عبارت "هر اناری انار ساوه نیست" توصیفی زیبا از تحفه شهر یاقوتهای سرخ است که در محاورات روزانه ساوجی ها با مشتاقان این محصول شاخص شهر "خرده طلا" شنیده میشود.
آنچه منجر به نوشتن این گزارش شد، بیمهری است که نسبت به محصول شاخص این دیار میشود و برای چندمین سال متوالی، انار ساوه را از برگزاری جشنوارهای برای رساندن این محصول به جایگاه واقعی خود و شناساندن بهتر آن محروم کرده است.
در این شرایط جوانهای که در سالهای پیش برای معرفی انار ساوه روئیده بود، سال به سال روند خشک شدن به خود گرفت و از بین رفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی - جشنواره انار پنجرهای برای معرفی رخدادها و اتفاقاتی است که در حوزه تولید این میوه رخ میدهد و علاوه بر طرح عناوین جدید، فضایی را برای شناساندن دقیقتر و علمیتر این میوه و بازارش فراهم میکند. اما متاسفانه ساوه به عنوان شهر پرآوازه جهان در تولید اناری مرغوب و ارگانیک چندسالی است که از این موهبت محروم است و همه ساله مورد بیمهری قرار میگیرد و کوچه باغهای این شهر خالی از حضور گردشگران در فصل انارچینی است.
در همین رابطه دبیر برگزاری نهمین جشنواره انار ساوه به ایسنا گفت: جشنواره انار همه ساله در فصل پائیز و در اواخر برداشت این محصول برگزار میشود.
"محمد شکروی" افزود: برگزاری جشنواره انار نشانگر تعظیم و اعتنای مردم نسبت به محصول شاخص این منطقه است و نظیر آن مانند جشنواره انگور تاکستان، زعفران خراسان و ... را در نقاط مختلف کشور شاهد هستیم.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره انار در برخی نقاط کشور گفت: در سالهای اخیر این جشنواره در شهرهایی که تنها بویی از تولید انار بردهاند، برگزار میشود.
وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره انار در ساوه به عنوان مهد جهانی انار و خاستگاه بینالمللی این محصول، چند سالی به صورت افتان و خیزان برگزار شد، تا اینکه به جشنواره نهم در سال 1391 رسید و از آن سال به بعد دیگر این شهر بویی از جشنواره را استشمام نکرد.
به گفته وی، در برگزاری جشنوارهها بسیاری از تکنیکها و ترفندهای بازرگانی مطلوب که به منصه ظهور رسیده است، توسط صاحبان غرفهها مطرح و تجربیات این حوزه به اشتراک گذاشته میشود که در تولید بهینه میوه شاخص جشنواره تاثیرگذار است.
وی اضافه کرد: در جشنوارهها بسیاری از ابداعات و اختراعات نمود و ظهور بارزی داشته و به کمک شرکتکنندگان و بازدیدکنندگان میآید و برگزار نشدن جشنواره، منجر به طی سیر قهقرایی در حوزه مورد بحث میشود.
این کارشناس کشاورزی و مدرس دانشگاه در ادامه تصریح کرد: به اشتراک گذاشتن روشهای بهینه باغبانی و استفاده از شیوهها و ترفندهای این حوزه در مبارزه با آفات و بیماریها و به طور کلی تولید انار به روش علمی و بهرهمندی از روشهای نوین با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کمآبی از دیگر دستاوردهای برپایی جشنواره انار در این خطه زرخیز و نام آشنای تولید یاقوت سرخ جهان است.
وی خاطرنشان کرد: در پائیز سال 1391 نهمین جشنواره ملی انار در ساوه شکل گرفت و بعد از آن هیچ صحبتی از برپایی جشنواره دهم نشده است.
شکروی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص تقویت حوزه صادرات انار و فراهمسازی حضور بازرگانان و تجار خارجی با توجه به فضاهای ایجاد شده در شرایط پساتحریم در جشنوارهای نظیر جشنواره انار ساوه اظهار کرد: انار ساوه به دلیل شهرت بینالمللی که دارد قطعا میتواند پای بازرگانان و تجار را به این شهرستان باز کند و آنها قطعا تمایل به حضور در سرزمینی دارند که انار آن آوازه بینالمللی دارد.
وی ادامه داد: قطعا آغاز بکار برجام میتواند زمینهساز حضور بسیاری از بازرگانان و علاقمندان به حوزه فرآوری این محصول از سراسر جهان باشد.
