معرفی کامل مجمع کشورهای صادرکننده گاز

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) یک سازمان دولتی بین‌المللی متشکل از تولیدکنندگان بزرگ گاز طبیعی در جهان است.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) یک سازمان دولتی بین‌المللی متشکل از تولیدکنندگان بزرگ گاز طبیعی در جهان است.

به گزارش ایسنا، GECF متشکل از الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا می‌شود. عراق، قزاقستان، هلند، نروژ، عمان و پرو نیز اعضای ناظر این مجمع هستند.

کشورهای عضو مجمع GECF در مجموعه 67 درصد ذخایر گاز طبیعی اثبات‌شده جهان را به خود اختصاص می‌دهد. هدف این مجمع حمایت از حقوق کشورهای عضو درخصوص گاز طبیعی و توانایی آنها برای برنامه‌ریزی و مدیریت مستقل توسعه، استفاده و حفظ پایدار، سودآور، کارآمد و زیست‌محیطی منابع گاز طبیعی به نفع مردم کشورهای عضو است.

تصمیم تشکیل این مجمع در 2001 در نشستی در سطح وزرا در تهران با حضور کشورهای الجزایر، برونئی، اندونزی، ایران، مالزی، نیجریه، عمان، قطر، روسیه و ترکمنستان اتخاذ شد.

GECF تا سال 2008 یک گروه غیررسمی بود و فعالیت‌های آن به تبادل‌نظر و اطلاعات در زمینه تولید، انتقال و بازاریابی گاز طبیعی محدود می‌شد.

در پی تحولات بعدی در بازارهای انرژی، کشورهای تولیدکننده گاز گروه‌های خود را برای سازماندهی و رسمی کردن حفاظت بهتر از منافع خود تشکیل دادند.

یک نشست در سطح وزرا در 23 دسامبر 2008 در مسکو برگزار و جی‌ای‌سی‌اف به عنوان یک سازمان دولتی بین‌المللی ثبت و این تصمیم در 30 سپتامبر 2009 اجرایی شد.

این مجمع از سه نهاد شامل نشست وزراء، هیات اجرایی و دبیرخانه تشکیل می‌شود. نشست وزرا که سالانه یک بار برگزار می‌شود یک نهاد حاکم بر مجمع است. این نشست سیاست کلی مجمع را تعیین، دبیرکل را منصوب، انتصاب اعزای هیات اجرایی را تایید و درباره بودجه مجمع تصمیم‌گیری می‌کند.

هیات اجرایی متشکل از نمایندگان انتخاب شده توسط هر یک از کشورهای عضو (یک نامزد از هر کشور) است و نمایندگان کشورهای ناظر حق رای ‌دادن ندارند.

هیات اجرایی تصمیمات اتخاذ شده در نشست وزرا را اجرا و برنامه کاری دبیرخانه را تایید می‌کند. دبیرخانه نیز روی فعالیت مجمع به طوری که طبق دستورالعمل نشست وزرا و هیات اجرایی باشد، نظارت دارد.

سید محمدحسین عادلی، دبیرکل کنونی مجمع کشورهای صادرکننده گاز یک اقتصاددان باتجربه، دیپلمات و استاد دانشگاه از ایران است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در 30 می 2012 دستوری را امضا کرد که ویکتور زوبکف، رئیس هیات مدیره گازپروم را به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه برای همکاری با مجمع کشورهای صادرکننده گاز منصوب شود.

اولین نشست سران کشورهای جی‌ای‌سی‌اف 15 نوامبر 2011 در دوحه قطر برگزار شد و در آن نقش گاز طبیعی در اقتصاد جهانی، هماهنگی بیشتر کشورهای صادرکننده گاز، اهمیت قیمت منصفانه برای گاز طبیعی و اصل توزیع متعادل ریسک بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تشریح شد.

روسیه میزبان دومین نشست سران GECF در ژوئیه 2013 بود که در آن تمام کشورهای عضو و ناضر مجمع، آژانس بین‌المللی انرژی، مجمع بین‌المللی انرژی و سازمان کشورهای صادرکننده نفت به عنوان سازمان‌های بین‌المللی مهمان حضور داشتند. روسای جمهور بولیوی، ونزوئلا، ایران، گینه استوایی، نخست‌وزیر عراق، رئیس مجلس الجزایر، وزرای انرژی مصر، قطر، لیبی، نیجریه، عمان، امارات، ترینیداد و توباگو نیز در دومین نشست مجمع حضور داشتند.

در دومین نشست، کشورهای حاضر بیانیه مسکو را امضا کردند که در آن اولویت‌های کشورهای تولیدکننده گاز شامل قراردادهای بلندمدت، ارتباط بین قیمت گاز طبیعی، نفت خام و فرآورده‌های پتروشیمی تبیین شد.

در شانزدهمین نشست وزرای GECF که در 16 دسامبر 2014 در دوحه قطر برگزار شد، وزرای انرژی کشورهای عضو حضور داشتند و درباره بازار جهانی گاز، استراتژی توسعه جی‌ای‌سی‌اف، عملکرد هیات اجرایی در سال 2014 و آینده صحبت کردند و سومین نشست سران کشورهای این مجمع امروز در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ آذر ۱۳۹۴ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 94090201296
  • خبرنگار : 71121