با به پایان رسیدن نمایشگاه «ذهنیت ملموس» در موزه هنرهای معاصر، آثار 23 هنرمند جریانساز معاصر یکبار دیگر به گنجینه بازگردانده شدند و فرصت دیدن آنها تا زمانی نامعلوم به پایان رسید، معلوم نیست هم علاقهمندان که به آثار هنری دوباره چه زمانی بتوانند آنها را روی دیوار ببینند.
به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، 24 شهریورماه 1394 موزه هنرهای معاصر نمایشگاهی را شامل آثار 23 هنرمند مطرح و جریانساز دنیا در چهار جریان هنری معاصر اکسپرسیونیسم انتزاعی، تاشیسم، انتزاع پسانقاشانه و انتزاع تغزلی برگزار کرد که تا 15 آبانماه ادامه داشت. این آثار سالهاست که بهعنوان بخش کوچکی از گنجینهی پربار موزه هنرهای معاصر در اختیار این مکان هنری هستند، اما معمولا امکانی برای نمایش عمومی آنها فراهم نمیشود.
از همان روز افتتاحیه نمایشگاه، علاقهمندان به هنر و دانشجویان برای دیدن آثار گرانقیمت هنرمندان جریانساز دنیا به موزه هنرهای معاصر رفتند و از این نمایشگاه دیدن کردند. آنها نظرات و تجربههای خود را از دیدن بخشی از گنجینه موزه در شبکههای اجتماعی و دنیای مجازی به اشتراک گذاشتند و دیگران را به دیدن این آثار ترغیب کردند.
موزه هنرهای معاصر تهران با وجود داشتن گنجینهای بزرگ شامل آثار هنرمندان مطرح دنیا، نمایشگاه ثابتی برای این آثار ندارد و در مقاطع زمانی مختلف، بخشی از آثار را برای بازدید عموم از مخازن موزه خارج میکند.
رویکرد موزه هنرهای معاصر در سالهای گذشته، میزبانی از نمایشگاههای برخی هنرمندان بوده است. نمایشگاههایی با مدت زمان محدود که مجموعهای از آثار یک هنرمند معاصر در آنها بهنمایش گذاشته میشود. این مکان یکی از ارزشمندترین گنجینههای هنری را در اختیار دارد. به علاوه، در میان آثار این گنجینه، تابلوهایی هستند که میلیونها دلار ارزش دارند و جزو آثار مهم هنری دنیا بهشمار میروند.
غلامرضا نامی - هنرمند پیشکسوت نقاش و کارشناس آثار هنری - در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، دربارهی اهمیت بهنمایش گذاشتن گنجینه موزه هنرهای معاصر، اظهار کرد: شکی نیست تمام افرادی که با هنر آشنایی دارند و به آن علاقهمند هستند، مشتاق برگزاری چنین نمایشگاههایی هستند. بنابراین کاری که موزه هنرهای معاصر انجام داد، بسیار مفید بود.
او ادامه داد: البته آثاری که در این نمایشگاه ارائه شدند، حدود 10 درصد آثار گنجینه را شامل میشد. در حالی که موزه هنرهای معاصر از نظر ارزش گنجینهاش، یکی از معتبرترین موزههای جهان است و بزرگترین موزه در خارج از اروپاست که آثاری غربی را در گنجینهاش دارد.
وی به لزوم تغییر رویکرد موزه در نمایش آثار گنجینه اشاره کرد و گفت: موزه باید یک گالری ثابت داشته باشد با چند نمایشگاه مقطعی و مناسبتی. موزه هنرهای معاصر آنطور که باید، کار موزهای نمیکند.
او اظهار کرد: در دورهی مدیران پیشین، نمایشگاههای مقطعی خوبی از هنرمندان، بخصوص هنرمندان ایرانی مقیم خارج از کشور در موزه برگزار میشد. در آن زمان، نمایشگاههای خوبی از آثار هنرمندان امپرسیونیست و اکسپرسیونیست با کیوریتور مناسب برپا شد که بسیار برای جامعه هنری ما مفید بود و علاقهمندان و دانشجویان از آنها سود بردند. برای وجهه جهانی موزه هم برگزاری چنین نمایشگاههایی مفید است.
این کارشناس هنری اضافه کرد: در دوره اخیر، فعالیت موزه خوب شده و یکی - دو نمایشگاه از آثار هنرمندان خارجی برگزار کرده است. نمایشگاه «ذهنیت ملموس» هم که نمایشی از آثار گنجینه موزه بود، حرکت جالبی بهشمار میآید. البته بودجه هم نقش مهمی در فعالیت موزه دارد که باید به آن توجه شود. امیدوارم وضع کشور خوب شود و بودجهای هم به فرهنگ و هنر اختصاص دهند تا موزه هنرهای معاصر بتواند فعالیتهایش را گستردهتر کند.
خبرنگار ایسنا همچنین پیگیری کرد تا مسوولان موزه هنرهای معاصر و دفتر هنرهای تجسمی آماری درباره این نمایشگاه و تعداد بازدیدکنندگان آن ارائه کنند؛ اما تا کنون آماری رسمی اعلام نشده است.
انتهای پیام