یک فعال سیاسی :

نماینده خوب باید از تخصص حقیقی برخوردار باشد

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت:‌ یک مجلس خوب، شامل نمایندگانی متخصص و آگاه نسبت به وظیفه قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون است.

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت:‌ یک مجلس خوب، شامل نمایندگانی متخصص و آگاه نسبت به وظیفه قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون است.

نورالله حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) اظهار کرد: نیازهای کشور اقتضا می‌کند و همچنین تجربه نشان داده است کسانی که می خواهند وارد دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی شوند باید به وظایف مجلس یعنی قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون، توجه داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه، نامزدها و کاندیداهای انتخابات مجلس باید بدانند بر اساس قوه ای که در آن حضور پیدا می‌کنند،‌ دو وظیفه ذاتی، قانون گذاری و نظارت بر قوانین مصوب مجلس را دارند،‌ افزود: اگر کاندیداها به وظایف اصلی نماینده مجلس آگاه باشند و توجه کنند، حاشیه‌هایی که به وظایف نمایندگی افزوده شده است،‌ کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در صورت توجه نمایندگان به دو وظیفه قانون گذاری و نظارت، دستاوردهایی خوبی خواهیم داشت که از جمله حفظ تفکیک و استقلال قوا است و همچنین اشراف و نظارت مجلس قوت می گیرد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه وقتی بدنه مجلس از نمایندگانی باشند که اهتمام جدی به قانون خوب و نظارت موثر بر قانون دارند،‌ قدرت نظارت و کنترل مجلس افزایش پیدا می‌کند،‌ گفت: با دقت نظر نمایندگان به وظیفه قانون گذاری و نظارت مشکلات کشور بهتر حل می‌شود و خواسته های مردم بهتر و جامع تر محقق می‌شود.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از مشکلات در کشور یا ریشه در یک قانون نامناسب و ناقص دارد یا اینکه قانون وجود دارد اما تا حصول نتیجه بر این امر نظارت نشده است، خاطر نشان کرد: در مجلس هشتم قانون تنقیح قوانین به خاطر وجود قوانین مزاحم تصویب شد، چون قانونگذار با غفلت برای مواردی که در گذشته برای آن قانون نوشته شده بود، قانون دیگری تصویب می کرد، بنابراین تکثیر قانون به دردسر تبدیل شده بود.

حیدری تاکید کرد: اگر قوانین خوب در حوزه مورد نیاز مردم تصویب شوند و جدای قانونی خوب مجریان خوب انتخاب شوند،‌ بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قانون مجلس برای انتخابات کامل نیست،‌ افزود: از نامزدهای انتخاباتی آزمون یا مصاحبه ای انجام نمی شود و به صرف اینکه مدرک دارند وارد مجلس می شوند درحالی که با توجه به تجربه مجلس باید متشکل ازافرادی باشد که در حوزه تخصصی فرد صاحب نام و موثر باشند و زمینه و جوهره کافی را داشته باشند.

حیدری اظهار کرد: نمایندگان مجلس باید از تخصص‌های حقیقی برخوردار باشند. چون نطق ها و نظرات نمایندگان از رسانه ملی پخش می‌شود و اگر مردم ببینند استدلال‌های نمایندگان سست است و دارای قدرت کارشناسی و جامعیت نیست ، مجلس در منظر مردم تزلزل پیدا می‌کند.

این نماینده پیشین مجلس در پایان یدآورشد: فضای انتخابات باید به نحوی فراهم شود تا کسانی که حاکمیت را قبول دارند و پایبند به قانون اساسی و مبانی انقلاب و رهبری هستند اما ممکن است با دولت یا بخش هایی از حاکمیت اختلاف نظر داشته باشند ، فعال باشند باید مجلس دارای تفکرات مختلف باشد که با ارائه نظراتشان اسباب رشد را فراهم کنند. چون اگر مجلس کاملا از یک گرایش شکل بگیرد این مساله یه دنیال خود آسیب‌هایی خواهد داشت.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۷ آبان ۱۳۹۴ / ۰۸:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94082716332
  • خبرنگار : 71381