در نطق میان دستور مطرح شد،

سوالات نماینده حاضر در حج از عربستان درباره فاجعه منا

یک نماینده مجلس که در حج امسال حضور داشت درباره فاجعه منا سوالاتی از مسئولین عربستان مطرح کرد.

یک نماینده مجلس که در حج امسال حضور داشت درباره فاجعه منا سوالاتی از مسئولین عربستان مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمدرضا رضایی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس ضمن گرامیداشت یاد شهدای مدافع حرم گفت:‌ از زمان تسلط خاندان آل سعود بر سرزمین امن الهی هر از چندگاهی شاهد وقوع اتفاقات تلخ در این سرزمین مقدس هستیم که نشان از بی تدبیری، بی کفایتی، عناد و کینه توزی این طائفه خائن الحرمین دارد .

وی ادامه داد: در خصوص وقایع اخیر منا مطالب فراوانی نقل شده، اما به عنوان کسی که شاهد عینی مناسک حج ابراهیمی سال جاری بوده‌ام سوالات فراوانی در خصوص چگونگی این حادثه تلخ همچنان برایم لاینحل باقی مانده است.

نماینده مردم جهرم در مجلس اظهار کرد: سوالاتی از قبیل این که آیا حضور مقامات سعودی در منا و بستن مسیر تردد حجاج یک برنامه از قبل طراحی شده نبود؟ آیا عبور کاروان‌های ایرانی از مسیر وقوع حادثه رصد شده بود؟ چرا پلیس عربستان مانع امدادرسانی حجاج به یکدیگر شد؟ چرا کمک‌رسانی‌ها با تاخیر زیاد و ناقص انجام می‌شد؟ چرا در ارائه آمار جانباختگان و مجروحان حادثه شفاف‌سازی نمی‌شود و همواره آمار متناقض مطرح است؟

رضایی ادامه داد: چرا به بعثه و سازمان حج جمهوری اسلامی اجازه امدادرسانی داده نشد؟ چرا سرنوشت حجاج کشورمان از جمله آقای رکن آبادی نامعلوم است؟ و سوالات فراوان دیگری که انتظار می‌رود دستگاه دیپلماسی کشورمان به صورت جدی ابعاد حقوقی و سیاسی این حادثه تلخ را پیگیری کرده و گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

نایب رئیس کمیسیون عمران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: نهایتا پس از تلاش برای حل و فصل موضوع مصنوعی غرب درباره فعالیت های هسته‌ای کشورمان و بعد از تصمیم‌گیری مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی در خصوص متن برجام سرانجام مقام معظم رهبری با تدبیر الزاماتی را برای اجرای برجام مطرح نمودند.

وی افزود: ضمن تقدیر از همه موافقان و منتقدین برجام و تشکر از زحمات دستگاه دیپلماسی کشور امیدوارم نامه رهبری به رئیس جمهور در این رابطه به عنوان فصل الخطابی برای همه جریان های سیاسی در خصوص برجام تلقی شود.

رضایی یادآور شد:‌ ضرورت دارد دولت به صورت عملی ضمن توجه ویژه به این رویکرد و اجرای مشروط برجام زمینه‌های نفوذ آمریکا در کشور را شناسایی و مسدود کند و به هیچ وجه نباید دشمنی آمریکا در 100 سال اخیر فراموش شود و نباید با این موضوع با تساهل برخورد شود.

این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد:‌ انتظار داریم همه مسئولین در راهپیمایی 13 آبان با شعار مرگ بر آمریکا حضور فعالی داشته باشند.

نماینده مردم جهرم در مجلس در پایان به برخی از مشکلات موجود در کشور و حوزه انتخابیه خود اشاره کرد و پیگیری هر چه سریعتر را از مسئولین خواستار شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۲ آبان ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94081207050
  • خبرنگار : 71439