از آن در شارلی ابدو و 10 سال قبل دست به حمله در انگلیس و پیش از آن در اسپانیا و در یازدهم سپتامبر 2001 در نیویورک زدند، میانه رو بنامیم. این مساله در هیچ جا قابل قبول نیست.

وی درخصوص کردها نیز تصریح کرد: کردها بیشترین حمایت را از ارتش سوریه می‌گیرند و ما اسنادی را در این خصوص در دست داریم. ما برای آنها سلاح فرستادیم، چرا که آنها شهروند سوریه هستند و همچنین خواهان مبارزه با تروریسم هستند.

اسد گفت: رابطه‌ای میان انتخابات زودهنگام در سوریه با پایان درگیری‌ها وجود ندارد. پایان درگیری‌ها فقط از طریق مبارزه با تروریسم و توقف حمایت نظام‌های غربی و منطقه‌ای از تروریسم صورت می‌گیرد. انتخابات زودهنگام فقط به عنوان بخشی از گفتگوی فراگیر پیرامون آینده سوریه صورت می‌گیرد.

رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سوریه به همراه همپیمانان همچون روسیه، ایران و حزب الله می‌تواند داعش را شکست دهد و این مساله در صورت امکان چقدر طول می‌کشد، اظهار کرد: این مساله منوط به توانایی‌های ما از یک سو و از سوی دیگر حمایتی است که تروریست‌ها دریافت می‌کنند. اگر حمایت کشورهای مختلف از این تروریست‌ها متوقف شود، این مساله بیشتر از چند ماه به طول نمی‌انجامد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه تاکنون بیش از 200 هزار تن کشته‌ شده‌اند، افزود: تنها پاسخ ما به عنوان دولت سوریه این است که با آن تروریست‌ها مقابله کنیم. گزینه دیگری وجود ندارد. نمی‌توانیم از هراس این که غرب ما را به استفاده از زور متهم نکند، جنگ با تروریست‌هایی را متوقف کنیم که غیرنظامیان را می‌کشند.

اسد تصریح کرد: حمایت روسیه از مردم و دولت سوریه در کنار حمایت قوی و مستحکمی که ایران داشته است،‌ از آغاز بحران نقش بسیار مهمی را در پایداری دولت سوریه ایفا کرده است. اما این که بگوییم بدون نقش روسیه، دولت یا کشور سوریه فرومی‌پاشید، یک فرضیه است. چرا که از آغاز برخی روی این امر حساب باز می‌کردند که دولت سوریه ظرف چند هفته و سپس ماه و سپس ظرف چند سال سقوط کند و تمامی این نگرش‌ها براساس خواسته‌ها بود نه به موجب واقعیت‌ها.

وی در خصوص مشارکت روسیه در جنگ علیه تروریسم در سوریه نیز گفت: از نظر ما از زمانی که ائتلاف غرب عملیات خود را آغاز کرد، داعش و النصره دامنه عملیات خود را گسترده‌تر کردند و مناطق بیشتری را در سوریه و عراق تحت تصرف خود درآوردند. آشکار است که روس‌ها در این امر تهدیدی را علیه سوریه، عراق و به صورت کلی منطقه و همچنین روسیه و سایر کشورهای جهان دیدند. این امر را می‌توانیم در حال حاضر در اروپا ببینیم. رخداد اخیر پاریس جدای از حملات شارلی ابدو نیست. روس‌ها این مساله را به صورت آشکار دیده‌اند و آنها خواهان حفاظت از سوریه، عراق و تمام منطقه و حتی اروپا هستند.

وی افزود: هیچ نیروی زمینی روسی در سوریه نیست، مگر آن کادرهایی که به همراه نیروهای نظامی‌شان و جنگنده‌هایشان برای حراست از پایگاه‌های هوایی آمده‌اند و این مساله‌ای عادی است. آنها به هیچ وجه نیروهای زمینی ندارند که در میدان نبرد در کنار نیروهای سوری بجنگند. ما تاکنون مشارکت نیروهای زمینی را مورد بررسی قرار نداد‌ه‌ایم و گمان نمی‌کنم که ما به این امر نیازی داشته باشیم، چرا که شرایط به سمت درست حرکت می‌کند. شاید با گذر زمان و یا در صورت شرایط متفاوت، به این مساله فکر شود.