وی سوال دیگر خبرنگار ایسنا در خصوص دلیل برگزار نشدن این جشنواره را پس از سال 91 را بیپاسخ نگذاشت و گفت: هنوز بخشی از دیون و مطالبات دبیرخانه جشنواره در سال 1391 توسط دستگاههای دولتی پرداخت نشده و این مهمترین عامل در بیرغبتی دستاندرکاران جشنواره دهم بوده است.
وی خاطرنشان کرد: همت جمعی مجموعه دولتی با بخش خصوصی و باغداران در کنار همکاری مجموعه حوزه مدیریت شهری و مرکز تحقیقات انار لازم است تا این جشنواره همچون سالهای قبل برگزار شود.
شکروی اظهار کرد: با تامین هزینهای در حدود 400 میلیون ریال میشد امسال نیز این جشنواره را برگزار کرد، اما محدودیت منابع مالی دولتی و بیانگیزگی باغداران ساوه را در برگزاری این جشنواره ناکام گذاشت.
وی تصریح کرد: گرچه باغداران تمایل بسیاری برای برپایی این آئین دارند و با تامین بخشی از اعتبار مربوط به برگزاری این مراسم میتوان از مشارکت باغداران برای تامین مابقی هزینهها استفاده کرد، اما به نظر میرسد مدیریت صحیح و پیگیر، همان حلقه مفقوده برپایی این مراسم است.
به گزارش ایسنا، فرآوری، کنسانتره، مراکز ربگیری، بستهبندی و آب انارگیری از حلقههای گمشدهای است که با حضور بازرگانان و سرمایهگذاران در این منطقه ایجاد شده و به یکدیگر متصل میشوند، تا زنجیره حضور انار ساوه در بازارهای جهانی به درستی ایجاد شود و یکی از ارکان تحقق این امر قطعا برگزاری جشنواره انار خواهد بود.
با برگزاری جشنواره انار میتوان ساوه را به خوبی به جهان معرفی کرد، چرا که هنوز برخی این شهر را به نام انار و ویژگیهای منحصر بفردی که دارد نمیشناسند و قطعا میتوان از این فرصت برای شناساندن این قطب کشاورزی و صنعتی کشور استفاده کرد.
برپایی غرفههای جانبی نظیر موسیقی سنتی، معرفی محصولات دیگری نظیر پسته و طالبی و شیرینیهای محلی موسوم به نان قندی و روحافزا میتواند جشنواره انار ساوه را در قالب یک جشنواره کشاورزی، فرهنگی و پژوهشی با سایر جشنوارهها متمایز کند و البته عاملی در ارتقای روحیه کشاورزان نیز خواهد بود و تاکیدی بر این مطلب است که به لحاظ ویژگیهای شاخص و استثنایی انار ساوه، هر اناری انار ساوه نیست.
معرفی اقلیم خاص ساوه برای تولید محصولات کشاورزی نظیر انار، طالبی، پسته و زیتون محور دیگری است که این جشنواره میتواند دنبال کند. امید است مسئولان با همتی مضاعف نسبت به برپایی این رویداد فرهنگی و کشاورزی اهتمام جدی داشته باشند.
گرچه امسال گذشت و تصویری از برپایی این آئین سنتی و فرهنگی در اذهان باقی نماند و تاریخ ساوه نتوانست این واقعه را در سال 1394 ثبت کند، اما چشم امیدمان به سالهای آتی است.
خبرگزاری ایسنا پیشتر نیز در گزارشی با عنوان "برای جشنواره انار ساوه فرش قرمز پهن نمیشود" که در سوم آبان ماه سال گذشته بر روی خروجی این خبرگزاری گرفت در گفتوگویی با جمعی از باغداران، صاحب نظران، کارشناسان و مسئولان جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان به طور مشروح به این موضوع پرداخت و اینگونه نتیجهگیری کرد که به نظر میرسد مردم و مسئولان همگی به تأثیرگذاری جشنواره انار در رونق اقتصادی این محصول واقفند اما، سؤال اینجاست که چرا کسی برای برگزاری این جشنواره که البته یقینا باید فارغ از تکرار و بیهودگی و برخوردار از خلاقیت در اجرا باشد گامی برنمیدارد و این توپ همچنان در زمین دیگران است!
به نظر میرسد، این توپ همچنان در زمین دیگران است.