ترقی: پختگی مجلس را فدای جوان گرایی نکنیم

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: نمایندگانی که از احزاب بیرون می آیند بهتر از نمایندگان مستقل می توانند عمل کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: نمایندگانی که از احزاب بیرون می آیند بهتر از نمایندگان مستقل می توانند عمل کنند.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان اظهار کرد: من قبول ندارم که مجلس نهم به لحاظ کارکردی و اقدامات به نفع مردم اقدام مثبتی نداشته، همچنین عملکرد چند نماینده به در قالب رفتارهای تند، به کلیت نکات مثبت مجلس آسیب نمی‌زند. در هر مجلس ممکن است تعدادی نماینده وجود داشته باشد که اینها بعضی از آداب تعامل و مذاکره و یا گفتمان را رعایت نکنند ولی نباید عملکرد چند نماینده را به حساب کل مجلس گذاشت.

وی ادامه داد: مجلسی که می‌تواند برای کشور مفید واقع شود و ریل‌گذار درستی برای دولت باشد براساس چارچوب وظایفی که قانون اساسی برای آن تعیین کرده، باید از نظارت قوی بر اجرای قوانین مصوب توسط دولت برخوردار باشد و توان و اشراف نظارتی آن موجب شود دولت نتواند به هیچ وجه از قانون عدول کند یا قانونی را به فراموشی بسپارد و اجرا نکند.

وی افزود: بنابراین اگر مجلسی که تبلور اعمال حق حاکمیت ملت و عصاره‌ی فضایل ملت است، بتواند از حق حاکمیت ملت دفاع کند و در نظارت قوی باشد، در درجه‌ی اول مجلس مطلوب به حساب می‌آید.

ترقی دومین ویژگی مجلس مطلوب را شناختن دردها و مشکلات مردم دانست و گفت: این مجلس باید قادر به چاره‌اندیشی و حل مشکلات مردم به لحاظ قانون گذاری باشد. مجلسی که درد شناس نیست و از نزدیک نمی‌تواند گرفتاری‌ها و مشکلات مردم را درک کند و یا بعد از درک مشکلات، قدرت حل مساله را نداشته باشد و قادر به تدوین قوانین برای حل آنها نباشد طبیعتا مجلس مطلوبی نیست.

وی افزود: اگر مجلس بتواند همه مشکلات مردم را درک کند و راه حل های آنها را به لحاظ قانونگذاری تدوین کند و به دولت نشان دهد و او را وادار به اجرای آن کند، طبیعتا این مجلس می‌تواند مجلسی مطلوب باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا مجلس مطلوب را مجلسی دانست که بتواند حرکت دولت را در جهت تحقق سیاست‌های کلان رهبری انقلاب، ریل‌گذاری کند و به این سیاست‌ها جنبه‌ی عملیاتی و قانونی دهد و بتواند با تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و دراز مدت و تطبیق آنها حرکت دولت‌ها را در جهت دستیابی به سیاست‌های کلان و چشم‌انداز آینده‌ی کشور تضمین کند.

وی در ادامه افزود: مجلسی مطلوب است که نمایندگان آن از ایمان و اعتقاد به آرمان‌های اسلامی برخوردار و خود باور و دارای اعتماد به نفس باشند و دل درگرو بیگانگان و تکیه به ظرفیت‌های بیرونی نداشته باشند، بلکه به توان و ظرفیت ملی، اتکا داشته باشند و در پیگیری آرمان‌های انقلاب اسلامی از هیچ کوششی دریغ نکنند و وظیفه نمایندگی را طعمه‌ای برای دنیا طلبی خودشان ندانند.

ترقی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری تاکید کرد: اصولا پرداختن به حاشیه‌ها و دور شدن از مسائل اصلی کشور یکی از الزاماتی است که همه مجالس باید به آن توجه کند. گاهی اوقات ممکن است درک مسائل اصلی و فرعی در جامعه و کشور از ذهن نمایندگان مجلس بیرون رود و تحت تاثیر مسائل روزمره و احیانا بعضی از وقایع و تحولات سیاسی، دچار انفعال شوند و به مسائل اصلی کشور نپردازند و ذهن و وقتشان صرف مسائل فرعی شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که ما در شرایطی هستیم که باید به سرعت مسیر پیشرفت و تعالی کشور را از طریق میانبر، طی کنیم صرف شدن وقت نمایندگان مجلس به مسائل حاشیه‌ای و فرعی یکی از آفت‌هایی است که همیشه می‌تواند مجالس را تحدید کند، لذا به هر میزان که نمایندگان به مسائل اصلی توجه بیشتری داشته باشند و از حاشیه‌ها پرهیز کنند، مجلس کارآمدتر می‌شود و مطلوبیت آن بالا می‌رود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی بر خلاف خیلی از مجالس موجود در دنیا، موضع‌گیری‌ها و حرفها همه از طریق رسانه، آزادانه پخش می شود و همه آن را می‌شنوند، اظهار کرد: اگر اختلاف و درگیری‌های سیاسی از تریبون مجلس به داخل جامعه کشیده شود و اختلافاتی که می‌توانیم زیر یک سقف آن را حل و فصل کنیم به داخل جامعه بکشانیم، موجب از بین رفتن انسجام و وحدت ملی در جامعه خواهد شد.

