اسفنانی:

لایحه شفاف‌سازی منابع مالی داوطلبان انتخابات احتمالا تصویب نمی‌شود

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخاباتی در عمل امری دشوار است و این امکان نیز وجود دارد که مجلس با لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان که در هفت ماده از سوی دولت به مجلس ارائه‌شد موافقت نکند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخاباتی در عمل امری دشوار است و این امکان نیز وجود دارد که مجلس با لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان که در هفت ماده از سوی دولت به مجلس ارائه‌شد موافقت نکند.

"محمدعلی اسفنانی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخاباتی را در عمل امری دشوار توصیف و اظهار کرد: در هر حال لایحه دولت در خصوص شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان در نظر دارد تا به شائبه‌های سال‌های گذشته برخی کاندیداها در خصوص هزینه کرد غیر متعارف و خارج از چهارچوب خاتمه دهد.

وی با مجهول خواندن هدف نامزدهایی که با صرف هزینه‌های کلان به عرصه انتخابات پا می‌گذارند، افزود: معلوم نیست کسی که با صرف هزینه‌های غیر متعارف به عرصه انتخابات وارد می‌شود چه هدفی دارد و چه دیدگاهی را درباره بازگشت این هزینه‌ها دنبال می‌کند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شفاف‌سازی منابع مالی نامزدهای انتخاباتی بسیار دشوار است، خاطر نشان کرد: گاه هزینه‌های انتخاباتی یک نامزد از محل حساب شخصی او پرداخت می‌شود که بر اساس لایحه پیشنهادی دولت بررسی جزء به جزء هزینه‌های پرداختی در امور مختلف مجاز و قابل دسترسی است حتی زمانی که هزینه ای کلان از طرف یک فرد حقیقی به عنوان هزینه‌های انتخاباتی یک نفر پرداخت می‌شود نیز مسأله روشن و قابل پیگیری قضایی است اما اگر یک هزینه کلان میان 10 یا 20 نفر تقسیم شود آیا باز هم می‌توان ادعا کرد که دستگاه قضایی و لایحه مربوطه می‌توانند به راحتی مسأله را پیگیری و سرنخ‌های مربوطه را در زمان اندک پیدا کنند.

اسفنانی ادامه داد: در این میان گاهی مسائل واقعی با مسائل غیرواقعی خلط می‌شود و باعث به وجود آمدن شائبه‌هایی می‌شود که در اصل حقیقت ندارند مثلاً ممکن است یک نامزد انتخاباتی برای تأمین هزینه‌های خود ملکی یا خودروی شخصی خود را بفروشد اما در زمان وارسی حساب‌ها از نظر دیگران پنهان بماند و این گونه وانمود شود که فرد هزینه کلانی را از منابع غیرمجاز تهیه و مصرف کرده است.

وی افزود: همچنین کدام مرجع قضایی می‌تواند هزینه‌های مربوط به ایاب و ذهاب یا خوراک افراد طرفدار یک نامزد انتخاباتی را تخمین زده یا محاسبه کند؟ ممکن است فردی ناشناس تمام هزینه‌های مربوط به تبلیغات فیزیکی سطح شهر یک نامزد انتخاباتی را تقبل می‌کند و بعد هم به صورت ناشناس از صحنه کنار می‌رود آیا لایحه مربوطه توانایی پیگیری هزینه‌هایی انتخاباتی از این دست را پیش‌بینی کرده است؟

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نسبت به پیگیری طرح‌ها و لوایحی از این دست آشنایی کامل دارند، گفت: کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یکی از تلاش‌های بی‌نظیر خود را در تهیه قانون شفاف‌سازی دارایی‌های مسئولان ارشد نظام به کار گرفت، بنابراین ذهنیت روشنی نسبت به این لایحه در مجلس و به خصوص در کمیسیون مربوطه وجود دارد.

اسفنانی تصریح کرد: با این وجود این امکان نیز وجود دارد که مجلس با لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات موافقت نکند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۸ آبان ۱۳۹۴ / ۰۳:۲۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94082817084
  • خبرنگار :