برخی خودروهای داخلی ارابه های مرگ هستند

معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت:‌ برخی خودروهای داخلی ارابه های مرگ هستند و با این که نمی خواهم همه خودروسازان داخلی را زیر سوال ببرم اما بر سر سلامت مردم نیز حاضر به معامله و کتمان واقعیت ها نیستم.

معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت:‌ برخی خودروهای داخلی ارابه های مرگ هستند و با این که نمی خواهم همه خودروسازان داخلی را زیر سوال ببرم اما بر سر سلامت مردم نیز حاضر به معامله و کتمان واقعیت ها نیستم.

به گزارش سرویس اجتماعی ایسنا، دکتر سعید نمکی در اولین همایش ملی یادبود قربانیان حوادث جاده ای، توجه به آموزش را یک اصل مهم عنوان کرد و گفت: توسعه اجتماعی به انسان توسعه یافته نیاز دارد و در این راستا آموزش اولین و کم هزینه ترین رکن است که بیشترین فایده را دارد.

وی توسعه نیافتگی اجتماعی یکی از بزرگترین معضلات در بحث حوادث جاده ای دانست و گفت: بسیاری از تصادف ها با خودروهای آخرین مدل اتفاق می افتد،در واقع استفاده از یک خودرو 2015 توسعه یافته توسط فردی که از لحاظ اجتماعی توسعه نیافته،اجتناب ناپذیر است.

معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اظهار امیدواری کرد تا هرچه زودتر و با توجه به برگزاری همایش ملی یادبود قربانیان حوادث جاده ای، سیستم تروما اجرایی شود.

دکتر نمکی با اشاره به تناقض های موجود در آمار تعداد تصادف ها و قربانیان حوادث جاده ای،گفت: واقعیت این است که آمار درستی در زمینه حوادث جاده ای وجود ندارد و در جمع آوری و تحلیل داده ها بسیار ضعیف هستیم؛ باید در این زمینه یک مدیریت یکپارچه ایجاد کنیم و پایش منظم و دقیق، سیستم تروما را استقرار دهیم تا دیگر استان ها هم به تدریج در این ساختار قرار بگیرند. متاسفانه 5 . 22 درصد از افرادی که در حوادث جاده ای دچار مرگ و میر و معلولیت می شوند، در گروه سنی 21 تا 30 سال قرار دارند و از نیروهای مولد جامعه هستند. این آمار از کشته شدگان در صحنه تصادف است و به نظر بنده آمار کشته شده ها بیشتر از تعداد اعلام شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به پیگیری های 8 ساله رییس مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان، این تلاش را قابل ستایش خواند و گفت: 21 سال پیش بستن کمربند ایمنی به عنوان یک راه موثر در پیشگیری از آسیب دیدگی ها مطرح و شروع به جا انداختن اهمیت موضوع شدیم و جالب این که آن زمان هم گیلان با نظرات کارشناسی به عنوان پایلوت انتخاب شد وحالا هم استقرار سیستم تروما قرار است در گیلان اجرایی شود.

دکتر نمکی ادامه داد: با این که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور سخت ترین دوران را در بحث بودجه بندی دارد اما تلاش بسیاری وجود دارد تا بحث استقرار سیستم تروما و ایجاد زیرساخت های لازم برای کاهش قربانیان حوادث جاده ای در بودجه سال 1395 دیده شود.

می توان تا 80 درصد تعداد قربانیان حوادث جاده ای را کاهش داد

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک دبیر اولین همایش ملی یادبود قربانیان حوادث جاده ای با اشاره به لزوم استقرار سیستم تروما در ایران گفت: نتایج تحقیقی که در دانشگاه تبریز انجام شده نشان می دهد 80 درصد از حوادث قابل پیش گیری هستند و در نتیجه می توان تا 80 درصداز تعداد حادثه دیده گان و قربانیان حوادث را کاهش داد.

وی ادامه داد: با اجرای سیستم تروما و متعاقب آن کاهش تعداد قربانیان و حادثه دیده گان ، سال های عمر بسیاری حفظ می شود و این سرمایه عظیمی است که می تواند به کار و تولید اضافه شود.

او ادامه داد: استقرار سیستم تروما نیازمند یک زیرساخت ارتباطی بسیار قوی و دقیق است؛ سیستم تروما یک تلاش هماهنگ و سازمان یافته در یک منطقه جغرافیایی تعریف شده است که طیف گسترده ای از مراقبت برای بیماران تروما را در بر می گیرد.

به گفته رییس مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان، استقرار سیستم تروما در آمریکا 24 سال طول کشید و در سال 1990 به طور سراسری اجرایی شد، این روند در استرالیا شش سال طول کشید وخوشبختانه ما می توانیم با استفاده از تجربه دیگران زودتر به نتیجه برسیم.

مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: طرح جامع سیستم تروما راهی به سوی توسعه پایدار است این سیستم یک پروژه نیست بلکه یک پروسه است که با تشکیل یک نظام قانونمند و یکپارچه ارتباطی و اجرایی، عملیاتی می شود.

یوسف زاده چابک با بیان اینکه تروما یک بیماری است و می توان از آن پیشگیری کرد ، اضافه کرد: البته با این تفاوت که در تروما علاوه بر فرد جامعه نیز باید واکسینه شود.

رییس مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان با اشاره به این که آمار درست و به روزی از تعداد تصادف ها و قربانیان و حادثه دیده گان وجود ندارد و آمارها مربوط به گذشته و گاه متفاوت است،ادامه داد:پیشگیری از آسیب ، مراقبت های پیش بیمارستانی ، بیمارستانی و بازتوانی را از ارکان سیستم تروما عنوان کرد و افزود ؛ کاهش بار اقتصادی در بخش سلامت، دستیابی به اهداف توسعه پایداری ، پیشگیری از تحمیل هزینه های سربار خانواده ، عدالت در سلامت، افزایش رشد اقتصادی و .. از جمله فواید ی است که با استقرار سیستم تروما متوجه دولت می شود.

براساس گزارش ستاد خبری اولین همایش ملی یادبود قربانیان حوادث جاده ای، سازمان ملل متحد ، سومین یکشنبه نوامبر هر سال را روزجهانی یادبود قربانیان حوادث جاده ای، نامگذاری کرده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۴ آبان ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 94082414499
  • خبرنگار : 71505