وی ادامه داد: همانطور که بارها مقام معظم رهبری اشاره کردند وظایف نمایندگی وظیفه خطیری است، نمایندگان نماینده‌ی کل ملت به حساب می‌آیند و باید عصاره‌ی فضایل ملت در اخلاق و رفتار و نمونه و الگوی جامعه باشند. لذا طبیعی است انتظار از نمایندگان این است که مجلس را به یک مجلس کارآمد از ابعاد مختلف تبدیل کنند و به هیچ وجه رذایل ملت در درون این مجلس دیده نشود.

ترقی با مثبت ارزیابی کردن اتفاقات اخیر مجلس در خصوص برجام، خاطر نشان کرد: به طور طبیعی یک مجلس فعال و با نشاط در حال حاضر همین است که نسبت به موضوعات مختلف سیاسی و وظایفی که در کشور رخ می‌دهد یا کشور را تهدید می‌کند، موضع فعال و به جایی داشته باشد. بارها مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که یک حرف به جا و یک موضع‌گیری به موقع مجلس می‌تواند تاثیرات بسیار مهمی در تحولات سیاسی جامعه داشته باشد، البته تضارب افکار و بیان دیدگاه‌های مختلف سیاسی از زوایای گوناگون با رعایت اخلاق، انصاف و متانت طبیعتا منافاتی با وظایف مجلس ندارد، بلکه نشان دهنده‌ی نشاط و شادابی مجلس و آماده کار بودن مجلس است، اما اینها هیچ کدامش مجوزی برای این که ما در مذاکرات و انجام وظایف قانونی از اخلاق و انصاف عدول کنیم نمی‌شود.

این فعال سیاسی اصولگرا همسویی مجلس با دولت را نشانه خوب بودن مجلس ندانست و تصریح کرد: وظیفه‌ی مجلس در واقع نظارت بر عملکرد دولت است. هم سویی اگر به مفهوم این باشد که هرچه دولت بگوید مجلس هم آن را تایید کند و در واقع وکیل الدوله باشد این نه تنها به نفع جامعه نیست ، بلکه برخلاف وظایفی است که قانون اساسی برای مجلس تعیین کرده است.

وی ادامه داد: ناظر مانند داوری است که باید بر حسن عمل مجری نظارت کند و اگر خطایی انجام داد آن خطا را متذکر شود و برخورد کند. این منافات دارد با اینکه مجلس به دنبال دولت حرکت کند، بلکه دولت هست که باید مجری قوانین مصوب مجلس باشد و دولت باید خودش را همسوی با قوانین مجلس کند.

ترقی در خصوص ضرورت وابستگی نمایندگان مجلس به احزاب عنوان کرد: احزاب و تشکل‌هایی که اصولا تجلی مردم هستند و اگر به جایگاه و پایگاهی برسند که مردم بتوانند به آنها به عنوان یک گروه مرجع، اعتماد کنند، تاثیر بسیار مفیدی در نظارت بر عملکرد نمایندگان می‌تواند داشته باشد. نمایندگانی که از یک عقیدی حزبی برخوردارند، این‌ها در طرح‌ها و تصویب قوانین از یک پشتوانه خبرگی و اطلاعاتی و مطالعاتی حزبی برخوردار هستند که افراد مستقل و غیر حزبی از چنین امکانی برخوردار نیستند.

وی افزود: ‌از طرف دیگر نمایندگانی که وابستگی حزبی دارند، ‌علاوه بر مردم که ممکن است نظارت جزئی بر حرکت و عملکرد آنها داشته باشند، خود احزاب نظارت جدی بر عملکرد نمایندگانشان دارند و آنها را در ابعاد مختلف مراقبت می‌کنند تا از اصول و آرمان‌ها عدول نکند و تخلفی از آنها سر نزد و همچنان فعال در عرصه نمایندگی انجام وظیفه کنند. ولی هنوز در قانون چنین جایگاهی برای احزاب به وجود نیاورده‌ایم که بتواند نقش پررنگ‌تری داشته باشد. ولی قطعا نمایندگانی که وابسته به احزاب هستند قوی تر از نمایندگان مستقل می‌توانند انجام وظیفه کنند.

وی در پایان با بیان اینکه شایستگی برای انجام وظیفه در مجلس خیلی به سن و سال باز نمی‌گردد، گفت: در مجلس نمایندگانی می‌توانند مفید واقع شوند که اولا از یک تجربه اجرایی برخوردار باشند، ثانیا از یک تخصص علمی و تئوری در رشته‌های مختلف قانون‌گذاری در کشور برخوردار باشند، ثالثا از توانایی تحرک و جنب و جوش و ظرفیت‌های نظارتی و هوشمندی برخوردار باشند، اینها اگر در جوان‌ها باشد چه بهتر اما اگر در جوان‌ها چنین تجربه و ظرفیت‌هایی وجود نداشته باشد، نباید پختگی مجلس را فدای جوان گرایی کنیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94082615575
  • خبرنگار :