اسد تصریح کرد: ما از سامانه‌های دفاع هوایی برای حفاظت از حریم هوایی خود استفاده می‌کنیم و این حق ما است و ما باید مانع از این شویم که هر جنگنده‌ای حریم هوایی ما را نقض کند. اگر ما نخواهیم از حریم هوایی خود حفاظت کنیم، پس چرا باید چنین سلاح‌هایی را خریداری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر عربستان از سوریه برای مناقشات جدی پیرامون آینده سوریه دعوت کند، پاسخ سوریه چه خواهد بود، عنوان داشت: هیچ امر غیرممکنی در سیاست وجود ندارد. مساله مربوط به سیاست‌های هر دولتی است. آیا آنها به حمایت از تروریست‌ها و بازی‌های خطرناکشان در سوریه و یمن و در دیگر مناطق ادامه می‌دهند، اگر آنها آماده تغییر سیاستشان بویژه در قبال سوریه باشند، ما مشکلی با نشست با آنها نداریم.

اسد درخصوص نشست وین نیز گفت: مهم‌ترین بند در این نشست این است که سوری‌ها خود باید برای بررسی آینده سوریه دور هم جمع شوند. هر مساله‌ای جز این در وهله دوم قرار دارد. وین به نوبه خود صرفا نشستی برای اعلام نیت‌ها است.

وی درخصوص مخالفان سوری و حضورشان در نشست خاطرنشان کرد: ما به صورت آشکار گفتیم که اگر نشستی در سوریه باشد و آنها تمایل به شرکت در آن را داشته باشند، ما تضمین می‌کنیم که آنها بازداشت نشوند. ما چندین بار این مساله را گفته‌ایم. ما مشکلی در این زمینه نداریم.

اسد در مورد نشست قریب الوقوع در عربستان نیز گفت: ما کانال‌های مستقیمی با برخی از گروه‌های مخالف داریم. اما نمی‌توانیم با گروه‌های دیگر ارتباط داشته باشیم. چرا که دولت‌هایی که آنها را تحت سیطره خود دارند، اجازه این امر را به این گروه‌ها نمی‌دهند. ما به نوبه خود نسبت به تمامی طرف‌های مخالف مسالمت جو روی باز نشان می‌دهیم. نشست ریاض چیزی را در واقعیت تغییر نخواهد داد. چرا که عربستان قبل و بعد از این نشست به حمایت از تروریست‌ها ادامه خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که به حکم رئیس جمهور بودنش مسئول برخی رخدادها در سوریه نیز است، تصریح کرد: چندین بار این سوال از من بویژه از سوی رسانه‌های خارجی پرسیده شده است. این سوال با هدف در تنگنا قرار دادن رئیس جمهور است. چرا که اگر بگویم که من مسئول هستم، می‌گویند ببینید که رئیس جمهور مسئولیت هر چه که اتفاق افتاده است، برعهده گرفت. اگر هم بگویم که من مسئول این امر نیستم، می‌گویند که این درست نیست چرا که تو رئیس جمهور کشور هستی. من چگونه می‌توانم مسئول نباشم. اگر بگویم که من مسئولیت را برعهده دارم، اما آیا من مسئول درخواست از قطری‌ها هستم که پول‌هایی را به تروریست‌ها بپردازند، یا این که من مسئول درخواست از عربستان هستم تا از اقدامات تروریست‌ها حمایت مالی کند یا مسئول درخواست از دولت‌های غربی هستم که حمایت سیاسی را از این تروریست‌ها به عمل می‌آورند و آنها را "میانه رو" می‌خوانند. یا من مسئول محاصره غرب علیه مردم سوریه هستم. باید این مساله را مورد بررسی قرار دهیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ آذر ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94091508498
  • خبرنگار : 71457